رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • جمعه 27 بهمن 1396 - 12:08
  • کد خبر : 17150
  • تئاتر
  • چاپ خبر : انتظار

نمایش “پهلوان” به نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی از ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفته است. “پهلوان” داستان های تلاش چند پهلوان را روایت می کند که دستشان از کمربند پهلوانی کوتاه مانده است و در جستجوی کمربند پهلوانی به خانه خاتون یورش می برند. در روز جمعه […]

نمایش “پهلوان” به نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی از ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفته است.

“پهلوان” داستان های تلاش چند پهلوان را روایت می کند که دستشان از کمربند پهلوانی کوتاه مانده است و در جستجوی کمربند پهلوانی به خانه خاتون یورش می برند.

در روز جمعه مهدی آشنا، عکاس نام آشنای تئاتر در برنامه “نردبان” به اهمیت عکس عکاس های تئاتر در دراماتورژی نمایش ها برای کارگردان های تئاتری اشاره کرد؛ موضوعی که من را بعد از تهیه گزارش تصویری از نمایش “پهلوان” و مشاهده عکس ها به یاد صحبت های وی انداخت و اینکه مشاهده گزارش های تصویری نمایش ها برای نگارش گزارش ها و نقدها به نویسندگان و منتقدان تئاتری کمک شایانی می نماید و از سوی دیگر به اهمیت عکاسی تئاتر ارجاع می دهد.

نمایشنامه “پهلوان” از لحاظ نگارشی و رعایت قواعد روایت کلاسیک نمره خوبی می گیرد. هر چند که با شروع پرده دوم و حضور حاجت مندان در خانه خاتون و در ابتدای پرده سوم و یورش یاغیان به اندرونی خانه خاتون از ریتم می افتد و به سختی می تواند مخاطبان را با خودش همراه سازد که اصلی ترین دلیل چنین اتفاقی به ارجاع های بیرون متنی در نمایشنامه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روز کشور برمی گردد و به دلیل عدم تطابق زمانی با واقعیت روزگار مورد اشاره در داستان، جنبه شعاری به خودش می گیرد و از اثر بیرون می زند.

اعظم بروجردی در جایگاه کارگردان عملکرد موفقی دارد و یکی از دلایل باورپذیری شخصیت ها جدا از بازی خوب بازیگران، به امر انتخاب مناسب بازیگران نقش های مختلف برمی گردد. آرزو افشار در نقش خاتون بازی خوبی را از خودش ارائه می دهد. منوچهر علیپور، انوش معظمی و بابک تن ایفاگر نقش های یاغیان هستند و با وجود بازی قابل قبول، ناخواسته نقش های گذشته آنها را با شخصیت های مشابه به یاد مخاطبان می آورد. بهار ارجمند توانست روحیه جنگندگی، حامی و دفاع گری شخصیت را به نمایش بگذارد و بازی بهار ارجمند با نقش های پیشین مشاهده شده از وی بسیار متفاوت است.

طراحی نور می کوشد به تابلوهای مینیاتوری استاد محمود فرشچیان نزدیکی داشته باشد و استفاده از نورهای زرد و سفید در هماهنگی با لباس سبز رنگ خاتون و لباس های سفید رنگ طراحان حرکت و لباس رزم بهار ارجمند، قاب های زیبا و حائز کارکرد دراماتیک را به وجود می آورد. دکور ساخته شده به وسیله حمیدرضا ممتازان در دستیابی به قاب های زیبا و حائز کارکرد دراماتیک بسیار یاری می رساند. طراحی لباس مونا و مریم شعبانی در ساخت فضای زمانی در ادامه طراحی دکور است و لباس ها مخاطبان را به فضای مورد نظر کارگردان پرتاب می کنند. آهنگسازی محمد فرشته نژاد فضای مناسب حسی را برای مخاطبان می سازد و در همسویی با روایت است. همچنین نباید طراحی حرکت مناسب شیلا نوروزی را از یاد برد که در دقایق ابتدایی، به مخاطبان نوید یک اجرای خوب را می دهد و تا پایان بر سر قول خودش می ماند.

“پهلوان” به مبحث انتظار می پردازد؛ انتظار موعود در فرهنگ ایرانی- اسلامی و حتی در ادیان دیگر مبحثی مهم به شمار می رود. اصلی ترین دلیل عدم استقبال مناسب تماشاگران از آثاری با موضوعات اینچنینی به روایت ضعیف و شعاری اغلب آثار با محوریت انتظار برمی گردد و در صورتی که مخاطبان با آثار قابل قبولی رو به رو شوند، استقبال آنها دور از انتظار نیست. “پهلوان” در زمره آثار قابل قبول با محوریت انتظار قرار می گیرد و لیاقت استقبال مخاطبان را دارد.

“پهلوان” به نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی و به مشاور کارگردانی علی برجی و با بازی آرزو افشار، منوچهر علیپور، بهار ارجمند، انوش معظمی، فریبا آهنگ، فرشته محمدی، بابک تن، محمدحسین، یکتاعربانی، نوش آفرین کیهان، سعیده جمشیدی، وحیده نظری، بهناز نجفی، صباعشقی، مجتبی علیزاده، سعیدمرآتی، امین مؤذن، محمدجواد سخنور، بهزاد رحمتی، پارمیدا افشار و با همراهی میترامسائلی، مرجان تندرو، فاطمه ابراهیمی، ریحانه شورگشتی، راتارخشاد الهه نورانی، رازگلستانی، الهه محمدی مرواریدکیامرزی و علی فرزانه پور در گروه حرکت از ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۶ تا ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه مهر حوزه هنری، ساعت ۱۸ به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار