رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April

به گزارش سینماخانه؛ در روزهای گذشته، فیلم سینمایی “آذر” بیش از اینکه با فروش گیشه در روزنامه ها و خبرگزاری ها خبرساز شود، با اخبار جسته و گریخته مربوط به تهیه کننده نامی آذر، نیکی کریمی خبرساز شده است. اتفاقی که با اکران خصوصی آذر در تاریخ ۱۸ آذر کلید خورد و در تک تک […]

به گزارش سینماخانه؛ در روزهای گذشته، فیلم سینمایی “آذر” بیش از اینکه با فروش گیشه در روزنامه ها و خبرگزاری ها خبرساز شود، با اخبار جسته و گریخته مربوط به تهیه کننده نامی آذر، نیکی کریمی خبرساز شده است. اتفاقی که با اکران خصوصی آذر در تاریخ ۱۸ آذر کلید خورد و در تک تک عکس های منتشره از اکران خصوصی در مرکز همایش های بین المللی رایزن اثری از کارگردان و دیگر بازیگران اثر به چشم نمی خورد و نیکی کریمی به عنوان تهیه کننده در مرکز تصاویر قرار دارد.

در ادامه، مصاحبه های انجام شده با بهناز شفیعی، مربی موتورسواری نیکی کریمی در فیلم سینمایی “آذر” موجی از انتقادات را علیه تهیه کننده آذر برانگیخت تا اینکه سعید پاکستانی، دستیار تهیه کننده متنی را منتشر و تمام صحبت های متن بهناز شفیعی را تکذیب کرد. متن منتشر شده به وسیله دستیار تهیه کننده توانست قدری از هجم انتقادات علیه تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی “شیفت شب” بکاهد اما هنوز اوضاع مساعد نشده بود که حمیدرضا آذرنگ متنی در انتقاد از وضعیت آذر، اتفاقات پشت صحنه و اکران خصوصی نوشت و از محمد حمزه ای در جایگاه کارگردان دفاع کرد. مهم ترین بخش نامه آذرنگ در ذیل آمده است : “با این رفتارهایی که می‌بینیم من باید دست به دامن چه کسانی شوم؟ منظور من حقوق مادی نیست بلکه حق معنوی من در این فیلم است. هر جا که می‌رویم می‌بینیم هیچ اثری از ما وجود ندارد. برای خودم سوال شده است که آیا ما هم در فیلم «آذر» حضور داشته‌ایم؟ این خانم محترم چرا نمی‌رود برای خودش یک فیلم شخصی بسازد!”.

صحبت های حمیدرضا آذرنگ دوباره موج انتقادات را برانگیخت و موجب ظن و بدبینی اهالی سینما به نیکی کریمی شد. چند روزی از انتقادات حمیدرضا آذرنگ نگذشته بود که محمد حمزه ای کارگردان آذر یک هفته بعد در مصاحبه با ابتکار اعلام کرد که ترجیح می دهد اکران عمومی فیلم به سلامت تمام شود و در جایگاه یک کارگردان از فیلم اولش حفاظت کند.

حالا موارد فوق را در کنار درگیری های مسعود کیمیایی با تهیه کننده قاتل اهلی، منصور لشکری قوچانی قرار دهید که در جشنواره فجر سال گذشته و حتی تا زمان اکران عمومی حساسیت های شدیدی ایجاد کرد و باعث شد تا بحث های گوناگونی راجع به جایگاه تهیه کننده در ساخت آثار هنری صورت بگیرد.

اغلب تهیه کنندگان در ساخت آثار سینمایی به عنوان متولی بخش مالی وارد می شوند و با سازمان ها و نهادهای گوناگون دولتی مذاکره می کنند تا بتوانند بودجه ساخت را تامین کنند. نیکی کریمی و منصور لشکری قوچانی تازه امروز وارد سینما نشده اند؛ از دانش سینمایی برخوردار هستند و تهیه آثار گوناگونی را بر عهده داشته اند از اینرو، اینکه چنین رفتاری از آنها در جایگاه تهیه کننده سر بزند و و در نهایت، آثار ساخته شده بیشتر از اینکه بیانگر ایده ها و تفکرات نویسندگان و کارگردانان آنها باشد، امضای تهیه کنندگان اثر را داشته باشد امیدوار کننده نیست. زیرا آنها تازه وارد نیستند که بتوان به بهانه تازه واردی از رفتارشان چشم پوشید. در پوسترهای منتشرشده از آذر فقط عکس نیکی کریمی و در یکی، دو پوستر محدود نیکی کریمی در کنار هومن سیدی مشاهده می شود ولی دیگر اثری از دیگر بازیگران اصلی به ویژه نقش های اول و مکمل اصلی در پوسترها دیده  نمی شود. منصور لشکری قوچانی نیز فقط در حد جذب طرفداران مسعود کیمیایی روی اسم او مانور داده است وگرنه در تبلیغات قاتل اهلی مسعود کیمیایی زیر سایه قوچانی قرار دارد.

در مجموع، اتفاقات پیش آمده پیرامون آثاری همچون آذر و قاتل اهلی باید زنگ خطر را برای اهالی سینما به صدا دربیاورد تا از تکرار چنین وقایعی در آینده در سینمای ایران جلوگیری شود و آثار با امضای کارگردان به عنوان سازنده اثر، به نمایش دربیاید و هر کس در قبای متناسب با خودش ظاهر شود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار