تئاتر
کد خبر : 16757
پنجشنبه - 19 بهمن 1396 - 07:26

روایت تاریخ یک سرزمین

“میر مُهَنا” به نویسندگی و کارگردانی سیروس کهوری نژاد بندری از ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ مصادف با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی ایران در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفته است.

“میر مهنا” به روایت رشادت های میر مهنا بندری ریگی در ۱۰۰ سال پیش برای باز پس گیری جزیره خارک می پردازد؛ رشادتی که وی را در زمره دلاوران جنوب کشور قرار داد و نام او را در تاریخ ماندگار ساخت. از اینرو، روایت میر مهنا، روایت تاریخ یک سرزمین است.

حمید ابراهیمی ایفاگر نقش میر مهنا است و به خوبی دلاوری ها و فراز و فرودهای شخصیت میر مهنا را به تصویر می کشد و نقش میر مهنا برای حمید ابراهیمی نقش متفاوتی به شمار می رود زیرا در نقش های تلویزیونی، وی اغلب ایفاگر یک طیف شخصیتی خاص است. بازیگر نقش مقابل حمید ابراهیمی، جلیل فرجاد بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون است که در نقش نادر شاه افشار روی صحنه، پادشاهی می کند. حدیثه تهرانی نقش خواهر میر مهنا را بازی می کند و به خوبی توانسته الگوگیری شخصیتی خواهر از برادر دلاور را به نمایش بگذارد. تیما پوررحمانی در نقش نامزد میرمهنا به شخصیت میر مهنا بعد عاطفی می بخشد و میر مهنا را از یک بعد بودگی می رهاند. پانته آ کیقبادی در نقش مادر میر مهنا تصویرگر از خود گذشتگی مادران سرزمین ایران است و مادرانه پا به پای میر مهنا برای حفظ خاک و کیان کشور می ایستد و مقاومت به خرج می دهد. در کل می توان بازی های بازیگران میر مهنا را خوب ارزیابی کرد و برای بازی های دلپذیرشان به آنها خسته نباشید گفت.

نمایشنامه “میر مهنا” بر خلاف دیگر نمایشنامه ها لازم است تا گسترش یابد و در بازه زمانی ۲ ساعته اجرا شود زیرا در نسخه ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه ای حال حاضر، فرصت معرفی، آشنایی و همذات پنداری مخاطبان با تمام شخصیت های روی صحنه پدید نمی آید و وجود برخی صحنه ها غیر موجه می نماید در صورتی که با افزایش مدت زمان اجرا و پرداخت بیشتر خرده داستان ها، میر مهنا از پراکنده بودگی صحنه ها رهایی می یابد و ریتم یکسانی بر تمام صحنه ها حاکم می شود. از دیگر نکات ضعف نمایشنامه، تعدد شخصیت ها است و حضور تک صحنه ای و بی مقدمه اغلب آنها، فرصت ظهور و نمو شخصیتی را از آنها سلب می کند. در مجموع، نمایشنامه “میر مهنا” با وجود کاستی ها می تواند تصویرگر رشادت های دلاور مردان سرزمین ایران باشد و سیروس کهوری نژاد با “میر مهنا” به خوبی به رشید مردان ایرانی ادای دین کرده است.

طراحی گریم اشکان وثوقی در باورپذیری شخصیت ها به ویژه برای نقش نادر شاه افشار نقش موثری ایفا می کند و یکی از دلایل تاثیرگذاری بازی ها روی مخاطب، طراحی گریم مناسب میر مهنا به شمار می رود. در ادامه با طراحی لباس هدیه رسولی و طراحی صحنه مهدی کرمی زاده، پازل طراحی شخصیت ها و فضاسازی میر مهنا به تکامل می رسد. محمد کهوری نژاد در جایگاه آهنگساز درک درستی از فضای موسیقی جنوب کشور داشته است و به واسطه موسیقی اثر، دلاوری های تصویر شده روی صحنه بعد دیگری به خودشان می گیرند و بیش از پیش برای مخاطبان قابل لمس می شوند. طراحی پوستر محمدرضا غلامی از دیگر نقاط قوت اثر است و پس زمینه خلیج فارس و کشتی ها و حضور میر مهنا بر فراز یک بلندی به حالتی پیروزمندانه، به معرفی موجز داستان با اشاره به پیروزی نهایی شیر مردان ایرانی در دفاع از خاک میهن اسلامی می پردازد و دارای جذابیت بصری نیز هست.

بنیاد فرهنگی، هنری روایت فتح از گذشته می کوشیده است تا روایتگر تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی باشد و نمایش “میر مهنا” یکی دیگر از دستاوردهای قابل اعتنای بنیاد فرهنگی، هنری روایت فتح است. نمایشی که به تماشاگران یادآور می شود رشادت های بسیاری برای حفظ خاک و کیان کشور صورت گرفته و باید قدردان از خود گذشتگی های پیشینان بود زیرا امروز را برای من و شما به ارمغان آورده است.

“میر مهنا” به نویسندگی و کارگردانی سیروس کهوری نژاد و با بازی حمید ابراهیمی، جلیل فرجاد، حدیثه تهرانی، محمد رضا‍‍ پشنگیان، تیما پور رحمانی، پانته آ کیقبادی، داوود سلیمانی، رامین مسیبی، آرش ابراهیم زاده، محمد رضا موهبتی، حسین ابراهیمی، شکوفه حیدریان، ملیکا مشعل، سمیرامیس قاصدی، محمد کهوری نژاد، حسن رونده، مهلا دریایی، خاطره خوشدل، طهورا زهدی، ثمین بیطرف، دنیا سلیمانی، سپیده غلامی، امیر حسین شیرازیان، حسین حیدری، مظفر امیر عالی، رامبد مفخمی پور، یاسین حسینی تا ۵ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۱۵ در تماشاخانه سرو به روی صحنه خواهد رفت.

سیماخانه / فرزاد جمشیددانایی