رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • پنجشنبه 3 اسفند 1396 - 07:30
  • کد خبر : 17312
  • تئاتر
  • چاپ خبر : احترام به مخاطب

نمایش “زندانی خیابان نواب” برداشتی آزاد از “زندانی خیابان دوم” نوشته نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر به طراحی و کارگردانی هوشمند هنرکار از ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۶در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفته است. در ابتدا باید عرض کنم که بهتر است انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بکوشد تا بین اجراهای نمایشنامه […]

نمایش “زندانی خیابان نواب” برداشتی آزاد از “زندانی خیابان دوم” نوشته نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر به طراحی و کارگردانی هوشمند هنرکار از ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۶در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفته است.

در ابتدا باید عرض کنم که بهتر است انجمن هنرهای نمایشی استان تهران بکوشد تا بین اجراهای نمایشنامه های همسان فاصله های زمانی بیاندازد تا مخاطبان همزمان شاهد دو اثر یکسان از یک نویسنده به صورت اجرای متن اصلی و اقتباسی نباشند؛ اتفاقی که سال قبل با “کلفت ها” نوشته ژان ژنه به وقوع پیوست زیرا در وهله اول، در فروش دو اثر تاثیر می گذارد و مخاطبانی که یکی از دو نمایش ها را به تماشا می نشینند، رغبتی به تماشای نمایش دیگر نخواهند داشت.

نمایشنامه “زندانی خیابان نواب” در پرده نخست گیرایی لازم را ندارد و صحبت های شخصیت ناصر شعارگونه می نماید. با شروع پرده دوم و سرقت اسباب و اثاثیه خانه آنها، نمایش برای تماشاگران جذاب می شود و مشتاقانه ادامه اتفاقات “زندانی خیابان نواب” را پی می گیرند. نکته دیگر اینکه نویسنده در پایان بندی به بخشی از اتفاقات پرده دوم و دعوا با همسایه ارجاع می دهد در عین حال که از بخشی دیگر از اتفاقات پرده دوم و سرقت اسباب و اثاثیه خانه غافل می ماند و پایان بندی خرده داستان سرقت را در پرده سوم نمی گنجاند که به داستان لطمه می زند. در مجموع، دیالوگ ها خوب هستند و همذات پنداری مخاطبان با شخصیت ها را بر می انگیزد و به ویژه در پرده دوم، سخنان شخصیت ها راجع به مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از شعار فاصله می گیرد زیرا تماشاگران در پرده اول و بخش ابتدایی پرده دوم با دغدغه های شخصیت ها آشنا می شوند از اینرو، صحبت های آنها را با آغوشی باز می پذیرند.

هوشمند هنرکار در مقام کارگردان در میزانسن ها موفق عمل می کند. فقط یک اشکال در میزانسن ها وجود دارد که مربوط به صحنه ورود برادر ناصر به خانه خیابان نواب می شود و به صورت ناخودآگاه به تماشاگران گِرا می دهد که نیت برادر ناصر، نزدیکی با ثریا، همسر ناصر است؛ میزانسنی که در تضاد با کلیت اثر و شخصیت ها قرار می گیرد.

مهدی وثوقی، آزیتا نوری‌وفا و ناصر شیرمحمدی هر سه بازیگر از خودشان بازی های خوبی را از خودشان به نمایش می گذارند و باید به آنها دست مریزاد گفت که از پس چنین بازی های چالش برانگیزی به خوبی برآمده اند.

فضاسازی مناسب خانه های خیابان نواب به لطف هوشمند هنرکار در مقام طراح صحنه صورت می پذیرد و ایوان فلزی، نقش پر رنگی در ایجاد فضای مورد نظر ایفا می کند. سیما سامانی در مقام طراح لباس و سهیلا جوادی در مقام طراح گریم به شخصیت ها عینیت می بخشند و آنها را به درستی برای تماشاگران مجسم می کنند. طرح پوستر و بروشور عماد سالکی برای یک نمایش با رگه های طنز، خیلی جدی است و فریادهای بازیگران در عکس پوستر و آدم های کاغذی در پیش زمینه عکس آنها با اینکه به موضوعات مطرح شده در نمایش ارجاع می دهد، مخاطبان را از ماهیت اصلی اثر دور می سازد. هر چند که از لحاظ هارمونی رنگ ها و تکنیک های مورد استفاده در طرح پوستر و بروشور، عماد سالکی عملکرد موفقی دارد.

“زندانی خیابان نواب” تماشاگران را با حالی خوش از سالن بیرون می فرستد؛ و حال خوش حکایت از احترام به مخاطب دارد.

“زندانی خیابان نواب” برداشتی آزاد از “زندانی خیابان دوم” نوشته نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر و به طراحی و کارگردانی هوشمند هنرکار و با بازی مهدی وثوقی، آزیتا نوری‌وفا و ناصر شیرمحمدی با یادی از نقی سیف جمالی، از ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۶ تا ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۴۵ در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار