رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
روز چهارم اجراهای جشنواره تجربه

نهمین روز از جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “یاجوج”، “برده داری نوین”، “کو!؟” و “ورودی بی نام” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “ما”، “چراغ”، “آشغال مانده ها” و “در این نمایش مجید حجت را می‌کشد” در بخش صحنه ای اجرا شدند. نمایش “ورودی بی نام” یک نمایش ویدیو آرت به کارگردانی نوا عسگری […]

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “یاجوج”، “برده داری نوین”، “کو!؟” و “ورودی بی نام” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “ما”، “چراغ”، “آشغال مانده ها” و “در این نمایش مجید حجت را می‌کشد” در بخش صحنه ای اجرا شدند.

نمایش “ورودی بی نام” یک نمایش ویدیو آرت به کارگردانی نوا عسگری بود که از ساعت ۱۲ در سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبا پخش شد.

این ویدیو یک دقیقه ای صحنه هایی از اعتراضات مردم فرانسه در سال ۱۹۶۹ را نشان می‌دهد.

نمایش “یاجوج” به کارگردانی امیرحسین یزدی ساعت ۱۲ در سالن سمندریان پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

در این نمایش ما شاهد یک گفت و گوی ساده بین ۴ دانشجو هستیم که بر پایه بداهه و حتی در بعضی مواقع مشارکت تماشاگر هستیم.

امیرحسین یزدی درباره این اجرا توضیح داد: “نمایش یأجوج را مى شود در یک خط توصیف کرد، چهار نفر در حال صحبت کردن هستند و چندین نفر مى آیند و نگاهشان مى کنند. ماروین کارلسون وقتى مى خواهد تعریفى براى دراماتیک پرفورمنس ارائه دهد یکى از جملاتى که در این باره مى گوید این است: یک نفر دارد اصلاح می کند و چندنفر مى آیند و نگاهش مى کنند. و در ادامه مى گوید وقتى شخص متوجه مى شود که چند نفر دارند نگاهش مى کنند این حالت دیگرى است، در اینجا دو حالت متفاوت داریم. کارلسون اسمى که براى حالت دوم مى گذارد، درامانیک پرفورمنس هست. شاید بشود گفت نمایش یأجوج سعى داشت در اجرا این را تجربه کند.”

نمایش “ما” به نویسندگی و کارگردانی الناز منصوری راد ساعت ۱۴ و ۱۵:۴۵ در سالن بزرگ تالار مولوی اجرا شد.

این نمایش پرفورمنس با برداشتی آزاد از نمایشنامه “بازی بی کلام” نوشته ساموئل بکت طراحی شده بود.

الناز منصوری راد در رابطه با این نمایش گفت: “زندگیِ در لحظه یا همان دستیابی به قرارِ ذهن  ،حقیقت مطلق است.

‌شروع بیقراری ذهن ،شروع رنج ما در زندگیست…افکار و سلیقه ی جامعه این بیقراری را  دامن میزند آنچنان که ما درین برهوت زندگی،تمام وقت جویای دستیابی به اهدافی میشویم که ماحصل بی قراری های خود و  سلایق عوام است و به جبر این ذهن بیقرار، راه گم‌میکنیم

و بعد تکرار میشویم و تکرار میشویم تا از قرارِ ذهن رکود میماند و از حقیقت هیچ.

و باز تکرار و باز تکرار”

در این نمایش الناز منصوری راد و سولماز منصوری راد هنرنمایی می‌کردند.

نمایش “چراغ” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهداد بلیغ فر  در سالن کوچک مرکز تاتر مولوی با دو اجرا در ساعات ۱۵ و ۱۶:۴۵ به روی صحنه رفت.

این نمایش نگاه متفاوت و طنز آلودی بود به یکی از اخبار واقعی و تکاندهنده در ارتباط با حاشیه نشینان و قشر زیر خط فقر جامعه. و سه روایت جداگانه از شاهدان واقعه و نیز مجریان رسانه ای فارسی زبان در خارج از کشور را نسبت به این واقعه به نمایش در می‌آورد. با گذشت زمان، بار کمدی نمایش کمتر شده و در انتها تماشاگر را با فاجعه ای که در واقع اتفاق افتاده مواجه می‌کرد.

در این نمایش سیده شقایق هاشمی پور اصیل، سارا شاهرودیان، رز امامی، بهداد بلیغ فر ایفای نقش می‌کردند.

نمایش “برده داری نوین” به کارگردانی پرتو پورقرایی ساعت ۱۵ در عمارت اجرا شد.

نمایش “آشغال مانده ها” به کارگردانی نجلا نظریان ساعت ۱۶ و ۱۷:۴۵ در سالن صمیمی مفخم پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

این مونولوگ سه نفره روایتی  بود از سه زن قاتل در زمان و مکان های مختلف

نجلا نظریان در رابطه با این نمایش توضیح داد: “نمایش آشغال مانده ها نمایشی آلترناتیو است که نوع نگاه به حضور تماشاگر را تغییر می دهد. البته نه به مانند تئاترهای پست مدرنیستی که عموما جایگاه تماشاگر را تغییر می دهند و یا محیط تئاتر را به خارج از سالن می کشانند

اما آشغال مانده ها با توجه به دخالت مستقیم تماشاگر در نور پردازی پخش صدا و شیوه ی انتقال اطلاعات از طریق تلگرام نمایش پست مدرنیستی محسوب می شود.

قصه ی سه زن که به نوعی قاتل اعضای خانواده هستند در قالب روایت و تک گویی نمایش اپیک را یاد آور می شود که تاکید گروه اجرایی بر نوعی نگاه جدید به سیستم فاصله گذاری برشت است که در دنیای پست مدرن نمود پیدا می کند.”

در این نمایش مرجان خاک ساری، فاطمه عرافی و نجلا نظریان ایفای نقش می‌کردند.

پرفورمنس “کو؟!” به کارگردانی مجید گنجی در خانه فرهنگ و هنر مانا ساعت ۱۸:۳۰ به اجرا درآمد.

این اثر در فضای داخلی کافه و با مشارکت مخاطب انجام گرفت. پس از ورود به کافه و جایگیری افراد بر میزهای چند نفره، اجرا آغاز شد. روی هر میز بازی “جنگا” چیده و آماده ی بازی کردن بود و شرکت کنندگان مشغول بازی میشدند. بازی جنگا که مبتنی بر ساخت و بالا بردن برجی چوبی ست، با فروریختن برج پایان میگیرد. یکی از شرکت کننده ها در هر میز در حقیقت همان  پرفورمرهای اثر بودند که به صورت ناشناس وارد بازی هر یک از میزها شده و اذهان را پس از اتمام بازی “جنگا” به سمت فرو ریختن برج پلاسکو و سایر فجایعی انسانی اتفاق افتاده در سالهای اخیر مانند زلزله ی بم، هدایت میکرد. در این میان برچسبی با نام پلاسکو بر روی برج فروریخته روی هر میز چسبانده شد و برچسب های سفید مشابهی هم در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت که مختار به استفاده دلخواه از آنها بودند. زمان اتمام این اجرا بوسیله مشارکت کنندگان تعیین شده و با خروج آنها از محیط کافه اجرا به پایان رسید.

نمایش “تو این دعوا حمید حجت رو خفه میکنه” کار مشترکی بود از حمیدرضا ذکیانی و حجت زینالی که در سالن استاد حمید سمندریان پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، با دو اجرا در ساعات ۱۷ و ۱۸:۴۵ به روی صحنه رفت.

در این نمایش شاهد دیالوگ دو دوست هستیم که در تلاشی بی ثمر برای برقرای ارتباط کلامی با یکدیگر هستند. همچنین صدای درونی دو کاراکتر را میشنویم که توسط یک دست هر بازیگر به اجرا در میامد. نویسندگی و طراحی صحنه و بازیگری، علاوه بر کارگردانی به عهده ی حمیدرضا ذکیانی و حجت زینالی بود.

حجت زینالی در رابطه با این نمایش گفت: “تلاش کردیم نحوه ی ارتباط دو‌ دوست را نشان دهیم که چگونه نافهمی، کج فهمی یا مقصرسازی رابطه ی آن ها را خراب می کند.”

هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه از ۷ تا ۱۹ اسفند به دبیری جواد کاوندی برگزار می‌شود.

سینماخانه / خبرنگاران: فرشید حاجیان و فاطمه حبیبی و زینب قاضی زاده _ عکاس: ایمان احسان و آلاله رستمی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار