رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • پنجشنبه 19 بهمن 1396 - 06:18
  • کد خبر : 16706
  • تئاتر
  • چاپ خبر : جنایت و مکافات!

سید علی موسویان که چندی پیش “ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” را در مقام بازیگر به کارگردانی کاوه مهدوی در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه داشت، این بار در مقام نویسنده “کیفر” را به کارگردانی محمد الهی روی صحنه تماشاخانه ماه حوزه هنری دارد. “کیفر” داستان زنی را روایت می کنه که برای آزادی شوهرش […]

سید علی موسویان که چندی پیش “ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده” را در مقام بازیگر به کارگردانی کاوه مهدوی در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه داشت، این بار در مقام نویسنده “کیفر” را به کارگردانی محمد الهی روی صحنه تماشاخانه ماه حوزه هنری دارد.

“کیفر” داستان زنی را روایت می کنه که برای آزادی شوهرش از زندان و جبران دیه دست به هر کاری می زند تا او را از بند برهاند ولی در نهایت، ربا گریبان او و خانواده را می گیرد و او در کمال مظلومیت، مورد اتهام واقع می شود؛ اتهامی که شک برمی انگیزد و سرانجامی تلخ و نگون بختانه دارد.

از نکات بارز کیفر، بازی های خوب و مملو از حس بازیگران است و بازپرس با بازی علی رجایی که از میان تماشاگران برمی خیزد و به صورت استعاری، تمام تماشاگران را در جایگاه بازجو و قاضی قرار می دهد؛ به خوبی هر چه تمامتر توانست دغدغه ها و جدیت های یک بازپرس جنایی را به نمایش بگذارد. محمد الهی که کارگردانی اثر را بر عهده دارد، بازیگر نقش فرهاد است و دردمندی و سرخوردگی یک عاشق سینه چاک را با وجود مال اندوزی ها به درستی به تصویر می کشد. حمیدرضا حاجی محمدزاده در تغییر صفر تا صدی حس ها در صحنه های گوناگون موفق است و با مریم آهنگر که نقش همسر وی را ایفا می کند، بده بستان های خوبی دارند. مجموعه همه سطور بالا، باورپذیری بازیگرها در نقش شخصیت های نمایشی کیفر را موجب می شود که تماشاگران را با خودش همراه می سازد.

در طراحی صحنه مهرداد الهی از یک میز، چند صندلی و یک جارختی استفاده می شود که از میز بنا بر ضروریات صحنه به صورت میز نهارخوری، میز کافی شاپ و میز بازجویی بهره می برند. یکی از اشکلاتی که در صحنه وجود دارد، عدم استفاده درست از ویدئو پروجکشن است زیرا ابتدا به دلیل کوچکی تصویر میله های زندان در صحنه یک و در ادامه مشاهده آیکون های پخش عکس و فیلم در ویندوز در صحنه کافی شاپ و بعد جنایت، تماشاگر به کلی از صحنه جدا می شود و فضاسازی های مورد نظر کارگردان تاثیرگذاری خودش را از دست می دهد. طراحی پوستر و بروشور فریدون چراغ برای کیفر معمولی است همچنانکه پایان داستان را افشا می کند، از جذابیت بصری خاصی برخوردار نیست و تعلیقی را برای مخاطبان به وجود نمی آورد در عین حال که از نماد طناب دار در طراحی پوستر آثار مختلف به وفور استفاده شده و طناب دار، تازگی خودش را برای مخاطبان از دست داده است.

با وجود اشکالات گفته شده، “کیفر” در زمره آثار خوب اجرا شده این روزهای تئاتر کشور قرار می گیرد.

“کیفر” تا ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار