رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

به گزارش سینماخانه، نشست خبری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر صبح امروز با حضور ابراهیم داروغه زاده و مسعود نجفی دبیر و مدیرروابط عمومی این دوره از جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود نجفی ضمن عرض خیر مقدم به اهالی رسانه با اعلام اینکه زمان نشست حدود ۲ ساعت […]

به گزارش سینماخانه، نشست خبری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر صبح امروز با حضور ابراهیم داروغه زاده و مسعود نجفی دبیر و مدیرروابط عمومی این دوره از جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای جلسه مسعود نجفی ضمن عرض خیر مقدم به اهالی رسانه با اعلام اینکه زمان نشست حدود ۲ ساعت خواهد بود از ابراهیم داروغه زاده دعوت کرد تا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

داروغه زاده در ابتدا با نگاهی کلی، به تشریح چگونگی برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در قالب چند نکته پرداخت و عنوان کرد: در این جشنواره سعی بر این بوده است که با پایبندی  نسبت به آیین های جشنواره های پیشین، کمترین تغییرات صورت گیرد و تا جایی که از کیفیت موارد اجرایی کاسته نشود از ریخت و پاش های معمول و هزینه تراشی دوری شود.

وی همچنین در ادامه توضیح داد که جشنواره سی و ششم از دو بخش کلی تشکیل شده است:

بخش رقابتی جشنواره که بخش اصلی به شمار می رود و محفل پرواز سیمرغ ها است و بخش دیگر به جشن سینمای ایران در روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اختصاص خواهد داشت. وی همچنین اذعان داشت که پیشنهاداتی مبنی بر حذف سیمرغ های فنی (سیمرغ بخش عوامل فنی) وجود داشته است که با مخالفت ایشان منتفی شده است چرا که از نظر وی جشنواره فجر تنها بستری است که این هنرمندان می توانند در آن رقابت داشته باشند.

البته حساسیت روی چند مسئله  در گفتگوهای نشست بیشتر به چشم می خورد که از آن جمله می توان به  بحث تغییرات رخ داده در جابجایی اهالی رسانه از برج میلاد به پردیس ملت، حواشی پیرامون کم کردن هزینه ها و حذف فرش قرمز برای فیلم ها و کاهش تعداد فیلم های راه یافته به بخش رقابتی نسبت به سال های گذشته اشاره کرد که داروغه زاده با سعه صدر به تمامی این موضوعات پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کمک شدن تعداد فیلم ها گفت: با توجه به اتفاقات و حواشی سال گذشته که (سی و سه فیلم بخش اصلی، یازده فیلم بیرون از مسابقه) گریبان داوران و دبیران جشنواره را گرفت؛ در مشورت با اهالی فن تصمیم بر کم کردن تعداد فیلم ها گرفته شد که در نهایت از بین ۶۷ اثر فرستاده شده ۲۲ فیلم به بخش پایانی راه یافتند.

یکی از تغییراتی که در جشنواره امسال دیده می شود اضافه شدن بخش فیلم کوتاه داستانی در بخش مسابقه است که با نظر و انتخاب داوران به بهترین آنها سیمرغ اهدا خواهد شد و همچنین بخش مستند که با استقبال اهالی رسانه مواجه گردید. در این بخش دو فیلم مستند در بخش اصلی جشنواره حضور دارند که مورد داوری قرار می گیرند. این دو اثر در بخش اکران عمومی سال آینده حضور خواهند داشت.

بخش جذاب و پر مخاطب انیمیشن در رده سنی کودک و نوجوان نیز از قافله عقب نمانده و با نماینده ای به نام فیلشاه در چند سانس صبح برای علاقمندان اکران خواهد داشت.

همچنین در جشنواره امسال  بهترین فیلم اولی ها و فیلم های  بخش هنر و تجربه نیز مورد داوری قرار خواهند گرفت و به اثرات برگزیده سیمرغ تعلق خواهد گرفت.

جشنواره سی و ششم علاوه بر تهران به طور هم زمان در سی و یک مرکز استان نیز برگزار خواهد شد.

یکی دیگر از حواشی مورد بحث خبر حذف مراسم افتتاحیه از کنداکتور جشنواره بود که بعد از چند روز با تغییر نظر مدیران، تصمیم به برگزاری این مراسم  گرفته شد. داروغه زاده در این باره به صراحت اعلام کرد که شاید نظرش در این مورد اشتباه بوده چرا که به برخی نکات در این تصمیم گیری توجه نشده بود از جمله برگزاری نکوداشت مرحوم دکتر علی معلم، برگزاری آیین های حرفه ای و بزرگداشت چند هنرمند ارزنده کشوری، که اگر بنا به حذف مراسم افتتاحیه بود نحوه برگزاری این بخش ها بلاتکلیف می ماند.

پردیس سینمایی باغ کتاب هرشب در دو سانس از ساعت ۱۹ تا ۲۳ میزبان میهمانانی خواهد بود که به تماشای فیلم ها خواهند نشست و همچنین طبق نظر قطعی دبیر جشنواره جایگاه فعالیت اصحاب رسانه و اکران فیلم ها برای این گروه پردیس ملت خواهد بود.

داروغه زاده در بخش دوم نشست به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

یکی از پرحاشیه ترین سوالات ، سوال خبرنگار تابناک بود که از داروغه زاده پرسید: اگر برای فیلم ها پروانه نمایش اخذ شده است؛ چه نیازی است که برخی فیلم ها برای بار دوم بازبینی شود و دوباره پروانه نمایش بگیرند؟

داروغه زاده در مورد فیلم های حاشیه ساز و کنار گذاشته شده عنوان کرد که گر چه وی با تاکید و ذکر این مطلب که از بین ۶۷ فیلم ارسالی تا آخرین لحظه انتخاب فیلم ها تلاش بر این بوده که حاشیه ها مسئله ساز نباشند؛ اما به هر حال چند فیلم که تعداد آن ها کمتر از انگشتان یک دست می باشد درگیر حاشیه شدند. نکته قابل توجه در سخنان داروغه زاده بیان تمایل شخص ایشان به راه یابی برخی از فیلم های حاشیه دار در جشنواره بودکه تعدادی از این آثار شانس حضور در جشنواره را پیدا کردند و به برخی نیز تا لحظه های پایانی فرصت اصلاح داده شد.

ایشان در انتها به طنز خطاب به خبرنگاران گفت : “لطفاً تیتر خبرهایتان این نباشد که دبیر جشنواره دنبال فیلم های حاشیه دار است.”

در انتهای نشست خبری از تابلوها و پوسترهای بخش های ویژه جشنواره از جمله بزرگداشت هنرمندان و نکوداشت مرحوم دکتر علی معلم رونمایی شد.

 

سینماخانه / خبرنگار: معصومه سادات رمضانی  _ عکاس: کاملیا رجبی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار