رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

بهمن ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

حضور سازمان سینمایی حوزه هنری با ۷ فیلم در بازار برلین

سازمان سینمایی حوزه هنری با غرفه‌اى مجزا در محل اختصاصى بازار فیلم (MGB) شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللى فیلم برلین حضور دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، این سازمان با ۲ عنوان فیلم بلند، ۲ عنوان فیلم مستند و ۳ عنوان فیلم انیمشن و فیلم کوتاه […]


برندگان جوایز بفتا ۲۰۱۸ معرفی شدند

مراسم اعطای جوایز هفتادویکمین دوره جوایز بفتا با اعطای جایزه بهترین فیلم به «سه بیلبورد» و بهترین کارگردانی به «گیلرمو دل تورو» به کار خود پایان داد و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز به نماینده کره جنوبی رسید. در این سوی آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا و در سالن رویال آبرت هال لندن برگزار […]


سینماها دوشنبه از ساعت ۱۸ تعطیل می شوند

سینماهای سراسر کشور از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه تعطیل می شوند. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تعطیلی سینماهای سراسر کشور به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) گفت: سینماهای سراسر کشور در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۸ تعطیل می شوند همچنین روز سه شنبه ۱ اسفند ماه سینماهای سراسر کشور […]


آغاز ثبت نام از سی‌ام بهمن‌ماه

شرایط ثبت نام اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

ثبت‌نام اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای حضور در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از دوشنبه سی‌ام بهمن‌ماه آغاز می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ثبت نام اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای […]


محمدحسین مهدویان در گفت و گو با آی فیلم:

«حاج کاظم» ها و «موسی» ها نماینده یک گفتمان جدی در جامعه امروز هستند

محمدحسین مهدویان با تصریح به آن که مضمون جدیدترین ساخته سینمای اش یک شعار بزرگ ولی با پرداخت مناسب است، شخصیت «موسی» در فیلم «لاتاری» را نماینده یک سوی گفتمانی جاری در جامعه از دهه ۶۰ تاکنون دانست که پرداخت آن بر اساس نیاز روز اجتماع ضروری است و نباید با چنین قیاس هایی از […]


هادی حجازی‌فر بازیگر اصلی «کاتیوشا»

هادی حجازی‌فر که یکی از بازیگران مطرح و شناخته شده این روزهای سینماست، به عنوان بازیگر اصلی جدیدترین اثر علی عطشانی با عنوان «کاتیوشا» ایفای نقش می‌کند. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای بیتا فیلم، فیلمبرداری فیلم جدید علی عطشانی که به تازگی در مشکین‌دشت استان البرز آغاز شده بود، این روزها […]


مهدی امینی خواه: رابطه سینما و راه آهن یک رابطۀ دو سویه و تکاملی است

مهدی امینی خواه(بازیگر سینما وتلویزیون) معتقد است؛ جذابیت های تصویری و قصه های متفاوتی که در مسیر ریلی می توان مشاهده کرد، باعث شده تا قطار برای سینما گران همیشه جذاب باشد مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره فیلم و عکس راه آهن، به نقش ترغیبی […]


گزارش تصویری نمایش “پهلوان”

نمایش “پهلوان” به نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی و با بازی: آرزو افشار، منوچهر علیپور، بهار ارجمند، انوش معظمی، فریبا آهنگ، فرشته محمدی، بابک تن، محمدحسین، یکتاعربانی، نوش آفرین کیهان، سعیده جمشیدی، وحیده نظری، بهناز نجفی، صباعشقی، مجتبی علیزاده، سعیدمرآتی، امین مؤذن، محمدجواد سخنور، بهزاد رحمتی؛ بازیگر خردسال: پارمیدا افشار از ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ […]


پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد

پوستر اصلی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره، پوستر اصلی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با استفاده از عکسی قدیمی مربوط به دوران ورود سینما به ایران، رونمایی شد. این پوستر را ‌علی خورشیدپور طراحی کرده است و در ادامه […]


بزرگ‌ترین پروژه سینمایی روسیه ۲۰۱۸ معرفی شد

«ترک افغانستان» پر هزینه‌ترین فیلم سینمای روسیه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. به نقل از ورایتی، لوکو فیلمز با همکاری پاول لونگین کارگردان کهنه‌کار روسی فیلم «ترک افغانستان» را درباره جنگ شوروی-افغانستان می‌سازد. از این فیلم به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم روسیه در سال ۲۰۱۸ یاد شده است. این فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری ساخته […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...