رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

به گزارش سینماخانه؛ روز دوم جشنواره سینما حقیقت در حالی در روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۶ فعالیت خودش را آغاز کرد که برخی خبرگزاری ها از دریافت کارت خبرنگاری مختص به جشنواره حقیقت دیگر ناامید شدند و تصمیم گرفتند بدون هویت به انجام وظایف بپردازند. اتفاقی که مهمترین ضعف دو روز نخست برگزاری جشنواره […]

به گزارش سینماخانه؛ روز دوم جشنواره سینما حقیقت در حالی در روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۶ فعالیت خودش را آغاز کرد که برخی خبرگزاری ها از دریافت کارت خبرنگاری مختص به جشنواره حقیقت دیگر ناامید شدند و تصمیم گرفتند بدون هویت به انجام وظایف بپردازند. اتفاقی که مهمترین ضعف دو روز نخست برگزاری جشنواره سینما حقیقت به شمار می رود و حاکی از عدم توجه برگزارکنندگان سینما حقیقت به اهمیت رسانه ها در انتشار و انعکاس رویدادهای مهم ترین جشنواره سینمای مستند ایران است.

سانس های صبح همانند همیشه با استقبال کمی مواجه می شوند از اینرو، فیلم های به نمایش درآمده در این سانس ها مانند دیگر رقیبانشان در سانس های بعد از ظهر و شب، شهرت چندانی ندارند و کمتر مورد توجه رسانه ها قرار می گیرند.

چهره های نام آشنای عرصه مستندسازی سینمای ایران، جشنواره سینما حقیقت را تنها نگذاشتند و در روز دوم برگزاری سینماحقیقت از میان پیشکسوتان عرصه مستند فرهاد ورهرام، کارگردان آثاری همچون تاراز، سیاهان جنوب و خاطرات نگاتیو و رهبر قنبری سازنده آثاری مانند شیخ محمد خیابانی، بر توسن خیال یار و تب مسین و از میان جوانان محمد کارت به همراه همسرش آبان عسکری سازنده بختک، معلق و آوانتاژ حضور داشتند. امسال بر خلاف سالیان گذشته، فرهاد ورهرام و رهبر قنبری اثری به جشنواره سینما حقیقت ارائه نداده بودند در حالی که محمد کارت امسال نیز مانند گذشته با یک اثر اینبار در مقام تهیه کننده فیلم مستند “لاوراتوآر” ساخته علی همراز در جشنواره سینما حقیقت شرکت کرده است.

روز گذشته در سانس ۱۸:۴۵-۱۷:۱۵ بعد از ظهر، سالن ۵ در بخش جایزه شهید آوینی آخرین ساخته مستند ساتیار امامی عکاس خبری نامدار بخش فرهنگی، هنری مطبوعات ایران با نام “شرح یک عکس” به نمایش درآمد.”شرح یک عکس” به بررسی داستان عکس مشهور “عماد”،یکی از نجات یافتگان حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی جهموری اسلامی ایران می پرداخت و جنبه های اجتماعی و سیاسی عکس مورد اشاره را می کاوید، تاثیر عکس در زندگی خانواده اسماعیل نژاد را نشان می داد و لزوم ایجاد تغییر نگاه در سطح کلان به نسبت شغل های خبرنگاری و به خصوص عکاسی خبری را متذکر می شد.شرح یک عکس یکی از مهمترین عناصر در عکاسی است و یک عکاس با یک شرح خوب برای یک عکس می تواند باعث ارتقای جایگاه عکس خودش شود. ساتیار امامی در شرح یک عکس با تشریح یک عکس در قالب یک مستند توانسته بود شرح خوبی برای حادثه حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و اتفاقات پیرامون بنویسد.

استقبال سینماگران و سینمادوستان از دوره یازدهم جشنواره سینماحقیقت همانند سال های گذشته بوده و افزایش تعداد مخاطبان با نزدیکی به سانس های بعد از ظهر و شب و گذر ایام روزهای جشنواره به طور محسوسی قابل مشاهده است. از آثاری که در روز دوم توانستند کنجکاوی مخاطبان را برای تماشای آنها برانگیزند، می توان به شرح یک عکس ساتیار امامی، سالسوس آریان عطارنژاد، سربازخانه هادی معصوم دوست و قائم مقام محمدعلی صدری نیا اشاره کرد.

برنامه های تلویزیونی از صبح کارشان را در جشنواره شروع کرده بودند و در فواصل بین سانس ها با سوژه های مورد نظر خودشان مصاحبه می کردند. از مهم ترین آنها می توان از برنامه “نردبان” شبکه مستند سینما به کارگردانی عماد خدبخش و به اجرا و تهیه کنندگی الهام عادلی نام برد. نردبان در برنامه های هفتگی به آموزش مقدماتی مستندسازی در آیتم های کوتاه به علاقمندان مستندسازی و تماشاگران خبره آثار مستند می پردازد.

اغلب آثار به نمایش درآمده در سانس های مختلف از کیفیت صدا و تصویر مناسبی برخوردار هستند که بخشی به امکانات فنی محل برگزاری سینما حقیقت در پردیس چارسو روبروی پاساژ علاءالدین مربوط می شود که دو سالی است جایگزین سینما فلسطین در میدان فلسطین چهارراه ولیعصر شده است و بخشی دیگر به توجه سینماگران به کیفیت مطلوب آثار خودشان برمی گردد البته باید توجه داشت که پرداخت مطلوب شخصیت ها و فیلمنامه های مستند سینماگران نباید فدای کیفیت صدا و تصویر مناسب شود بلکه هر دو باید به موازات یکدیگر باشد.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

خبرنگار: فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار