رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

مصاحبه یکی از اعضای هیات انتخاب درباره فیلم‌ها، باعث کالبدشکافی آثار بخش مسابقه و ایجاد قضاوت قبل از نمایش آثار برای هیات داوران جشنواره فیلم فجر است. در روزهای اخیر و با افزایش گفت‌وگوها درباره جشنواره فجر امسال، فیلم ها و کیفیت کلی جشنواره امسال رفته رفته روشن می‌شود. این اتفاقات طبیعی است، همه ساله […]

مصاحبه یکی از اعضای هیات انتخاب درباره فیلم‌ها، باعث کالبدشکافی آثار بخش مسابقه و ایجاد قضاوت قبل از نمایش آثار برای هیات داوران جشنواره فیلم فجر است.

در روزهای اخیر و با افزایش گفت‌وگوها درباره جشنواره فجر امسال، فیلم ها و کیفیت کلی جشنواره امسال رفته رفته روشن می‌شود. این اتفاقات طبیعی است، همه ساله چنین جریاناتی پیش از جشنواره فیلم فجر به‌راه می‌افتد و زمزمه هایی درباره فیلم ها مطرح می شود. به طور مثال سال گذشته می‌دانستیم «تابستان داغ» یکی از آثار مهم و متفاوت جشنواره است یا قبل از تماشای فیلم «ابد و یک روز» می‌دانستیم  با فیلم متفاوتی مواجه هستیم.

امسال و با تغییراتی که در جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم کم و کیف این زمزمه‌ها کمی تغییر کرد. حضور تعداد کمتری از فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ و غیبت برخی اسامی بیشتر توجهات را تا چند روز پیش معطوف به خود کرده بود. ولی برخی گفتگوها در روزهای اخیر وجوه دیگری از جشنواره را نیز برای ما نمایان کرد. مصاحبه برخی از اعضای هیئت انتخاب درباره فیلم ها کمی کنجکاوی‌ها را پیرامون فیلم‌های جشنواره سی و ششم تقویت کرد.

این در حالی است که در حین فعالیت هیات انتخاب  صحبت‌هایی حول محور کم فروغ بودن جشنواره امسال وجود داشت
ولی بدون شک مهم ترین گفتگویی که در روزهای اخیر بخش زیادی از توجهات را به خود معطوف کرده گفتگویی بود که سید جمال ساداتیان درباره جشنواره داشت و در آن درباره تک تک فیلم‌های بخش سودای سیمرغ نکاتی را مطرح کرد. ساداتیان در این گفتگو به تفکیک درباره تمام فیلم‌های بخش سودای سیمرغ صحبت کرد و نظر خود را درباره آن‌ها بیان کرد. چنان که به نظرش «فیلشاه» یک پدیده جدی است و «به وقت شام» به سلیقه‌اش خوش نیامده، یا «لاتاری» کار خوبی است و «شعله ور» به لحاظ روایت از کارهای قبلی حمید نعمت الله عقب تر است.
فارغ از اینکه چه قضاوتی درباره تک‌تک فیلم‌ها در جشنواره فجر می‌شود و جدا از اینکه برخی فیلم‌ها به صورت کامل هنوز اماده نشده اند، سوال اصلی این جا است که چرا یکی از اعضای هیات انتخاب با نظر شخصی خود فیلم‌ها را کالبدشکافی می‌کند و به مخاطب یک پیش زمینه القاء می‌کند. آیا این نوع مصاحبه‌ها  و تشریح آثار از منظرگاه یک عضو هیات انتخاب بروی مخاطب و تصمیم‌گیری تماشاچی برای حضور در سالن سینما و انتخاب فیلم‌ها موثر خواهد بود یا خیر؟
این نوع بیان آن‌هم توسط یکی از اعضای هیئت انتخاب ممکن است به داوران بخش سودای سیمرغ پیش فرض ذهنی دهد و آنها با تصور قبلی به تماشا و داوری فیلم‌ها می‌نشینند. چرا که قبل از تماشای فیلم توسط آنها، یکی از اعضای هیئت انتخاب راجع به فیلم‌ها به داوران هشدار داده و  به طور مثال آنها منتظر هستند تا با دیدن «شعله ور» از نعمت‌الله دلزده شوند یا کنجکاو هستند تا نحوه روایت «به وقت شام» را رصد کنند تا ببینند به چالش کشیدنی هست یا خیر.
مصاحبه یکی از اعضای هیئت انتخاب درباره فیلم‌های مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور کاری  غیر‌حرفه ای است. فهم این موضوع هم کار سختی نیست، کافی است نگاهی به جشنواره های حتی درجه دو و سه جهانی بیاندازیم تا ببینیم سابقه داشته که یکی از اعضای تصمیم ساز و تصمیم گیر چنین خط فکری نسبت به تک تک فیلمها آن هم قبل از آغاز جشنواره ارائه کند!
هرچند که گفتگوی قبلی این عضو هیئت انتخاب هم با انتقاداتی روبرو شده بود و واکنش داروغه زاده دبیر جشنواره را هم به همراه داشت، ولی ظاهرا لازم است تا دبیر جشنواره فیلم فجر همانطور که نسبت به فیلم‌ها امانتدار است باید نسبت به ارائه اطلاعات و ابراز سلایق شخصی  اعضای هیئت انتخاب  قبل از داوری‌ها  هم به دوستان متذکر می ‌شد تا امروز شاهد ارائه تحلیل عضو هیئت انتخاب درباره فیلم‌ها نباشیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار