رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

آخرین قسمت فصل اول سریال “عالیجناب” به نویسندگی و کارگردانی سام قریبیان ۴ بهمن ماه وارد شبکه نمایش خانگی شد تا توزیع فصل اول پایان بگیرد و مخاطبان مشتاقانه انتظار شروع فصل دوم را بکشند. عالیجناب در قسمت ۵ از لحاظ روایتی مشکل دارد. دیالوگ های مصاحبه مایک انور و دکتر ملک به خوبی تنظیم […]

آخرین قسمت فصل اول سریال “عالیجناب” به نویسندگی و کارگردانی سام قریبیان ۴ بهمن ماه وارد شبکه نمایش خانگی شد تا توزیع فصل اول پایان بگیرد و مخاطبان مشتاقانه انتظار شروع فصل دوم را بکشند.

عالیجناب در قسمت ۵ از لحاظ روایتی مشکل دارد. دیالوگ های مصاحبه مایک انور و دکتر ملک به خوبی تنظیم نشده است؛ دیالوگ ها به لحاظ ایجاد تعلیق در قسمت مصاحبه در جا می زد از اینرو، مایک انور با بازی سام قریبیان بالاجبار در میان یک مصاحبه رسمی سوال بی ربطی در ارتباط با سلامتی خانواده رئیس جمهور می پرسد که علی رغم اینکه قصد دارد خاصیت پیشگویانه داشته باشد و نقش مایک انور را در ادامه داستان پر رنگ کند ولی از شکل واقعی خارج می شود و در ادامه، عدم باورپذیری را برای مخاطبان در پی دارد. قسمت ۵ در میان ۶ قسمت پخش شده از عالیجناب ضعیف ترین قسمت محسوب می شود زیرا به جز بخش مصاحبه، در دیگر بخش ها نیز داستان ریتم مناسب را ندارد و تعلیق ها به خوبی ایجاد نشده است.

در قسمت ششم وضع رفته رفته بهتر می شود و عالیجناب تا حدودی ریتم ۴ قسمت ابتدایی را باز می یابد هر چند که حربه حذف شخصیت ها با استفاده از مرگ آنها ایده نابی نیست و مهم ترین معضل قسمت ششم را می توان چنین ایده ای در نظر گرفت زیرا مرگ، آسان ترین راه برای حذف شخصیت ها است و بارها و بارها در آثار نمایشی گوناگون استفاده شده است. در ضمن، اینجا از لحاظ دراماتیک کارکرد مناسبی پیدا نمی کند. پایان بندی فصل اول، یک پایان باز است و مخاطبان را با پرسش های پاسخ نگفته شده رها می کند، سوالاتی که از زمان انتشار نخستین عکس ها از صحنه های عالیجناب در ذهن ها به وجود آمده بود و به نوع تقابل مایک انور با بازی سام قریبیان و حسین یاری در نقش فروتن ارتباط پیدا می کند همچنانکه نوع برخورد آنها با یکدیگر سرنخ طریقه شروع فصل دوم برای مخاطبان است، سرنخی که هرگز به دست مخاطبان داده نمی شود. از نکات جسورانه ای که در فیلمنامه قابل مشاهده است، بحث قهرمان سازی از پدر خیانت کار فرازمند است؛ مطلبی که تا پیش از افشای خیانت کاری پدر و زنده بودن او، خیانت کاری در میان فرزندان کسانی را پیش می کشید که روزگاری برای حفظ خاک کشور فداکاری و جان نثاری کردند ولی امروزه، فرزندان آنها در مقابل کشور ایستاده  و کمر به نابودی اش بسته اند و پرداختن به این موضوع هر چند خیلی کوتاه به وسیله سام قریبیان عملی جسورانه است و باید به وی دست مریزاد گفت که جرات یافت به چنین موضوعی بپردازد.

طراحی گریم ایمان امیدواری در عالیجناب به خوبی حق مطلب را ادا کرده است و از بارز ترین نمونه ها می توان از گریم خستگی و بی خوابی امیر آقایی در نقش پرهام در سکانس بازجویی مثال زد.

امیر آقایی در نقش پرهام یادآور نقش او در سریال نوار زرد بود با این تفاوت که در آنجا احساساتی از خودش بروز می داد ولی اینجا یک مرد صورت سنگی است؛ در نقدهای مربوط نوار زرد به خوشتیپی امیر آقایی در نقش ماموران نیروی انتظامی نوشته شده بود که البته خوشتیپی وی، با بازی در نقش ماموران نیروی انتظامی و در اینجا، نیروی امنیتی منافاتی ندارد. امیر آقایی در نقش های ماموران نیروی انتظامی و امنیتی به دلیل نوع بازی و تیپ های مناسب فیزیک و چهره وی نمی تواند برای مخاطبان باورپذیر باشد هر چند که تمایل او برای بازی در نقش های متفاوت ستودنی است. حسین پاکدل در نقش دکتر ملک، بازی باورپذیری را از خودش ارائه می دهد و تصور او در جایگاه مقام های کشوری و لشکری دور از ذهن نیست. حسین عرفانی در نقش دکتر صفاریان با بازی در یک قسمت به خوبی نقش یک شخصیت منفی را ایفا نمود و بازی خوب وی باعث شد تا مخاطبان با دکتر ملک بیشتر همراه شوند. حسین یاری در نقش فروتن، نیروی امنیتی نهاد ریاست جمهوری تا به حال در بازی خودش مشخصه ای ارائه نداده است تا وجه تمایز او با دیگر آثار جنایی پیشین باشد از اینرو، فصل دوم را شاید بتوان نقطه عطفی در بازی حسین یاری در نقش فروتن به شمار آورد. سعید آقاخانی در چند سال گذشته در هر نقشی می درخشد و در عالیجناب، آقاخانی همچنان قاعده را رعایت کرده است. بازی پریوش نظریه در ادامه سریال های مدینه نوشته سعید نعمت الله و به کارگردانی سیروس مقدم و زیر پای مادر نوشته سعید نعمت الله و به کارگردانی بهرنگ توفیقی است و قدرت و صلابت زنان در نقش های پیشین را به نمایش می گذارد فقط اینبار به یک طبقه دیگر تعلق دارد. بازی بابک حمیدیان در نقش فرازمند با افشای راز خیانت وی، رنگ و بوی دیگری به خودش می گیرد و رگه های جنون او هویدا می شود بنابراین، حمیدیان درخشان است. آزاده صمدی در نقش لیلا مظاهر سرسختی نقش های پیشین خودش را دارا است ولی سماجت و پیگیری خبرنگاران را به درستی نمایش می دهد و بده بستان های خوبی با حسین سلیمانی دارد و حسین سلیمانی نقش مهمی در تعریف شخصیت مظاهر ایفا می کند، در نتیجه بازی های آزاده صمدی و حسین سلیمانی به تنهایی و به عنوان یک زوج هنری خیلی خوب است. مهتاج نجومی نقش کوتاهی در قسمت اول دارد و در همان دقایق کوتاه، بازی دلنشینی ارائه می دهد. در نهایت، ژان با سحر دولتشاهی زنده شد و عینیت یافت.

فصل اول سریال عالیجناب به پایان رسیده است و زمزمه های متفاوتی راجع به فصل دوم به گوش می رسد. عالیجناب در روزگاری به بازار شبکه نمایش خانگی عرضه شد که همزمان، سریال دیگری با وجود فهرست بلند بالای ستارگان به موفقیت دست نیافت؛ مطلبی که سطح کیفی عالیجناب را اثبات می کند و از سوی دیگر، تمایل مخاطبان را برای تماشای فصل دوم نشان می دهد، اتفاقی که امیدوارم دیر یا زود بیافتد.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار