رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

به گزارش سینماخانه؛ در روزهای گذشته و با اعلام نام “مهران مدیری” به عنوان مجری برنامه سینمایی “هفت” در شبکه سه سیما تحلیل های مختلفی راجع به این انتخاب از سوی سینماگران و منتقدان ارائه شد که اغلب آنها به عدم تجربه مهران مدیری در برنامه سازی تلویزیونی اشاره داشتند و انتخاب او را اشتباه […]

به گزارش سینماخانه؛ در روزهای گذشته و با اعلام نام “مهران مدیری” به عنوان مجری برنامه سینمایی “هفت” در شبکه سه سیما تحلیل های مختلفی راجع به این انتخاب از سوی سینماگران و منتقدان ارائه شد که اغلب آنها به عدم تجربه مهران مدیری در برنامه سازی تلویزیونی اشاره داشتند و انتخاب او را اشتباه می دانستند.

مهران مدیری در برنامه سازی تلویزیونی تجربه ندارد و تجربه اجرای وی به جز برنامه “دورهمی” که یک برنامه طنز است، به اجرا در مراسم های سینمایی در سالیان اخیر محدود می شود که اینگونه مراسم ها بیشتر از لحاظ نوع اجرا ارزیابی می شوند و یک مجری با اطلاعات نه چندان تخصصصی در حوزه سینما قادر به اجرا در اینگونه مراسم ها خواهد بود بدون اینکه خم به ابروی کسی بیاورد.

موضوعی که راجع به برنامه هفت مطرح است؛ ماهیت تخصصی و سینمایی برنامه است زیرا هفت در فصول گذشته با وجود فراز و فرودها در نوع برنامه و دیدگاه های متفاوت سازندگان، توانسته بود ماهیت تخصصی خودش را حفظ و در اکثر اوقات، سینماگران کشور را با چالش های مطرح شده در هفت همراه کند. حالا مهران مدیری به عنوان مجری برنامه هفت برای ده شب انتخاب شده است که کارگردان سریال های طنز در صدا و سیمای ایران از “جنگ ۷۷” تا “در حاشیه ۲” بوده و در حال حاضر، طراحی و کارگردانی برنامه “دورهمی” را در شبکه نسیم بر عهده دارد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. طراح و کارگردان “دورهمی” بر خلاف فریدون جیرانی و دیگر مجریان هفت، سابقه برنامه سازی تخصصی در حوزه سینما را ندارد و اجرای “هفت” نخستین تجربه وی به شمار خواهد رفت. از نگرانی های سینماگران و منتقدان، تبدیل برنامه هفت به “دورهمی” و یا “صندلی داغ” دیگری است. نگرانی آنها بیجا نیست و یکی از دلایل آنها روحیه طناز و حاضر جواب وی است. روحیه ای که بیش از اینکه مربوط به دورهمی باشد؛ مربوط به شخصیت طناز او است از اینرو، نمی توان توقع داشت مهران مدیری برای اینکه یک برنامه تخصصی اجرا کند؛ بخشی از شخصیت خودش را سانسور کند. مهران مدیری تا به حال فقط یکبار در برنامه هفت به عنوان مهمان حاضر شده است که در همان برنامه، مخاطبان توانستند با بخشی از اطلاعات وی راجع به سینما آشنا شوند از اینرو، حضور او در برنامه مذکور چنان نبود که سینماگران، منتقدان و تماشاگران نسبت به عدم اطلاع او نسبت به تاریخ سینما همانند مصاحبه معروف رضا رشیدپور با سحر قریشی جبهه بگیرند و شوخی های گوناگونی علیه وی در فضای مجازی به راه بیافتد. مهران مدیری تجربه برنامه سازی تخصصی ندارد زیرا تا به حال کسی او را دور از شمایل یک کارگردان سریال های طنز شبکه های مختلف تلویزیونی ایران محک نزده است. اینکه او در طی سالهای گذشته فقط یک فیلم سینمایی و البته در ژانر کمدی ساخته است، دلیل خوبی برای دست کم گیری اطلاعات سینمایی او به شمار نمی آید زیرا شبیه حرفی می ماند که سینماگران، منتقدان را همیشه بدان محکوم می کنند “منتقدان، سینماگران شکست خورده هستند!”.

مدیری به دلیل محبوبیت، سالها خدمت به تلویزیون در جایگاه یک کارگردان تلویزیونی و اجرای موفق برنامه “دورهمی” توانسته اعتماد مسئولان صدا و سیما را برای اجرای برنامه “هفت” به دست بیاورد. او تنها با یک چالش رو به رو است: چالش مدیریت مدیری؟! چالشی که در صورت موفقیت، دیدگاه ها را برای همیشه نسبت به او تغییر خواهد داد و فرصت های دیگری در جایگاه برنامه ساز برای وی فراهم می آورد. همچنین، در صورت شکست، جایگاه او را در نزد سینماگران، منتقدان و تماشاگران تقلیل می دهد. زیرا وقتی ساعت ۵ عصر به گیشه سینماها آمد؛ همه برای او به عنوان کسی که فیلم اول سینمایی خودش را ساخته بود؛ احترام بسیاری قائل شده بودند و با احترام و خوش بینی به مسیر فیلم سازی او می نگریستند. اتفاقی که با شکست در اجرای برنامه “هفت” امکان دارد تحت شعاع قرار بگیرد.

برنامه “هفت” از ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶، همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر کلید می خورد و “مهران مدیری”، بزرگترین آزمون خودش را در عرصه سینما پشت سر خواهد گذاشت.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار