رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • یکشنبه 8 بهمن 1396 - 11:27
  • کد خبر : 15865
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “بیگانه و خوران”  نمایشنامه ای نادر و متفاوت!

به گزارش سینماخانه؛ حامد رحیمی نصر که چندی پیش ایفاگر نقش بازپرس در “دور از دسترس اطفال نگهداری شود” به کارگردانی علیرضا مهران در تماشاخانه شانو بود، اینبار در مقام نویسنده و کارگردان و به همراه علیرضا مهران در جایگاه بازیگر “بیگانه و خوران” را در تماشاخانه شانو روی صحنه برده است. “بیگانه و خوران” […]

به گزارش سینماخانه؛ حامد رحیمی نصر که چندی پیش ایفاگر نقش بازپرس در “دور از دسترس اطفال نگهداری شود” به کارگردانی علیرضا مهران در تماشاخانه شانو بود، اینبار در مقام نویسنده و کارگردان و به همراه علیرضا مهران در جایگاه بازیگر “بیگانه و خوران” را در تماشاخانه شانو روی صحنه برده است.

“بیگانه و خوران” در بستری فانتزی به رابطه دوستی یک بازیگر تئاتر با یک موش می پردازد و فراز و فرودهای دوستی آنها را در آخرین روز هم خانگی شان روایت می کند. حامد رحیمی نصر از روایتی فانتزی بهره می گیرد تا ناملایمات های زندگی جامعه تئاتری و طرز برخورد جامعه با آنها را به تصویر بکشد. آغاز “بیگانه و خوران” مجذوب کننده است و پایانی تلخ ولی دلنشین دارد. در شروع پرده دوم از ریتم می افتد اما می تواند بعد از گذشت دقایقی، دوباره ریتم قبلی را بازیابد. پس از پایان پرده اول و از زمانی که مخاطب دغدغه های بازیگر تئاتری، تنهایی و تحویل خانه را در می یابد، میانه و انتهای داستان قابل پیش بینی می شود.

حامد رحیمی نصر در برخی قسمت ها به آثار آلبر کامو و به ویژه بیگانه ارجاع می دهد از اینرو، می توان “بیگانه و خوران” را ادای دین نمایشنامه نویس به آلبر کامو به شمار آورد هر چند که به دلیل ارجاعات شخصی که در نمایشنامه وجود دارد، شاید بیراه نباشد از خود زندگینامه ای بودن اثر سخن گفت. رابطه دوستی یک بازیگر تئاتری با یک موش در عین حال رابطه شخصیت اصلی داستان محکومین نوشته فرانتس کافکا را با دستگاه اعدام در ذهن متبادر می سازد و رگه های کافکایی در “بیگانه و خوران” نمود دارد.

وجهه استعاری رابطه دوستی یک بازیگر تئاتری با یک موش جذاب است و حرف های فراوانی برای بازگویی دارد که یکی از آنها، فقر گریبانگیر اکثر اهالی تئاتر است و انگ های نامناسبی که از طرف بخش قلیلی از جامعه به آنها زده می شود و آنها را اشخاصی دیوانه می پندارند.

علیرضا مهران که همزمان “ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” را در جایگاه بازیگر در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه دارد و در شمایل همیشگی خودش ظاهر شده است؛ در “بیگانه و خوران” نقشی بسیار متفاوت ارائه می دهد که بخشی دیگر از توانایی های بازیگری او را به منصه ظهور می رساند. حامد رحیمی نصر بر خلاف نقش بازپرسِ با صلابت در “دور از دسترس اطفال نگهداری شود” ، اینجا  به خوبی نقش یک آدم سرخورده و پاک باخته را ایفا می کند.

کیوان اسماعیلی که وظیفه طراحی و ترکیب صدا را در “بیگانه و خوران” بر عهده داشته، هنرمندانه صداسازی را انجام داده است و صداهای ترکیبی، قابلیت تصویرسازی خوبی دارند. طراحی گریم صورت گرفته روی صورت علیرضا مهران به وسیله سارا بلبلی، او را واقعا تبدیل به یک موش بزرگ کرده است و اینکه نباید از طراحی پوستر و بروشور مهدی رایگانی به سادگی گذشت.

تئاتر همانند آنچه که در سینما می گذرد، بیشتر خودش را درگیر بازگویی دغدغه های اجتماعی مردم در نمایش های واقع گرایانه کرده است از اینرو، اغلب نمایش ها، یک فضای واقع گرایانه را دنبال می کنند و به ندرت، نمایشنامه های متفاوتی به چشم می خورد که دغدغه ها را به زبانی دیگر و خارج از بسترهای متداول بازگویی کنند؛ و نمایشنامه “بیگانه و خوران” یکی از نمایشنامه های نادر و متفاوت است که از ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ پس از اتمام اجراهای خودش در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه شانو برای عموم به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار