رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الخميس ۱۹ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Thursday 25 April

بهمن ۱۳۹۶ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

بازیگران کودک و والدین آنها

برخی والدین کودکان در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی برای حضور فرزندانشان در پروژه های سینمایی در عرصه های گوناگون تمایل بی حد و حصری نشان داده اند؛ اتفاقی که بارها و از سوی نشریات سینمایی و غیر سینمایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اغلب آنها مباحث روانشناسی و […]


تجربه گرایی راه و رسم دارد!

نمایش “وارونگی خیال” نوشته رویا پارسا و به طراحی و کارگردانی امیر زینالی فرید از ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه رفته است. مهم ترین نقطه ضعف “وارونگی خیال” نمایشنامه است؛ “وارونگی خیال” یک فیلم نامه بلند تجربی است بیشتر از اینکه یک نمایشنامه باشد. از اینرو، “وارونگی […]


لرزه بر اندام تئاتر تهران با نمایش “گُسل”

نمایش «گُسل» نمایشنامه‌ایی از پیش‌نوشته شده نیست، این نمایش در هر نوبت اجرا متفاوت است چون مخاطبان این نمایش، باعث تنوع و تغییر در اجرا می‌شوند. نمایش درمانی «گُسل» به نویسندگی سیدحسن حسینی، سعید میرزایی و هانیه وزیرپناه و کارگردانی مشترک سیدحسن حسینی و سعید میرزایی اواخر بهمن‌ماه ۹۶ در موسسه اریکه سمر اجرا می‌شود. […]


گزارش تصویری نمایش “هجده”

نمایش “هجده” به نویسندگی محسن عظیمی و کارگردانی مسعود ترابی و با بازی : آتش تقی پور، علیرضا حنیفی، مهری آل اقا، نیلوفر جواد پور، سعید سالمی، هدی آهنگر، شیما اسدی، حسین میلانی، علی پیله ور، مونارضایی، میثم محب الهی، سید امیرحسینی، ژیار محمد زاده؛ از ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۶ تا ۲ اسفند ماه ۱۳۹۶ […]


"تجربه های تماشا در کنار کودکان"

تفاوت های انسانی با بهره گیری از شخصیت های حیوانی!

همانطور که پیشتر اشاره شد، رسانه ها هیچ گاه روی خوشی به نمایش های کودک نشان نمی دهند و فقط به درج خبر اجراهای کودک اکتفا می کنند اما از نخستین روز ایجاد بخش “تجربه های تماشا در کنار کودکان”، هدف سینماخانه شنا بر خلاف جریان آب بوده است. نمایش “دِرای بُن” نوشته نیل دوفیلد […]


جمشید جهانزاده: راه آهن لوکیشنی کلاسیک در تاریخ سینما است

بازیگر سریال ” معمای شاه”  می گوید، راه آهن با قدمت طولانی خود همواره جزو یکی از لوکیشن های کلاسیک تاریخ سینمای کشورمان محسوب می شود و فیلم های زیادی را می بینیم که در این فضا ساخته شده اند و جزو تأثیرگذارترین ها بوده است. جمشید جهانزاده بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و […]


سوسن پرور: تماشای قطارهای مسافری حال من را خوب می کند

این بازیگر سینما و تلویزیون می گوید، تماشای قطارهای مسافری و حضور انسان ها و ارتبط غیر کلامی آن ها  با افرادی که در امتداد مسیر قطار زندگی می کردند همیشه حس خوبی به من می دهد. سوسن پرور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره فیلم و عکس […]


پرونده سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بسته شد

آیین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیدگان برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، نماهنگ جشنواره سی و ششم پخش شد و با موسیقی زنده رضا بهرامی همراه با کلیپی از عکس‌های […]


فهرست برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر طی مراسمی در مرکز همایش‌های برج میلاد به شرح زیر معرفی شدند. 🔶🔶🔶 سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: بهرام و بهمن ارک (برای فیلم حیوان) اهدا شد. 🔶🔶🔶 سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی (چهارراه استانبول) 🔶🔶🔶 سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (تنگه […]


گزارش تصویری آخرین روز از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر (۲)

به گزارش سینماخانه در نهمین روز از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم های “کار کثیف” به کارگردانی خسرو معصومی و مستند “زنانی با گوشواره های باروتی” به کارگردانی رضا فرهمند در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد. همچنین در پایان آخرین روز از سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور “رسول صدرعاملی”، […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...