رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

به گزارش سینماخانه؛ “۸۰ سال لوریس چکناوریان” عنوان برنامه بزرگداشت استاد لوریس چکناوریان، آهنگساز، رهبر ارکستر مجلسی رودکی و ریاست خانه اپرا است که در روزهای پنج شنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۶ و جمعه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۶ به ترتیب در تالار وحدت و خانه هنرمندان، سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد و استقبال خوب […]

به گزارش سینماخانه؛ “۸۰ سال لوریس چکناوریان” عنوان برنامه بزرگداشت استاد لوریس چکناوریان، آهنگساز، رهبر ارکستر مجلسی رودکی و ریاست خانه اپرا است که در روزهای پنج شنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۶ و جمعه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۶ به ترتیب در تالار وحدت و خانه هنرمندان، سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد و استقبال خوب مخاطبان را در پی داشت.

در بزرگداشتی که در تالار وحدت صورت گرفت، کنسرت “مرثیه ای برای قتل عام” از آثار لوریس چکناوریان برای یادبود کشتار ارامنه به وسیله آنسامبل تهران به رهبری “محمد شله چی” اجرا شد. از مهمانان سرشناس حاضر در بزرگداشت تالار وحدت می توان از: اسقف اعظم ارامنه در ایران، تنی چند از سفیر کشور سوئیس، ایران درودی، رازمیک اوحانیان، پیمان یزدانیان و مرجان گلچین نام برد.

رازمیک اوحانیان، رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران درباره آثار استاد چکناوریان اظهار داشت : “کارهایی که امروز برای شنیدن آنها به اینجا آمده ام قطعاتی از ایشان است که سال هاست اجرا نشده اند و از این نظر بسیار خاص هستند”.

در کنسرت “مرثیه ای برای قتل عام” نوازندگان سرشناس خارجی آنسامبل تهران را در اجرا همراهی می کردند که نام برخی از آنها بدین شرح است: گلوریا د پیانته ویچین، جولیانو گرانیتی پیانیست های برجسته ایتالیایی؛ ماریا د پیانته ویچین نوازنده و سولیست ایتالیایی؛ پیترو اسکیوتو نوازنده ترومپت ارکستر فیلارمونیک اسکالا میلان و یاسمین کیمیاوی نوازنده ساز ابوا، دانشگاه هنر فرانکفورت آلمان

در پایان مراسم بزرگداشت در تالار وحدت، آنسامبل تهران قطعه “باله فانتاستیک” را نواخت که با تشویق حضار همراه شد؛ قطعه ای که در زمان اقامت سه ساله استاد چکناوریان در وین به نگارش درآمده بود.

با خاتمه مراسم بزرگداشت در تالار وحدت، گروه برگزارکننده خودشان را برای اجرای مراسم بزرگداشت در خانه هنرمندان در روز جمعه آماده کردند.

برنامه بزرگداشت روز جمعه در خانه هنرمندان ابتدا با نمایش فیلم مستند “سفر به گیومِری” آغاز شد که شرح اجرای کنسرتی در آمریکا به نفع زلزله زدگان و همچنین، سفر لوریس چکناوریان با پای پیاده از ایروان به گیومِری برای جمع آوری کمک های مردمی بود. سفری که هشت روز طول کشید و دسته دسته مردم به او ملحق می شدند و سفری که یک نفره آغاز شده بود، یک ملت را دوباره متحد کرد. سفر هشت روزه استاد چکناوریان با پای پیاده برای من یادآور سفر با پای پیاده جهان پهلوان غلامرضا تختی برای جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان بوئین زهرا بود از اینرو، می توان لوریس چکناوریان را “تختیِ ارمانه” نامید.

با پایان پخش “سفر به گیومِری”، دقایقی استراحت اعلام شد سپس جلسه بررسی ساخته های لوریس چکناوریان برای سینما با عنوان “چکناوریان و سینما” از مجموعه برنامه های بزرگداشت “۸۰ سال لوریس چکناوریان” با حضور خسرو سینایی، فیلمساز نام آشنا برگزار شد.

مجری برنامه در ابتدای جلسه اعلام کرد که خسرو سینایی از دانش آموختگان دانشگاه هنر وین بوده و ساخت موسیقی اغلب آثارش را خودش بر عهده داشته است.

خسرو سینایی بعد از حضور روی صحنه پس از تماشای “سفر به گیومری” گفت: “۴ صفحه مطلب آماده کرده بودم در مورد استاد لوریس چکناوریان ولی فیلم رو که دیدم، دیدم هر آنچه که من اینجا نوشتم، بسیار در مقابل آنچه که دیدم حقیره…” و در ادامه افزود : “ من چند نفر را در زندگیم می شناسم که بدون هیچ نوع پشتوانه سیاسی، دولتی و… یک تنه راه بیفته و ملتی را اینگونه به تحرک وادار کند و ابزارش چه باشد؟ ابزارش هنر باشد” و در نهایت اظهار داشت : “من خوشبختم که بیش از ۵۰ سال با هم گفتیم و خندیدم و تبادل فکری داشتیم و از او آموختم و با هم صحبت کردیم و با هم درد و دل کردیم”.

سپس دقایقی از فیلم کوتاه مستند “حاج مصور الملکی” ساخته خسرو سینایی با آهنگسازی لوریس چکناوریان پخش شد و خسرو سینایی در خلال پخش مستند، راجع به طریقه شکل گیری همکاری و جرقه ایده استفاده از ارکستری از سازهای ایرانی برای مستند در حال پخش صحبت کرد.

لوریس چکناوریان در میانه برنامه از زحمات “محمد شله چی” برای برگزاری مراسم بزرگداشت خودش تقدیر و تشکر کرد و حضار نیز به تشویق وی پرداختند.

لوریس چکناوریان در قسمتی از جلسه بیان کرد : “من آدم ساده ای هستم و هنرمند کلمه بزرگی است. هر کسی با هنر سر و کار دارد، باید تصمیم بگیرد که میخواهد نان امروز رو بخورد یا نان فردا را. باید تصمیم بگیریم، من تصمیم گرفتم که برای فردا زندگی کنم”.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس : فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار