رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به گزارش سینمخانه؛ در روز گذشته، سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۶ به طور تقریبی در تمام سانس های بعد از ظهر و شب حتی یک صندلی خالی پیدا نمی شد از اینرو، برخی تصمیم گرفتند که روی پاگردها بنشینند و برخی دیگر به صورت ایستاده آثار را تماشا کردند. از نکات جالب توجه دیروز، […]

به گزارش سینمخانه؛ در روز گذشته، سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۶ به طور تقریبی در تمام سانس های بعد از ظهر و شب حتی یک صندلی خالی پیدا نمی شد از اینرو، برخی تصمیم گرفتند که روی پاگردها بنشینند و برخی دیگر به صورت ایستاده آثار را تماشا کردند.

از نکات جالب توجه دیروز، حضور محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی در پردیس سینمایی چارسو و بازدید از محل برگزاری جشنواره سینما حقیقت بود و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره سینما حقیقت ایشان را همراهی و توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری ارائه می کرد.

اما حضور مقامات در جشنواره سینما حقیقت فقط محدود به  حضور محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی نمی شد زیرا ساعتی بعد، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در محل برگزاری جشنواره سینما حقیقت حضور یافت و به همراه خانواده شهید موسی کلانتری به تماشای “پرواز هدهد” ساخته مصطفی رزاق کریمی نشست. وی بعد از تماشای “پرواز هدهد”، با خانواده شهید موسی کلانتری دیدار کوتاهی داشت سپس به سوالات یکی از خبرگزاری ها پاسخ داد.

دیروز مانند روزهای پیشین اثر دیگری از کشور دانمارک با نام “بی نظمی طبیعی” به کارگردانی کریستین سوندر یپسن به نمایش درآمد که زندگی یک معلول در جستجوی یک زندگی عادی را به تصویر می کشید. از نقات قوت بی نظمی طبیعی می توان به صداگذاری اثر اشاره کرد و زمان طولانی از نقاط ضعف اثر به شمار می رود که می توانست حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کوتاهتر باشد.

پیش از پرواز هدهد،”بالا” ساخته محمدهادی عبدالوهاب به نمایش درآمد که قصه آتش نشان شهید امیرحسین داداشی را روایت می کرد. در مجموع، اثر قابل ملاحظه ای بود ولی شخصیت اصلی تا دقایق پایانی از نظرها پنهان می ماند و به جز یکی، دو جمله درباره او نشانه ای نبود که احساس شود بالا یک اثر راجع به یک آتش نشان شهید است و نه اثری که به معضلات بیکاری، سربازی و تحصیلات می پردازد و همین موضوع باعث می شد مخاطب راجع به قصد اصلی سازنده به علت تعدد موضوعات دچار ابهام شود. راوی گری علیرضا جلالی تبار روی “بالا” بسیار نشسته بود و بالا را بسیار شنیدنی کرده بود.

“پرواز هدهد” ساخته مصطفی رزاق کریمی برخلاف دیگر آثار درباره مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری که به شهادت می رسند، شهید موسی کلانتری را یک آدم زمینی نشان می داد که به فیض شهادت نائل شده است ولی از آنجاییکه تا سالها شخصیت پردازی شهیدان در آثار سینمایی و تلویزیونی ایران حتی در عرصه مستند به ساخت شمایلی فرشته گونه از آنها پرداخته است، موجب پس زدگی تصویر واقعی از زندگی واقعی شهیدان از سوی مخاطب می شود و تماشاگران می اندیشند که تصویر ارائه شده دچار تحریف شده است در حالی که چنین نیست. حالا باید سینماگران تلاش کنند تا تصویر واقعی شهدا را جایگزین شمایل فرشته گونه ساخته شده از آنها کنند. موسی کلانتری از مدیران کل وزارت راه و شهرسازی در ابتدای انقلاب اسلامی بود و در حادثه بمب گذاری تروریستی در دفتر نخست وزیری به همراه آیت الله بهشتی و ۷۲ تن دیگر از سران کشور به شهادت رسید. در نهایت اینکه پرواز هدهد تحسین مخاطبان را در پی داشت.

در سه روز نخست جشنواره سینما حقیقت اغلب آثار به نمایش درآمده از کیفیت متوسط رو به بالایی برخوردار بوده اند. دیروز هم که پای نخستین مقام کشوری، عباس آخوندی به جشنواره سینما حقیقت باز شد. حال باید منتظر ماند و دید، در روزهای آینده چه آثاری به نمایش در می آیند؟ آیا سطح کیفی سینما حقیقت ارتقاء می یابد؟ و اینکه چه مقاماتی به بازدید از جشنواره سینما حقیقت خواهند پرداخت؟

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار