رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • چهارشنبه 15 آذر 1396 - 17:05
  • کد خبر : 14340
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “بولشویک”؛ شوخی شوخی، حرف جدی می زند!

نمایش “بولشویک” به نویسندگی و کارگردانی عباس اکرمی چند روزی است در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و با استقبال مقبولی مواجه شده است. بولشویک داستان جوانی چاق و بیکاره را روایت می کند که به طور اتفاقی، وارد جریان های انقلابی کارگری در شهری بزرگ به نام “آرگون” می شود […]

نمایش “بولشویک” به نویسندگی و کارگردانی عباس اکرمی چند روزی است در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و با استقبال مقبولی مواجه شده است.

بولشویک داستان جوانی چاق و بیکاره را روایت می کند که به طور اتفاقی، وارد جریان های انقلابی کارگری در شهری بزرگ به نام “آرگون” می شود و اتفاقاتی برای وی رقم می خورد…

شخصیت اول بولشویک جوانی چاق و بیکاره است و از نظر نوع رفتار و کنش شمایل “حسن کچل” را در یادها زنده می کند که حاضر است خواهرش به عقد صاحبخانه کفترباز دربیاید اما او از جایش تکان نخورد. نقش کبدی را شهرام قائدی بازی می کند. شهرام قائدی توانسته بین نقش کبدی و دیگر نقش های مشابه خودش در تلویزیون نقطه تمایزی ایجاد کند و به درستی سادگی و شیرینی آدم های فرودست جامعه را به نمایش بگذارد. اینکه او حاضر است خواهرش به عقد صاحبخانه کفترباز دربیاید از روی بدجنسی نیست؛ بلکه از روی خیرخواهی بچگانه است.

صحنه اولین حضور او در خانه تیمی و صحبت های اعضاء برای جذب کبدی در حزب بسیار زیبا و دلنشین است. در آنجا، مخاطب در عین حال که راجع به دیگر شخصیت های بولشویک اطلاعات کسب می کند، به شکاف عقیدتی درون سازمانی آنها پی می برد.

ایوب آقاخانی نقش حمید را بازی می کند و سارا بازیگر نقش مقابل او با بازی سولماز غنی است که بده بستان های خوبی دارند و بار عاطفی بولشویک را نیز به دوش می کشند. حمید و سارا در دانشگاه لوئیزیانای آمریکا هم دانشگاهی بوده اند و وقتی حمید فهمید سارا قصد دارد به ایران بازگردد با او همراه شد تا در بحبوحه آغاز یک انقلاب، او را تنها نگذارد.

سارا به عنوان یک شخصیت انقلابی افکاری تخیلی و دور از واقعیت راجع به طبقه فرودست جامعه دارد که در صحنه کافه به درستی به منصه ظهور می رسد.

حمید با اینکه از نوع رفتار و سکنات آنها اکراه دارد ولی به جرگه انقلاب پیوسته است و دنبال کسب جاه و مقام نیست. بازی های سولماز غنی و ایوب آقاخانی بسیار قانع کننده است.

سیدعلی موسویان در نقش یک چریک، لزوم استفاده از اسلحه در انقلاب ها را به چالش می کشد و به نقد دفاع از دسیسه و آدم کشی برای پیروزی های انقلابی سخن می گوید. در نهایت، لیاقت او گلوله ای است که هرگز حواله پیشانی او نمی شود زیرا چریک نیز به اندازه ظالم هایی که علیه شان انقلاب کرده است، گناهکار و ظالم است و فقط اینبار در طرف پیروز قضیه قرار دارد.

در نهایت، خانه تیمی از اعضایی تشکیل شده است که اغلب آنها اشخاصی ترسو هستند و برای اهداف انقلابی خودشان حاضر به فداکاری نیستند ولی حاضر هستند دیگران به قولی احمق را فدای پیروزی انقلاب کنند و پای خودشان روی زمین سفت باشد.

کبدی با اینکه شجاع است و تعریف درست تری از انقلاب و اساس انقلاب در حال وقوع دارد،هرگز قصد ندارد به ریاست حزب برسد و تفاوت او با دیگر اعضای خانه تیمی در اینجا مشخص می شود.

آهنگسازی بولشویک به وسیله محمد نصرتی انجام گرفته است.و یک موسیقی آوا به صورت یک موتیف در میان پرده ها تکرار می شود که در صحنه های با بار کمدی مخاطب را به وجد می آورد و در صحنه های درام-تراژدی آخر بولشویک،تماشاگران را به فکر فرو می برد.

عباس اکرمی به هیچ وجه در بولشویک کارگردانی خودش را به رخ نمی کشد و صحنه ها آنقدر پویا و زنده میزانسن بندی شده است که گاهی تماشاگر از خاطر می برد که اتفاقات در صحنه تئاتر در حال وقوع است و دخالت عنصر خیال در داستان مشهود است. بولشویک بر خلاف نمایش های این روزهای تئاترهای خصوصی کشور با وجود اینکه از حضور بازیگران شناخته شده بهره می برد ولی فقط مزد حضور آنها را نمی خورد و در جایگاه یک نمایشنامه مستقل مسائل مهمی را مطرح می کند.

بیشتر صحنه های بولشویک کمدی است و باقی صحنه ها درام-تراژدی است که در صحنه های آخر اتفاق می افتد. وقتی که کاشت ها و داشت های موقعیت های کمدی صحنه ها به برداشت های نهایی به شکل درام و تراژدی از موقعیت های کمدی منتهی می شود. اینگونه است که بولشویک شوخی شوخی حرف جدی می زند!

بولشویک فقط از ساعت اجرا،۲۱:۳۰ و مدت زمان طولانی اجرا، قریب به دو ساعت؛ ضربه می خورد ولی نمایش دست و پا داری است که تماشایش لحظات شیرین و تفکربرانگیزی را برایتان رقم خواهد زد.

عوامل نمایش بولشویک،عبارتند از: نویسنده و کارگردان : عباس اکرمی، تهیه کننده: عباس لهراسبی، بازیگران: شهرام قائدی، ایوب آقاخانی، سولماز غنی، علیرضا مهران، سروش طاهری، سیدعلی موسویان، رویا فلاحی، میثم یوسفی، حسن پورکریمی، مهدی طهماسبی، منصور عربی، عباس وزیری، نیکی ابراهیم شاه، مشاور تهیه و تولید: هادی شریعتی، آهنگساز: محمد نصرتی، طراح نور: میلاد نیک آبادی، طراح صحنه: میلاد نوبخت، طراح لباس: لادن سید کنعانی، طراح گریم: سارا بلبلی، طراح گرافیک: سینا افشار، مدیر صحنه: شهاب بیرجندی، مشاور تبلیغاتی: رعنا لهراسبی، مشاور پروژه: مهدی معزی.

نمایش “بولشویک”  تا ۲ دی ماه ۱۳۹۶، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار