رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه 17 اسفند 1396 - 07:40
  • کد خبر : 17913
  • تئاتر
  • چاپ خبر : کاریکاتوری از آخرالزمان

نمایش “هجوم” نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه رفته است. مهم ترین مشکل “هجوم” نمایشنامه ضعیف است؛ “هجوم” می کوشد کمدی- تراژدی باشد در صورتی که دیالوگ ها به زور مخاطبان را به خنده می اندازند و از […]

نمایش “هجوم” نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه رفته است.

مهم ترین مشکل “هجوم” نمایشنامه ضعیف است؛ “هجوم” می کوشد کمدی- تراژدی باشد در صورتی که دیالوگ ها به زور مخاطبان را به خنده می اندازند و از سوی دیگر، تراژدی به معنای واقعی به وقوع نمی پیوندد از اینرو، تماشاگران به تماشای کاریکاتوری از آخرالزمان می نشینند که در یک خلا زمانی و مکانی اتفاق می افتد. ضعف در پرداخت روایت داستانی و پرداخت شخصیت ها از دیگر اشکالات “هجوم” است؛ آشنایی زدایی از “فرشته مرگ” به بدترین شکل ممکن صورت می گیرد زیرا مقدمه ها و انگیزه ها مخاطبان را به چنین پایان بندی نمی رساند.

همه بازیگران در سطح تیپ های شخصیتی باقی می مانند جدا از اینکه بازی های ضعیفی را از خودشان به نمایش می گذارند.

میزانسن ها برای مخاطبان، اجراهای نمایشنامه خوانی را به یاد می آورد زیرا بازیگران “هجوم” از روی یک صندلی به یک صندلی دیگر منتقل می شوند. “هجوم” میزانسن های پویایی را می طلبد. از سوی دیگر، در صحنه های سه تشت و بند رخت آویز، انگار تماشاگران در حال تماشای یک قسمت از سریال “علی البدل” به کارگردانی سیروس مقدم هستند و نه یک نمایش تئاتری که باید “آخر الزمان” را به تصویر بکشد. دیالوگ های نامفهوم یکی از اعضای گروه موسیقی سایرنس در طول اجرا با شروع پرده دوم، طراوت خودش را از دست می دهد و به مرور، برای مخاطبان آلودگی صوتی ایجاد می کند.

نورپردازی ها دیگر معضل “هجوم” است؛ یک بازیگر در زیر نور پروژکتور قرار دارد و بازیگر دیگر، در تاریکی به سر می برد! عکس های “گلشن قربانیان” از “هجوم” در سایت تیوال بر صحبت های من صحه می گذارد. طراحی صحنه علی پویا قاسمی به “آخر الزمان” هیچ گونه ارجاعی نمی دهد و برای تماشاگران، فضاسازی مناسب را ایجاد نمی کند. البته بخشی از بی هویتی قابل مشاهده در طراحی صحنه علی پویا قاسمی و طراحی لباس متین کِی منش به نمایشنامه “هجوم” باز می گردد. تنها رها حاجی زینل در مقام طراح گریم عملکرد موفقی دارد و طراحی پوستر و بروشور امین قنبری از دیگر نقاط قوت “هجوم” به شمار می رود.

“هجوم” با یک استراتژی تبلیغاتی خاص در طول چند ماه گذشته، مخاطبان را از خودش متوقع ساخت ولی در مقابل، هیچی برای عرضه نداشت.

انتخاب برخی موضوعات غامض از سوی نویسندگان برای نگارش متون نمایشی همانند گذر از آتش است. در صورتی که نویسنده توانایی های لازم برای پرداخت مناسب داستان را نداشته باشد، شعله های بلند موضوع مطروحه، نویسنده را در خودشان می بلعند؛ اتفاقی که برای نمایشنامه “هجوم” می افتد. همچنین، خاطر نشان می سازد باید ابتدا ابراهیم شد تا به سلامت از آتش نمرود گذشت.

“هجوم” نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل و با بازی مهدی ابوحمزه، امیر شمس، هامون خان محمدی، علی صفری، مصطفی ایزدی، آرش استادی، حامد عابدی، عرفان رضوی و رها حاجی زینل از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار