رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجرعصر امروز پنچشنبه ۱۲بهمن در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد. به گزارش ینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد،  احسان کرمی […]

افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجرعصر امروز پنچشنبه ۱۲بهمن در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش ینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد،  احسان کرمی مجری مراسم، بعد از پخش نماهنگی پیرامون ایام فاطمیه روی سن آمد و در ادامه، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره گفت: «جشنواره ملی فجر که هر سال می‌بینیم باشکوه‌تر برگزار می‌شود، در واقع ادای دین به انقلاب و آرمان‌های آن مثل عدالت، حق‌مداری و… است. همانطور که سینما حقش را به نظام ادا می‌کند، امیدوارم ما هم در خدمت نظام باشیم. من مراسم افتتاحیه را به روح شهدای هشت سال دفاع مقدس که از ایران و آرمان‌های انقلاب دفاع کردند، تقدیم می‌کنم. جای آنها خالی است ولی یاد آنها در اذهان ما جاودان خواهد بود».

احسان کرمی بعد از سخنرانی کوتاه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، ضمن تسلیت به خانواده حادثه سانچی و همدردی با زلزله‌زدگان کشور، از همه هنرمندان دعوت کرد تا عید نوروز با جمع‌آوری کمک‌های مالی به مردم آسیب‌دیده یاری برسانند.

در ادامه کلیپی در مورد هیات انتخاب جشنواره بخش شد و در ادامه، مجری برنامه برای مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی، الناز شاکردوست، عزت‌اله انتظامی و… آرزوی سلامتی کرد و کلیپی هم در رابطه با هنرمندانی که در سال ۹۶ از دنیا رفتند، پخش شد.

در بخش نکوداشت علی معلم، از پیشکسوتان برگزارگننده جشن‌های سینما و تلویزیون، کلیپی از گفته‌های او پیرامون علاقه‌اش به جشن‌های سینمایی و ارتباط هنرمندان با یکدیگر پخش شد. احسان کرمی در ادامه از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، فرشته طائرپور و محمدمهدی حیدریان و آذر معماریان و فرزندان مرحوم علی معلم دعوت کرد تا برای نکوداشت او به صحنه بیایند.

معماریان در مورد علی معلم گفت: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل».

فرزند مرحوم معلم گفت: «من عذرخواهی می‌کنم که حالم بد شد. فکر می کردم چطور ممکن است که بتوانم تحمل کنم نبود پدر را در طول برگزاری جشنواره، اما به نظرم همیشه باید به یک جمله او فکر کنم که می گفت باید مسیرم را ادامه دهید. خوشحالم که اهالی سینما همچنان پشت هم ایستاده اند و هیچ کس در ایران نمی تواند اتحادشان را به هم بزند».

دکتر سید عباس صالحی در ادامه افزود: «ماه بهمن برای ما یاد آور دو چیز است؛ جشن انقلاب اسلامی ایران و جشن سینمای ایران. من این ایام را به خانواده نجیب و بزرگ سینما تبریک می گویم. سینمایی که در چهار دهه گذشته فرصتی ساخت برای بلند آوازی نام ایران با فیلم های فراوانی که ساخته شد. با حضور موفق جهانی که پدید آمد، با نسل‌های متوالی که به فضای سینمای ایران افزوده شد، سینمایی که هنوز فرا راه خود حرکت می‌کند و به پیش می‌تازد؛ هم برای اینکه سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد پیشتاز گفت و گوی جهانی ایران باتمام دنیا باشد هم بر ای اینکه نشان دهد می‌توان سینمای انسانی، متفکرانه، شاعرانه و قصه دار داشت. همانطوری که ادبیات ایرانی در قله خویش این ترکیب چهارگانه را باهم دارد. هم انسانی،هم شاعرانه، هم متفکرانه و هم قصه دارد. بزرگانی مثل فردوسی در شاهنامه، نظامی‌ها، مولاناها و ده‌ها متفکر، شاعر و انسان قصه ساز ایرانی که ادبیات ایران را ساخته‌اند. امروز هم سینمای ما با این چهار وجه پیش می‌رود. به افتخار آینده سینمای ایران».

در ادامه مراسم بعد از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیپ بزرگداشت محمد علی نجفی کارگردان پیشکسوت و اولین مدیر سینمایی کشورپخش شد. ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری برای اهدای لوح تقدیر به نجفی به صحنه آمدند.

محمدعلی نجفی گفت: «۴۷سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده های مذهبی کمتر می شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ همسرم و مهندس فخرالدین انوار توانستم حرفم را در مورد سینما بزنم. ما به طور جد مسئله نمایش را پی گرفتیم و حتی  در حسینیه ارشاد و… کار کردیم. من در کنار او و با بهره گیری از مشورت هایش، نمایشنامه سربداران را نوشتیم و با هم کار کردیم. به خوبی خاطرم هست که نمایش از چند تابلو تشکیل می شد و موسیقی در بین تابلوها پخش می کردیم. ما برای اولین بار در یک مکان مذهبی، موسیقی پخش کردیم. یک شب در بین تابلوها که چراغ خاموش می شد و موسیقی پخش می کردیم، یک نفر از بین تماشاچی ها بلند شد و گفت: «کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که شاه هم گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم». به خوبی یادم هست  که انوار دستش را روی سر گذاشت و گفت و چه خواهد شد؟! گفتم به نظرم نمایش مان موفق شد، اما ما نتوانستیم به کارمان ادامه دهیم. تصمیم گرفتیم مسئله سینما را جدی بگیریم و تا پیروزی انقلاب پیش رفتیم و همراهان من مسئولیت هایی را در سینما برعهده گرفتند. متشکرم از فخرالدین انوار که هنوز هست و سینما هم هنوز هست. از همراهی او سپاسگزارم».

دومین بزرگداشت در مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به منوچهر اسماعیلی صداپیشه و گوینده پیشکسوت اختصاص یافت که بعد از پخش کلیپی از خاطرات او و صحبت هایش درباره شروع به کاردر سینما، سعید راد و ابوالحسن تهامی به صحنه آمدند تا از او تقدیر کنند.

منوچهر اسماعیلی گفت: «در همه فیلم ها به شما سلام کردم امشب جواب دادید. جا دراد من هم به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که یک سال از رحلت او می گذرد و به همسر و خانواده محترم او تسلیت می گویم. حال خوشی ندارم و بعد از دیدن این صحنه‌ها، قبول کنید که توان ایستادن ندارم».

ابوالحسن تهامی درباره منوچهر اسماعیلی گفت: «استاد منوچهر اسماعیلی از نوابغ کارهنری ایران هستند. از آغازی که پا به هنر یا فن دوبلاژ گذاشتند من افتخار داشتم که ۶۰ سال در کنار او باشم و از او بیاموزم. دو هنرمند بزرگ جهانی ویلیام هولدن شگفت‌زده شد که صدای خودش را می‌شنید که صحبت می‌کند… اسماعیلی به دوبله ایران شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر هنرش را می‌دانست و خودش و هنرش را ارزان نمی‌فروخت.

سعید راد هم در مورد اسماعیلی گفت: «با شنیدن این صحبت‌ها و دیدن این کلیپ، من به گذشته رفتم و ذوق‌زده شدم. دورانی که سینمای ما صدا سر صحنه نبود و ما مجبور بودیم فیلم‌ها را در اتاق دوبله صدا گذاری کنیم. من جویای نام بودم و چند ماهی صبر کردم تا دوبله یاد بگیرم و خودم به جای نقش‌هایی که بازی می کردم، صحبت کنم، اما دیدم دنیای دوبلاژ، دنیای دیگری است و آدم‌های با جنم می‌توانند این کار را انجام دهند. من وقتی می‌دیدم منوچهر اسماعیلی قرار است به جای من صحبت کند؛ خوابم نمی‌برد. او به جای من در فیلم‌های بزرگی مثل عقاب‌ها صداپیشگی کرد. اسماعیلی را با کلمه نمی‌شود ستایش کرد و عناوین عالیجناب و سرور خیلی برای او کم است. برای منوچهر اسماعیلی به خاطر قدمت و شکوهش یک دقیقه بایستید و دست بزنید.

بعد از این مراسم بزرگداشت، نماهنگ مشهور «ای ایران» که اعضای خانه سینما آن را خوانده بودند، برای حضار پخش شد.

سپس ابراهیم حقیقی، سیف اله صمدیان و میثم مولایی؛ از هیات داوران بخش مسابقه تبلیغات به صحنه آمدند تا جایزه بهترین، نامواره، پوستر و آنونس را اهدا کنند.

در بخش نامواره از بین نامزدهای این بخش (مسعود رفیع زاده برای فیلم «خفگی»، امیرشیبان خاقانی برای فیلم «رگ خواب») دیپلم افتخار طراحی نامواره یا لوگو تقدیم شد به محمد روح الامین برای فیلم‌های «رگ خواب» و «خفگی»

نامزدهای بهترین عکس، جواد جلالی برای فیلم «پریناز»، سید عبدالحسن نواب موسوی برای فیلم «تیک آف»، علی نیک رفتار برای عکس فیلم «زادبوم»، امید صالحی برای فیلم «مالاریا» معرفی شدند و سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» تقدیم شد.

نامزدهای بهترین پوستر احسان رضازاده برای فیلم «آوانتاژ»، محمد روح اللمینی برای فیلم «رگ خواب»، حامد مسعودی فر برای فیلم «ماهی»، احسان برابادی برای فیلم «نگار»، بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» معرفی شدند و هیات داوران سیمرغ بلورین برای طراحی بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا کردند.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم «خفگی» تقدیم شد.

بعد از اهدای جوایز، گروه موسیقی «سپنتا» برای اجرای چند قطعه به صحنه آمدند.

در ادامه فیلم کوتاهی ساخته مجید توکلی درباره اکبرعبدی پخش شد. محمدرضا فروتن، مسعود ده نمکی، بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی برای بزرگداشت اکبرعبدی به صحنه آمدند. اکبر عبدی از احمدرضا معتمدی خواست تا به صحنه بیاید. صدرعاملی در مورد عبدی گفت: «او نشان داد می توان بازیگر بود و مولف هم بود. او در تمام کارهایی که انجام داده چیزی اضافه کرد و او هیچگاه ادای چیزی را در نیاورد. او نقش ها را طوری بازی کرد که ما باور کردیم. او خودش را به ما تحمیل کرد و وما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه او را دوست داشته باشیم».

معتمدی گفت: «به عنوان کسی که بیش از ۳۰ سال در سینما تدریس کردم و با استاد علی نصیریان، سعید پورصمیمی، پرویز پرستویی، مهدی هاشمی، فرامرز قریبیان، نیکی کریمی، مریلا زارعی و.. کار کردم به جرات از طرف همه آنهایی که با عبدی کار کرده‌اند، می‌گویم، عبدی پر ظرفیت‌ترین و پر ظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران است. او را می‌توان یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک دانست. او برای ما سرمایه و ثروتی ملی است و باید ارزش او را فراتر از ایران بدانیم».

اکبرعبدی گفت: «من شانس بزرگی آوردم که با علی حاتمی، ناصر تقوایی، داوود میرباقری و… کار کرده‌ام. جالب ابنجاست که با تنها کارگردانی که در ۶ اثر همکاری داشتم مسعود ده‌نمکی بوده است.»

مسعود ده‌نمکی هم در مورد عبدی توضیح داد: «به نظرم باید از همسر او تجلیل می‌شد. ما با او کار کرده‌ایم و می‌دانیم که همسرش از دست عبدی چه کشیده است. کسانی که می‌خواهند با اکبرعبدی کار کنند، باید رضایت همسرش را بگیرند. آقای عبدی و شریفی نیا مثل تام و جری هستند و نباید دعواهای آنها را جدی گرفت و بدون هم نمی‌توانند کار کنند. خیلی از آدم‌ها مشهور هستند خیلی‌ها محبوب هستند؛ عبدی هم محبوب است، هم مشهور».

محمدرضا فروتن در ادامه گفت: «بزرگان در سینما بسیارند و من به دو نفراز آنها خیلی ارادت دارم. یکی خسرو شکسیبایی که او برایم عشق بود و دومین فرد اکبر عبدی است که نبوغ او حیرت همه را برانگیخته است. او در سینمای ما معجزه کرده و همه این را می‌دانند. جدا از نبوغ خدادادی که خداوند به او داده او واقعا عاشق کارش است. بخشی از خصوصیات عبدی که من دوست دارم، خوش قلبی مهربانی و صفای دل اوست. او همیشه به دیگران  کمک می کند و موثر بوده. عبدی با انسان‌های زیادی هم‌دردی کرده و افتخار می‌کنم این اخبار را از او می‌شونم.

اکبر عبدی در ادامه افزود: «به همه حضار شب‌به‌خیر می‌گویم. ایام فاطمیه را تسلیت می گویم. همسرمن هم سید است.

او گفت: بهتر است بر گردم به بحث سلبریتی‌ها که در فیلم مجید توکلی گفتم، با همسرم به توافق جدی رسیدم. از مردم عزیز تشکر می کنم که حتی فیلم های مزخرفی که بازی کردم دیدید و هیچی نگفتید.  از وزیرفرهگ و ارشاد اسلامی، دوستان و همکارانش، از همه مسئولان تشکر می کنم. با همه عزیزانی که در حوادث چند وقت اخیر از دست دادیم همدردی می‌کنم. از خدا تشکر می کنم. عزتی که خدا بخ انسان دهد قابل مقایسه با هیچ چیز نیست. من بچه نازی آباد کجا در کنار منوچهر اسماعیلی بزرگ برای من بزرگداشت گرفتند. باید برای او بزرگذاشت می‌گرفتند. اسماعیلی، فرشچیان سینما است. سینما ۵۰ درصد صدا و ۵۰ درصد تصویر است. در فیلم «مادر» او به جای من درست مثل خودم حرف زد . البته در فیلم «مادر» جای ۴ نفر دیگر یعنی جمشید آریا، محمدعلی کشاورز، من  ومحمود بصیری صداپیشگی کرد.  در فیلم هزار دستان، دزد عروسک‌ها و… هم او معجزه کرد. او در واقع کاستی‌های من را با صدای مخملی خود پر کرده و حضورمن را دو برابر جلوه داد.  امیدوارم هرکس هدف درستی دارد، سلامت باشد. برای آقای سینمای ایران؛ انتظامی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، شهلا ریاحی، ناصر تقوایی، احمد پژمان که قرار بود اینجا باشد و نشد، آرزوی سلامتی می‌کنم. من دیالیز شدم و قرنطینه بودم خوب می‌دانم بیماری چیست و برایشان آرزوی صحت دارم. همسر عبدی هم در این بزرگداشت به صحنه آمد و اکبرعبدی دست او را بوسید. در پایان احسان کرمی بازهم ضرورت کمک و همراهی هنرمندان با زلزله‌زدگان کرمانشاه را یادآوری کرد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار