رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
مجید علم بیگی در گفتگو با سینماخانه

فرهنگسراها مقبول عامه هستند…

مجید علم بیگی، بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر این روزها نمایش کودک “موشکا” نوشته نیلوفر زارع را با کارگردانی خودش در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه برده است، از آنجایی که مجید علم بیگی اجراهای متعددی در سالن های فرهنگسراها و همچنین، سالن های تئاتری سطح شهر تهران داشته اند؛ این موضوع را بهانه […]

مجید علم بیگی، بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر این روزها نمایش کودک “موشکا” نوشته نیلوفر زارع را با کارگردانی خودش در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه برده است، از آنجایی که مجید علم بیگی اجراهای متعددی در سالن های فرهنگسراها و همچنین، سالن های تئاتری سطح شهر تهران داشته اند؛ این موضوع را بهانه قرار دادیم تا با ایشان راجع به تفاوت اجرای صحنه در سالن های تئاتری و سالن های فرهنگسرا دقایقی به گفتگو بنشینیم.

– همانطور که اطلاع دارید بچه های تئاتری و کسانی که با هنر ارتباط دارند، سالن های فرهنگسرا را به عنوان یک مکان مناسب برای اجرای تئاترهای رایج قبول ندارند و با توجه به سابقه شما در اجرا در سالن های تئاتری و سالن های فرهنگسرا می خواستم، نظرتان را راجع به این دیدگاه بدانم؟

– این دیدگاه به حدود ۱۰ ، ۱۵ سال قبل برمی گردد، الآن چند سالی است که نگرش ها عوض شده است؛ حالا همه دنبال سالنی می گردند که نمایششان را به هر ترتیبی که شده به روی صحنه ببرند.

مجید علم بیگی در ادامه صحبت خود از اجرای اقتباسی از رمان “بینوایان” به کارگردانی بهروز غریب پور در فرهنگسرای بهمن در سال ۱۳۷۵ مثالی زد و افزود:

– بنابراین من این دیدگاه را قبول ندارم که سالن های فرهنگسرا مکان مناسبی برای اجرای تئاترهای رایج نیستند اما از نظر امکانات فنی، من حالا نقد دارم؛ مواردی که باعث می شوند گروه های تئاتری از فرهنگسراها دوری بگزینند، عبارتند از : یکی به لحاظ اقتصادی است که واقعا به گروه های تئاتری در موقع تسویه حساب، سهم ناچیزی از فروش گیشه می رسد و دوم مسائل فنی سالن ها است : نور، صدا، صندلی ها و نوع ابعاد سن و دیگر مسائلی که به امکانات فنی مربوط می شود. اتفاقا به نظر من فرهنگسراها مقبول عامه هستند و مراجعه کننده های خیلی زیادی دارند.

– منم موافق هستم که سالن های خوبی مثل بهمن و ارسباران وجود دارند که اغلب به صورت سالن های صحنه آزاد ساخته شدند و امکان اجرا در آنها وجود دارد و اهالی تئاتر اکثرا موافق اجراها در چنین سالن هایی هستند و حتی برای آنها یک رزومه خوب به حساب می آید ولی همانطور که خودتان فرمودید، سالن های دیگری نیز همانند فرهنگسرای ابن سینا و فردوس وجود دارند که آمفی تئاتر هستند و از لحاظ فنی مناسب اجرا نیستند و اغلب اوقات سال نمایش های کودک را روی صحنه می برند که با توجه به وجود مهد کودک های تاسیس شده در فرهنگسراها انتخاب خوبی است ولی جدا از بحث سهم ناچیز از فروش گیشه برای گروه های تئاتری که شما اشاره کردید، عدم توجه شهرداری به فرهنگسراها برای اجرای تئاتر و ارتقای سطح کیفی نمایش ها هم مطرح است زیرا برای برخی سالن های فرهنگسراها تداعی کننده کمدی های تئاتر آزاد است.

– اگر سالن های فرهنگسرایی تداعی کننده تئاتر آزاد باشد، باز به ذات اصلا بد نیست. مسئله اصلی، کیفیت فنی سالن ها است. حالا کیفیت خود اجراهای تئاتری هم مهم است اما کمبود امکانات فنی در فرهنگسراها سبب نمی شود که هر کار بی کیفیتی در سالن های فرهنگسراها به روی صحنه برود، نه. در سالن های خصوصی هم ما می بینیم که کارهای غیر تئاتر آزاد بعضا قابل دیدن نیستند.

– با توجه به حرف هایی که زدید، می شود نتیجه گرفت سالن های فرهنگسرا می توانند گزینه خوبی برای اجراهای رایج تئاتر باشند ولی باید ابتدا اصلاحاتی در رابطه دو جانبه  فرهنگسرا و گروه های تئاتری به وجود بیاید تا گروه های تئاتری بیشتر به سمت سالن های فرهنگسرا سوق پیدا کنند، درست است؟

– با شما موافقم. بله. باید تعامل کنند و اصلاحاتی بین گروه های تئاتری و فرهنگسراها صورت بگیرد. این اصلاحات باید به سمتی باشد که به هر حال فرهنگسراها بودجه دارند؛ دیگر واقعا درصد بیشتری از فروش گیشه برای گروه های تئاتری قائل شوند. گروه های تئاتری واقعا مظلوم هستند، شاید دستمزدی که به عوامل می رسد به اندازه نصف یک کارمند معمولی هم نباشد بخاطر اینکه عوامل زیاد هستند و بعد فرض کنید سهم ناچیزی از فروش گیشه به آنها برسد، چرا باید این اتفاق بیفتد؟! گروه های تئاتری چه گناهی کرده اند؟!

– راجع به اینکه سهم ناچیز حاصل از فروش گیشه برای گروه های تئاتری افزایش یابد، اقدامی از طرف هیچ یک از طرفین صورت گرفته است؟راجع به تجهیز سالن ها؟

– بله، اقداماتی انجام گرفته است. گروه های تئاتری اعتراض کردند اما بی فایده است، گوش شنوایی وجود ندارد. برای تجهیز سالن ها هم می گویند بودجه نیست و هر کس می خواهد اجرا برود، باید با همین شرایط اقدام کند.

– امیدوارم هر چه زودتر شهرداری به اهمیت اجراهای تئاتری در مسئله فرهنگسازی پی ببرد و چتر حمایتی اش را روی سر گروه های تئاتری بگسترد. با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، آیا همچنان مایل به همکاری با فرهنگسراها هستید؟

– با توجه به شرایطی که الآن فرهنگسراها ایجاد کردند، من هم قدری از ادامه همکاری دلسرد شده ام کما اینکه خیلی از گروه های تئاتری برای اجرا سالن های دیگری را انتخاب می کنند و کم کم از فرهنگسراها پا پَس می کشند.

– از دلسردی تان از همکاری با فرهنگسراها به دلیل کمبود امکانات فنی و سهم ناچیز حاصل از فروش گیشه برای گروه های تئاتری گفتید، آیا فرهنگسرا گزینه اول شما برای اجرای نمایش موشکا بود؟

– آیا اولویت اول من بود؟ نه. اولویت اول ما این است که کجا می توانیم کار به روی صحنه ببریم یعنی با شرایط ما همخوانی دارد. پارتی بازی کمتر است و دیگر مسائلی که وجود دارد. شاید گزینه آخر همه تئاتری ها جایی باشد که سود کمتری نصیب گروه های تئاتری می شود.

– نمایش موشکا از چه زمانی، در چه ساعتی و در کدام فرهنگسرا به روی صحنه می رود و تا چه زمانی به اجراهای خودش ادامه می دهد؟

– ۱۰ دی ماه  تا ۱۰ بهمن ماه ۹۶، ساعت ۱۶، فرهنگسرای فردوس.

– ممنون از اینکه وقت خودتان رو در اختیار سینماخانه قرار دادید. و صحبت پایانی.

– خواهش می کنم. صبحت پایانی ؛ آرزو می کنم ما کشوری باشیم که فرهنگ و هنر در کشورمان در اولویت اول همه امور مملکتی قرار بگیرد. با تشکر از شما که تشریف آوردید و از تئاتر موشکا، عکس و خبر تهیه کردید.

سینماخانه / خبرنگار : فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار