سینمای ایران
کد خبر : 14870
سه شنبه - 5 دی 1396 - 13:31

بزرگداشتی برای یک استاد

به گزارش سینماخانه؛ روز گذشته مراسم بزرگداشت پرویز شفا در سالن فلاحت پور دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد. مراسمی که با توجه به نقش پرویز شفا در آموزش سینماگران، معرفی سینمای سیاسی و فیلمسازان سرشناسی همچون ژان لوک گدار مورد غفلت اهالی رسانه، دانشجویان سال های دور ایشان و هنرمندان قرار گرفت که موجبات ناراحتی را فراهم آورد، ناراحتی که از سوی هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه “فیلم” در حین سخنرانی راجع به بینش و منش پرویز شفا ابراز شد.

در دقایق ابتدایی مراسم بزرگداشت، کلیپی ساخته شده به وسیله دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر به نمایش درآمد که زندگی نامه مختصری از استاد شفا ارائه می داد.

دکتر اسماعیل شفیعی، رئیس دانشکده سینما و تئاتر و مسعود سفلایی، عضو هیأت علمی دانشکده سینما و تئاتر به عنوان برگزارکنندگان اصلی مراسم و حمید دهقانپور، دکتر بزرگمهر، هوشنگ گلمکانی، دکتر شهاب الدین عادل و جهانگیر کوثری دقایقی راجع به استاد پرویز شفا به سخنرانی پرداختند.

امید روحانی، منیژه محامدی، هایده حائری، فرهاد توحیدی از دیگر مهمانان حاضر در مراسم بزرگداشت پرویز شفا بودند.

پرویز شفا متولد ۱۳۱۷ مدرس سینما، نویسنده، منتقد، مترجم کتاب و مقاله های سینمایی و سیاسی‌ اجتماعی بود که در شهریور ماه ۱۳۹۶ بر اثر بیماری کبدی درگذشت. از مهمترین آثار او می توان از: سینمای پیشروِ کشورهای آمریکایِ لاتین، سینمای آفریقا، سینمای سیاسی، سینمای کشورهایِ عرب، سینمای سوم و سینمای چریکی، استعمار و ضد استعمار در سینما، فصلی در سینما و سینمای زمان نام برد.

مطالعه آثار پرویز شفا جدا از بحث انتقال دانش به سینماگران جوان می تواند در زمانی که سینمای سیاسی در ایران با ساخت آثار مستندی هچون “ترور سرچشمه” و “آقای دادستان” در حال ورود به برهه زمانی تازه ای است، به آنها بینشی دهد که همسو با شرایط زمانه به ساخت آثار خود روی آورند.

سینماخانه / خبرنگار : فرزاد جمشیددانایی