رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • پنجشنبه 17 اسفند 1396 - 07:02
  • کد خبر : 17876
  • تئاتر
  • چاپ خبر : شروعی نفسگیر و پایانی باز و بی معنا

نمایش “خدا نگهدار، آقا! ” به نویسندگی و کارگردانی مهسا نعمتی بر اساس نمایشنامه “وقتی ما مردگان برمی خیزیم” نوشته هنریک ایبسن با ترجمه انوشه شهریاری از ۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ به روی صحنه رفته است. “خدا نگهدار، آقا! ” شروع نفسگیری دارد و به خوبی مخاطبان را با خودش همراه می سازد. در پرده […]

نمایش “خدا نگهدار، آقا! ” به نویسندگی و کارگردانی مهسا نعمتی بر اساس نمایشنامه “وقتی ما مردگان برمی خیزیم” نوشته هنریک ایبسن با ترجمه انوشه شهریاری از ۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ به روی صحنه رفته است.

“خدا نگهدار، آقا! ” شروع نفسگیری دارد و به خوبی مخاطبان را با خودش همراه می سازد. در پرده دوم، رفته رفته ایده های نگارشی مهسا نعمتی در جایگاه نمایشنامه نویس پایان می پذیرد و “خدا نگهدارآ آقا!” در دقایق پایانی پرده دوم به تکرار می افتد. در نهایت، “خدا نگهدار، آقا!” پیش از آغاز پرده سوم به بدترین شکل و بدون حصول به نتیجه خاصی از دیالوگ ها و موقعیت های نمایشی ارائه شده با یک پایان باز و بی معنا به اتمام می رسد. شخصیت های “خدانگهدار، آقا!” روبِک، همسر، کولر ساز و آشنای قدیمی همگی در سطح یک تیپ باقی می مانند و تماشاگران با مشاهده شخصیت های گرفتار آمده در موقعیت های نمایشی ارائه شده به دیدگاه جدیدی دست نمی یابند از اینرو، با پایان اجرا، شخصیت ها را به ورطه فراموشی می سپارند. در خلاصه آمده که روبِک سرگردان میان گذشته و حال است در صورتی که در دیالوگ ها و موقعیت های نمایشی استیصال وی به چشم نمی خورد و عزم و قاطعیت روبِک برای بازیابی روزگار گذشته، عدم نمایش درست ایده مورد اشاره را به نمایش می گذارد. نکته آخر اینکه نمایشنامه نویس، دنیای بیرونی جهان شخصیت ها را به تصویر نمی کشد در نتیجه، لامکانی و لازمانی به داستان لطمه می زند و سردرگُمی مخاطبان را به بار می آورد. نمایشنامه “خدا نگهدار، آقا!” تسلط با اغماض نسبی نویسنده را به قواعد درام نشان می دهد و در صورت تسلط یابی کامل مهسا نعمتی بر قواعد درام، انتظار نگارش نمایشنامه های به مراتب بهتری از سوی وی بیجا نیست.

همه بازیگران، بازی های خوبی را از خودشان به نمایش می گذارند و حق مطلب شخصیت ها را به درستی ادا می کنند.

مهسا نعمتی در مقام کارگردان عملکرد به نسبت موفقی دارد هر چند که دو اشکال در میزانسن ها قابل مشاهده است :

۱- تعیین میز کار روبِک به عنوان مرکز ثقل صحنه و اصرار به تمرکز بازی ها در اطراف میز، به مرور تکرار غیر تعمدی برخی میزانسن ها را به وجود می آورد که رفته رفته حوصله تماشاگران را سر می برد.

۲- تجمع اکثر میزانسن ها در قسمت پشت میز کار موجب عدم استفاده مناسب از فضای جلویی، نزدیک به سکوهای تماشاگران و گوشه ها می شود و فضاهای مذکور را بلا استفاده جلوه می دهد. از مزیت های کارگردانی “خدانگهدار، آقا!” انتخاب درست سالن برای اجرای اثر با توجه به نوع طراحی صحنه است در نتیجه، باید فضاهای موجود را به بهترین شکل مورد استفاده قرار دهند.

پوریا اخوان در جایگاه طراح صحنه با طراحی یک صحنه کلاسیک و منطبق بر نوع روایت “خدانگهدار، آقا!” به ترسیم فضا در نظر تماشاگران یاری فراوانی می رساند که قابل تقدیر است. از سوی دیگر، طراح لباس، منیژه تصدیقی با انتخاب لباس های متناسب با شخصیت ها، به آنها عینیت می بخشد. طراحی پوستر و بروشور مهدی فاتحی بر مبنای یکی از ایده های مطرح شده در “خدانگهدار، آقا!” شکل می گیرد و به “حسرت گذشته” ارجاع می دهد از اینرو، معرفی موجز داستان را در خودش مستتر دارد. از طرف دیگر، قادر به ایجاد جذابیت بصری برای مخاطبان است و از رنگ ها به درستی بهره می برد.

مهم ترین مشکل “خدانگهدار، آقا!” ضعف در جمع بندی روایت و حذف بی دلیل پرده سوم است و اثر را به نمایشی معمولی تبدیل می کند هر چند که همچنان، یک سر و گردن از رقبای حال حاضر خودش بالاتر قرار می گیرد.

“خدا نگهدار، آقا!” به نویسندگی و کارگردانی مهسا نعمتی بر اساس نمایشنامه “وقتی ما مردگان برمی خیزیم” نوشته هنریک ایبسن با ترجمه انوشه شهریاری با بازی رضا شیخ انصاری، ساناز طاری، محمدرضا آبانگاه و آوا گنجی از ۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان، ساعت ۲۰:۳۰ به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار