رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • پنجشنبه 28 دی 1396 - 20:00
  • کد خبر : 15613
  • تئاتر
  • چاپ خبر : دردسرهای یک فیش!

نمایش “فیش آباد” به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی از ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه تازه تاسیس سرو وابسته به بنیاد روایت فتح به روی صحنه رفته و با استقبال خوبی از سوی تماشاگران و هنرمندان رو به رو شده است. فیش آباد داستان یک اشتباه محاسباتی را روایت می کند که باعث می […]

نمایش “فیش آباد” به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی از ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه تازه تاسیس سرو وابسته به بنیاد روایت فتح به روی صحنه رفته و با استقبال خوبی از سوی تماشاگران و هنرمندان رو به رو شده است.

فیش آباد داستان یک اشتباه محاسباتی را روایت می کند که باعث می شود یک راننده کامیون به ثروت هنگفتی برسد.

نمایشنامه فیش آباد ابتدا در کتاب مجموعه نمایشنامه “سه، سه” در انتشارات کتاب نیستان چاپ و سپس، به وسیله سیروس همتی برای اجرای صحنه ای آماده شد.

فیش آباد شروع خوبی دارد؛ در دقایق ابتدایی، گره داستانی اصلی را ایجاد و مخاطبان را با خودش همراه می کند. جدا از اینکه از معرفی شخصیت های اصلی راننده کامیون و وکیل پایه یک دادگستری باز نمی ماند. با پایان پرده دوم و شروع پرده سوم در رستوران گردان برج میلاد، فیش آباد از لحاظ روایی در جا می زند و نمی تواند به خوبی قبل مخاطب را غافلگیر کند. از اینرو، بهتر است تماشاگران در این صحنه متوجه شوند که خانم و آقای وکیل حاضر در رستوان گردان برج میلاد، مدیرعامل مذکور و همسرش هستند. اینگونه، غافلگیری بهتری پدید می آید؛ سوای اینکه شخصیت ها عمق بیشتری می یابند. پایان باز فیش آباد قانع کننده نیست زیرا مخاطب انتظار دارد با یک پایان بندی کلاسیک به دلیل نوع روایت کلاسیک مواجه شود.

سروش طاهری که تئاتر بلافیگورا را در مقام کارگردان در تماشاخانه شانو روی صحنه دارد؛ اینجا در مقام بازیگر به خوبی به شخصیت یک راننده کامیون که جنگ را از سر گذرانده است؛ عینیت می بخشد و بداهه پردازی مثال زدنی دارد. شهرام مقصودی در نقش وکیل پایه یک دادگستری نقش یک وکیل مستاصل را به درستی ایفا می کند و آرزوها و آمال وکلا را به قشنگی به تصویر می کشد. مانلی حسین پور که در بلافیگورا نقش یک معشوقه را بازی می کند؛ اینجا در نقش زن اغواگر و حیله گر ظاهر می شود و مخاطبی که وی را در بلافیگورا دیده باشد، به راحتی می تواند نکات تمایز نقش ها را دریابد. سیروس همتی نقش کوتاهی را در فیش آباد ایفا می کند؛ نقشی که بیشتر حاوی نقد به مناسبات تئاتری ها است تا اینکه کارکرد دراماتیک داشته باشد.  محیا علیزاده فقط یک صحنه بازی دارد و می درخشد. علی یعقوب زاده در نقش دوست شهید راننده کامیون کارکرد استعاری دارد و به آیه مبارکه ۱۶۹ سوره آل عمران در قرآن کریم ارجاع می دهد که می فرماید :  “(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. و به مخاطبان یادآور می شود که شهدا شاهد و ناظر بر اعمال انسانها هستند.

طراحی صحنه رضا مهدی زاده با استفاده از چند چارچوب فلزی که امکان تغییر و جا به جایی را داشت و می توانست به اشکال مختلف حتی یک سلول دربیاید، بسیار عالی و استفاده از پوتین به جای ماهی در آکواریوم خیلی خلاقانه بود. طراحی لباس مهسا عبداللهیان خامنه متناسب با شخصیت ها بود. طراحی پوستر و ساخت اوریگامی نهنگ با استفاده از فیش حقوقی نجومی معرفی کننده داستان و همچنین، خلاقانه بود.

در صورتی که مطالبه شما از صحنه تئاتر، تماشای موضوعات روز جامعه است، فیش آباد می تواند برای شما بهترین گزینه باشد.

“فیش آباد” به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۶ در ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سرو به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس : فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار