رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • چهارشنبه 13 دی 1396 - 14:34
  • کد خبر : 15111
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “چتر سفید” عموهای فیتیله ای در تالار هنر

عموهای فیتیله ای، نامی آشنا برای کودکان دیروز و کودکان امروز هستند؛ کسانی که سال ها است در برنامه های کودک سیما و به ویژه شبکه دو به اجرای برنامه برای کودکان می پردازند، آنها این بار صحنه تالار هنر را برای اجرای نمایش “چتر سفید” برای کودکان و با محوریت کودکان انتخاب کرده اند؛ […]

عموهای فیتیله ای، نامی آشنا برای کودکان دیروز و کودکان امروز هستند؛ کسانی که سال ها است در برنامه های کودک سیما و به ویژه شبکه دو به اجرای برنامه برای کودکان می پردازند، آنها این بار صحنه تالار هنر را برای اجرای نمایش “چتر سفید” برای کودکان و با محوریت کودکان انتخاب کرده اند؛ تالاری که سالیان سال، حمایت از تئاتر کودکان را در دستور کار خودش قرار داده است. از اینرو، ترکیب عموهای فیتیله ای با تالار هنر یک ترکیب جذاب به شمار می آید و همچنین، کنجکاو برانگیز. جدا از اینکه تئاتر کودکان، تئاتری است که اغلب از دید منتقدان تئاتر دور می ماند و مورد غفلت آنها واقع می شود.

چتر سفید؛ داستان یک خلبان را روایت می کند که هواپیمای او در طول جنگ در مرز ایران و عراق سقوط کرده است و دو کودک سعی دارند او را از دست سه سرباز نجات دهند. ایده خوب اجرایی نمایشنامه، اجرای صامت است و به دلیل درک بهتر مخاطبان که کودکان باشند، یک راوی، قصه را به صورت شفاهی بازگویی می کند که نوشته های فیلم های صامت قدیمی را برای بیان اتفاقات صحنه به ذهن متبادر می سازد. از اشکالات عمده چتر سفید این است که سعی داشت در مرحله اجرای صحنه ها از کودکان خنده های فراوان بگیرد که باعث شد گاهی داستان اصلی تحت شعاع خنده ها فراموش شود.

بازیگران از لحاظ جسمی متناسب با نقش ها انتخاب شده بودند؛ در بازی ها اشکال خاصی به چشم نمی خورد و همه باورپذیر بودند. طراحی صحنه زیبایی بصری و کارکرد اجرایی درستی داشت و از تک تک اجزای موجود در صحنه بازی گرفته می شد. در بخش طراحی لباس بهتر بود لباس های سنتی ایرانی برای کودکان بازیگر استفاده شود تا هماهنگی میان صحنه و لباس ها به وجود بیاید در عین حال که طراحی لباس سربازها و خلبان هواپیما خوب بود. آهنگسازی که به وسیله رامین کهن انجام گرفته بود، با ماهیت کلی اثر همخوانی داشت جدا از اینکه بخشی از خنده های کودکان مربوط به نوع آهنگسازی می شد که بار طنز صحنه ها را به خوبی منتقل می کرد.

تماشای تئاتر در کنار کودکان تجربه دلنشینی است به ویژه که آنها همانند بزرگسالان مقید به سرکوب گری احساسات خودشان در انظار عمومی نیستند و واکنش های لحظه ای کودکان به رویدادهای چتر سفید جذابیت نمایش را دو چندان می کرد.

یک خبر خوشحال کننده برای کودکان و والدین آنها اینکه اجرای چتر سفید به نویسندگی مهدی نیک روش و کارگردانی حمید گلی تا پایان دی ماه ۱۳۹۶ تمدید شده است.

سینماخانه / خبرنگارو عکاس: فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار