رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

در فصل پاییز، یک فصلنامه تخصصی نقد سینما، ادبیات، هنرهای تجسمی و تئاتر به نام “فرم و نقد” به جمع مجلات تخصصی در زمینه هنرهای نمایشی پیوست. صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر “فرم و نقد” مسعود فراستی است. مردی که بعد از پایان پخش فصل سوم برنامه سینمایی “هفت” بیکار ننشست و مقدمات یک […]

در فصل پاییز، یک فصلنامه تخصصی نقد سینما، ادبیات، هنرهای تجسمی و تئاتر به نام “فرم و نقد” به جمع مجلات تخصصی در زمینه هنرهای نمایشی پیوست. صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر “فرم و نقد” مسعود فراستی است. مردی که بعد از پایان پخش فصل سوم برنامه سینمایی “هفت” بیکار ننشست و مقدمات یک فصلنامه تخصصی با نام “فرم و نقد” را پایه ریزی کرد. البته “جایگاه فرم و محتوا در آثار هنری” سال های سال دغدغه مسعود فراستی در هنگام نقدنویسی برای روزنامه ها و مجلات معتبر سینمایی و سپس حضور او در قاب تلویزیون به عنوان یک منتقد سینمایی کارکشته بوده است. جدا از اینکه حتی در فصل سوم “هفت” مسعود فراستی و محمدتقی فهیم روبروی یکدیگر قرار گرفتند و راجع به “جایگاه فرم و محتوا در سینما” به گفتگو نشستند. در آن برنامه که از پربیننده ترین برنامه های هفت به شمار می رفت؛ فراستی اعتقاد داشت که محتوا از دل فرم بیرون می آید و وقتی فرم یک اثر سینمایی درست نیست، هیچگاه نمی تواند محتوای درستی را به بیننده منتقل کند. محمدتقی فهیم نیز معتقد بود که باید به فرم و محتوا در نقد آثار هنری به یک اندازه توجه نشان داد.

حالا اولین شماره فصلنامه “فرم و نقد” منتشر شده و همانگونه که در یادداشت سردبیر آمده است: “مسئله و پروژه ما نقد است؛ با معیار فرم.” ولی هنوز زمان لازم است تا موفقیت “فرم و نقد” در بحث جریان سازی در نقد با گرایش به فرم مورد ارزیابی قرار گیرد.

فصلنامه “فرم و نقد” را مثل دیگر مجلات تخصصی نمی توان از دکه های روزنامه فروشی خرید زیرا نوع توزیع متفاوتی دارد و باید وارد سایت پخش کننده ققنوس شوید،”فرم و نقد” را به مبلغ ۲۰ هزار تومان خریداری کنید و ثبت سفارش را بزنید سپس منتظر بمانید تا مجله از طریق پست به شما تحویل داده شود.

لوگوی “فرم و نقد” در عین سادگی زیبا است. روی جلد اصلی هیچ عکسی دیده نمی شود زیرا به قول سردبیر: “این مجله، نه خبر دارد نه گزارش، نه حتی مصاحبه های مرسوم یک طرفه. فقط نقد دارد و نگره” که به وضوح از حاشیه های زرد مرکز شکلاتی رنگ مجله مشهود است که به رنگ روی جلد “کایه دوسینما” پهلو می زند و “فرم و نقد” از روز اول عزم راسخ و جدیت تیم پشت صحنه خودش را به رخ می کشد. برگه های مجله ضخیم است و می توان مطمئن بود مجله حداقل تا چند سال  برای خریدار هنرجو و هنردوست سالم باقی می ماند. جدا از اینکه فراستی در استفاده از چنین برگه های ضخیمی عمدی داشته است؛ به این صورت صرف نظر از تولید محتوایی ماندگار، در فرم نیز مسئله ماندگاری را مد نظر قرار داده است.

همه مقالات و نقدهای صورت گرفته در مجله روی مبحث فرم تاکید می کنند و زمان مطالعه “فرم و نقد” با توجه به سابقه مسعود فراستی اینطور برداشت می شود که انگار یک بیانیه فرهنگی راجع به “جایگاه فرم و محتوا در آثار هنری” انتشار داده است البته یادداشت سردبیر چنین سوء برداشتی را رفع می کند و می گوید: “اما با دوستانی که خلاف نظرات ما را دارند، آماده بحث و دیالوگیم”.

در شماره نخست “فرم و نقد” به مجله کایه دوسینما و نظریه مؤلف ارجاعات بسیاری داده شده است و اغلب مطالب مربوط به کایه دوسینما، مطالب ترجمه شده از زبان اصلی در سال های ۱۹۵۰ به بعد هستند و مخاطبان جوان سینما را به مطالبی پیوند می دهند که به دلیل فاصله زمانی، دستیابی به چنین مطالبی برای آنها دشوار است. از مطالب جالب توجه در فصلنامه، یک مصاحبه قدیمی با فریدون هویدا، از منتقدان مجله کایه دوسینما است که خوانش مصاحبه خالی از لطف نیست و مطالب بسیاری برای بازگویی دارد.

در شماره حاضر، مطلبی راجع به هنرهای تجسمی و تئاتر نگاشته نشده ولی سردبیر قول داده است که در شماره های آتی، نقص در بخش های از قلم افتاده را جبران کند.

در صفحات آخر “فرم و نقد” مقاله ای ترجمه شده از هاوارد بی وایت با عنوان رامبراند و وضعیت بشر قابل مشاهده است و به درک نوع بشر از طریق نقاشی های رامبراند می پردازد.

جالب توجه است که وقتی پس از تماشای آثار رامبراند در صفحات آخر، به عکس پشت جلد “فرم و نقد” می رسید با این توقع که به طور حتم به تابلویی از رامبراند اختصاص پیدا کرده است؛ غافلگیری نهایی اتفاق می افتد و با کلوزآپی از دستان مونالیزا رو به رو خواهید شد.

برای چاپ شماره بعد “فرم و نقد” باید تا شروع فصل زمستان منتظر ماند و شاهد سیر تغییرات و تحولات فصلنامه تخصصی مسعود فراستی بود. ”فرم و نقد” در ابتدای امر عملکرد قابل قبولی داشته است؛ به امید اینکه همینطور به راه خودش ادامه دهد.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار