رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • سه شنبه 3 بهمن 1396 - 14:39
  • کد خبر : 15746
  • تئاتر
  • چاپ خبر : دیوار چهارمی که ساخته نمی شود

“ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” نام آخرین نمایشنامه کاوه مهدوی است که از ۲۰ دی ماه ۱۳۹۶ به کارگردانی خودش در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفته است. ایده اجرایی کاوه مهدوی برای “ایستاده، منتظره، پیچیده ،نیامده” عدم ساخت دیوار چهارم است و از ابتدا تا انتهای نمایش، بازیگران در تعامل مستقیم با تماشاگران قرار […]

“ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” نام آخرین نمایشنامه کاوه مهدوی است که از ۲۰ دی ماه ۱۳۹۶ به کارگردانی خودش در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفته است.

ایده اجرایی کاوه مهدوی برای “ایستاده، منتظره، پیچیده ،نیامده” عدم ساخت دیوار چهارم است و از ابتدا تا انتهای نمایش، بازیگران در تعامل مستقیم با تماشاگران قرار دارند. دیالوگ ها رو به سمت تماشاگران گفته می شود از اینرو، دیوار چهارمی ساخته نمی شود که فاصله بین تماشاگران و بازیگران را در پی داشته باشد. اتفاقی که باعث می شود گاهی وقتی بازیگران از فسادهای اقتصادی، احتکار و دیگر مسائل مربوط به رانت های اقتصادی صحبت می کنند، دیالوگ ها جنبه شعاری به خودشان بگیرند.

نمایشنامه از ۴ اپیزود تقسیم شده است که در هر یک از آنها، برای شخصیت های اصلی و فرعی سرنوشتی جداگانه رقم می خورد؛ و ترجیع بند پایانی هر اپیزود، حضور یکی از شخصیت ها در پیشگاه تماشاگران است و اشاره به این نکته که هر چه که مشاهده کردید، حقیقت نداشت؛ نکته ای که حضور نویسنده در جایگاه دانای کل را در روایت های داستانی متذکر می شود و در امتداد عدم ساخت دیوار چهارمی است که از ابتدا کاوه مهدوی برای شیوه اجرایی پیش گرفته است. تکرار اینکه “هر چه که مشاهده کردید، حقیقت نداشت” در طول نمایش موجب سلب اعتماد تماشاگران از شخصیت ها می شود و آنها را از همذات پنداری با شخصیت ها باز می دارد. اتفاقی که موجب می شود “ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” اثرگذاری مناسب را روی تماشاگران نداشته باشد.

نمایشنامه به علت اینکه به صورت اپیزودیک نوشته شده است، بیشتر شخصیت ها در حد تیپ باقی می مانند و فرصت تبدیل به یک شخصیت را نمی یابند از اینرو اغلب بازی ها تفاوتی با نقش های پیشین بازیگران ندارد. هر چند که سید علی موسویان بازی درخشانی را از خودش ارائه می دهد.

طراحی صحنه کاوه مهدوی و سعید براتی محشر است و به خوبی فضای بازار را به تصویر می کشد. باید به سینا افشار برای طراحی پوستر “ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” دست مریزاد گفت زیرا در روزگاری که بازار حرف و حدیث ها راجع به طراحی پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گرم است، پوستر وی، جذابیت بصری، معرفی موجز داستان و تعلیق را در کنار هم دارد.

گاهی باید برخی صحبت ها را در لفافه و به زبان طنز بیان کرد و کاوه مهدوی از این حربه استفاده کرده است تا دغدغه های مردم گرفتار مشکلات معشیتی را روی صحنه تئاتر بازآفرینی کند.

“ایستاده ،منتظره، پیچیده، نیامده” تا ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶،ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار: فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار