رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 9 خبر


  • پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
  • الخميس ۱۲ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Thursday 18 April

دی ۱۳۹۶ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

“دی دار” در پردیس تئاتر تهران

به گزارش سینماخانه، نمایش ” دی دار ”  به کارگردانی و نویسندگی راضیه رفیع زاده  از ۳۰ دی تا ۱ اسفند ساعت ۲۰ همزمان با ایام فاطمیه در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می رود. در نمایش دی دار که به یاد شهدای آتش نشان ” ساختمان پلاسکو ” به روی صحنه می رود […]


“داخائو”، آشویتس سابق!

به گزارش سینماخانه؛ نمایشنامه آشویتس نخستین بار در ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به روی صحنه رفت و توانست جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین گروه نمایشی را برای شهرام ابوالقاسمی و دیگر اعضای گروه به ارمغان آورد. در اجرای عمومی سال ۱۳۹۴ در مدرسه تئاتر […]


«آتش و خشم» ترامپ تبدیل به سریال می‌شود

کتاب پرفروشی که داستان داخل کاخ سفید پر هرج‌ و مرج رییس‌جمهور آمریکا را تعریف می‌کند، قرار است به جمع دیگر پروژه‌های تلویزیونی درباره دونالد ترامپ بپیوندد. به نقل از ورایتی، کتاب «آتش و خشم: داخل کاخ سفید ترامپ» نوشته مایکل وولف قرار است تبدیل به یک سریال تلویزیونی شود. کمپانی اندِوور کانتنت حقوق رسمی […]


تماشاخانه «همای سعادت» میزبان ۸ نمایش در جشنواره تئاتر فجر

تماشاخانه «همای سعادت» با ۸ نمایش صحنه‌ای در بخش «به علاوه تئاتر» سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. بخش«به علاوه فجر» برای سومین سال متوالی در برنامه‌های سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گنجانده شده و تماشاخانه «همای سعادت» در غرب تهران با ۸ نمایش در این بخش میزبان علاقه‌مندان است. […]


«سدمعبر» به جشنواره رتردام هلند راه یافت

فیلم سینمایى «سدمعبر» در سومین حضور بین المللى خود به چهل و هفتمین جشنواره بین المللى رتردام هلند راه یافت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومى فیلم سینمایى «سدمعبر» به کارگردانى محسن قرایى و تهیه کنندگى بهمن کامیار، این فیلم در بخش رقابتى چهل و هفتمین جشنواره بین المللى فیلم رتردام هلند […]


گزارش تصویری نمایش “داخائو”

نمایش “داخائو” به کارگردانی مشترک شهرام ابوالقاسمی و حمیدرضا هدایتی و نویسندگی شهرام ابوالقاسمی از جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ تا شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی  


گزارش تصویری نمایش کمدی سنتی “مبارک و خاتون پرده نشین”

نمایش کمدی سنتی “مبارک و خاتون پرده نشین” به کارگردانی علی طربی و نویسندگی داوود فتحعلی بیگی و چهارشنبه از ۱۰ دی تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۸، در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه خواهد رفت. در این نمایش مجید قربانی، حدیث علیزاده، علی طربی، علی باهری، محسن قصری، محمدرضا لوانی، محمدرضا صفری، دلسا کریم‌زاده […]


گزارش تصویری نمایش کودک “موشکا”

نمایش کودک “موشکا” به کارگردانی مجید علم بیگی و نویسندگی نیلوفر زارع از یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ تا سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۰ در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه می رود. در این نمایش؛ مریم عسگری، حسن قدیمی، فرشته صفری، محمد حین آذرگون و مجید علم بیگی به ایفای نقش می پردازند. سینماخانه / […]


لیست سینماها و سالن‌ها

سالن‌هایی که میزبان تهرانی‌ها در جشنواره ملی فیلم فجر هستند

امسال ۱۲ سینما در تهران میزبان آثار سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر است. امسال در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در تهران ۱۲ سینما میزبان آثار این جشنواره است. این سینماها و سالن ها عبارتند از: پردیس سینما آزادی با سالن های اصلی، شهر هنر، شهر فرنگ، شهر هفتم، شهر قصه […]


در آستانه برگزاری جشنواره فجر

لوگو فیلم سینمایی “دارکوب” رونمایی شد

لوگو فیلم سینمایی “دارکوب” سومین ساخته بلند سینمایی بهروز شعیبی رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه سیمای مهر؛ این فیلم که قرار است سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، هم اکنون در آخرین مراحل فنی است. طراحی لوگو و موشن گرافی “دارکوب” برعهده کارگاه طراحی سه […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...