رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • پنجشنبه 19 بهمن 1396 - 06:38
  • کد خبر : 16709
  • تئاتر
  • چاپ خبر : کالبد جدید ریچارد سوم!

“ریچارد سوم” بر مبنای نمایشنامه ویلیام شکسپیر طراحی شده است از اینرو، مخاطب را یاد تئاترهای کلاسیک می اندازد ولی هنگامی که با اثر مواجه می شوید، تمام پیش فرض های ذهنی مخاطب در هم می ریزد. “ریچارد سوم” بر مبنای اجرای بدون کلام شکل گرفته است و تمام داستان به وسیله اجراگری بازیگران تعریف […]

“ریچارد سوم” بر مبنای نمایشنامه ویلیام شکسپیر طراحی شده است از اینرو، مخاطب را یاد تئاترهای کلاسیک می اندازد ولی هنگامی که با اثر مواجه می شوید، تمام پیش فرض های ذهنی مخاطب در هم می ریزد.

“ریچارد سوم” بر مبنای اجرای بدون کلام شکل گرفته است و تمام داستان به وسیله اجراگری بازیگران تعریف می شود، بازیگران از لحاظ بدنی بسیار آماده هستند و تماشاگران را میخکوب حرکات خودشان می کنند. از سوی دیگر، طراحی حرکات به وسیله الهام صحت با هوشمندی کامل و در هماهنگی با موسیقی های استفاده شده صورت پذیرفته و می توان گفت الهام صحت در نخستین تجربه کارگردانی خودش عملکرد موفقی داشته است. راجع به کارگردانی اثر یک نکته منفی وجود دارد اینکه صحنه خواب به طور کامل تماشاگران را از داستان دور می کند و با وجودی که نیت کارگردان برای طراحی صحنه خواب واضح است اما مقدمه چینی مناسبی نیست از اینرو، بازیگر مجبور می شود به حرف بیاید تا دوباره بتواند تماشاگران را برای ادامه داستان با خودش همراه کند که در وهله نخست، زمانی در حدود ۱۰ دقیقه از دست می رود بدون اینکه در ادامه داستان کارکردی داشته باشد و دوم اینکه بعد از اینکه شاه ریچارد خودش را معرفی می کند، مخاطبان انتظار می کشند تا شخصیت های دیگر همانند شاه ریچارد به معرفی خودشان بپردازند و وقتی چنین اتفاقی نمی افتد، معرفی شاه ریچارد تهی از معنا می شود.

طراحی صحنه مهدی سلطانی بسیار موجز و گویا است و پلکان موجود در صحنه کارکردهای متفاوت می یابد، گاهی تخت پادشاهی و گاهی ایوان درباری. طراحی لباس غزاله جهان بین دچار دوگانگی است زیرا شخصیت پیشکار برخلاف دیگر شخصیت های سیاه پوش حاضر بر صحنه، لباسی سفید به تن دارد در عین حال که تاج های آهنی به زمان دیگری ارتباط پیدا می کنند و در ناهماهنگی با لباس امروزی شخصیت پیشکار قرار می گیرند. طراحی گریم شخصیت شاه ریچارد بسیار دلنشین است و او را همانقدر سنگ دل می سازد که باید باشد و خوبی طراحی گریم شخصیت شاه ریچارد می تواند به دیگر شخصیت های “ریچارد سوم” تعمیم یابد. نورها ضعیف است و به درستی تمام صحنه را پوشش نمی دهد، بیشتر شخصیت ها موقع حضور در صحنه از نور کافی برخوردار نیستند هر چند که استفاده از نورهای قرمز در صحنه های عشق و مرگ به خوبی انجام گرفته است. سعید طاهر نژاد در جایگاه طراح پوستر و بروشور خلاق است و استفاده از استخوان انسان به عنوان تمثالی از شاه ریچاد جدا از اینکه حکایت از خونخوارگی وی دارد، پایان محتوم او را به تصویر می کشد و ترکیب صورت های بازیگران در یک عکس، می تواند نشانی از خون های ریخته شده به وسیله شاه ریچارد باشد که ذات او را تشکیل می دهد و خباثت وی را معنا می کند. گروه آراتیم در طراحی موسیقی گل کاشته اند و با بهره گیری از سبک های مختلف موسیقیایی، به ریچارد سوم روحی تازه در کالبد جدید می بخشند.

“ریچارد سوم” به طراحی و کارگردانی الهام صحت که تجربه دستیار کارگردانی امیر دزاکام را در کارنامه دارد تا ۲ اسفند ماه ۱۳۹۶،ساعت ۱۸:۳۰ در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار