رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
روز پنجم اجراهای جشنواره تجربه

دهمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “دایجستیس یا دایجستیو”، “شرح”، “برف ها آب می‌شوند”، “کو!؟” و “در خلوت مزارع پنبه” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “نافرمانی”، “مده آ”، “هنوز از شب” و “بالانس” در بخش صحنه ای اجرا شدند. نمایش “برف ها آب می‌شوند” به نویسندگی و کارگردانی مرضیه آژینی و […]

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “دایجستیس یا دایجستیو”، “شرح”، “برف ها آب می‌شوند”، “کو!؟” و “در خلوت مزارع پنبه” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “نافرمانی”، “مده آ”، “هنوز از شب” و “بالانس” در بخش صحنه ای اجرا شدند.

نمایش “برف ها آب می‌شوند” به نویسندگی و کارگردانی مرضیه آژینی و رضا قلی پور ساعت ۱۳ و ۱۴:۱۵ در عمارت روبرو اجرا شد.

این نمایش پرفورمنسی بود در رابطه با انقلاب ها و اعتراضات مردمی در کشورهای عربی مشهور به بهار عربی و اثرات آن بر مردم.

مرضیه آژینی در رابطه با این نمایش گفت: “ایده اصلی این پرفورمنس، که الهام گرفته از رخدادهای “بهار عربی” است، براساس قانونی بسیار ساده در فیزیک،

و در ادامه آن، طراحی یک دستگاه، و با بازی تعدادی اجراگر قابل اجرا خواهد بود. به باور نگارندهگان، کشورهای

مشارکت کننده در “بهار عربی” را می توان همچون اعضای یک سامانه ستارهای دوتایی با تاثیرات متقابل بر یکدیگر

در نظر گرفت. کشورهایی که با داشتن اشتراکاتی در زیستشان و الهام گرفتن از یکدیگر، این بار حیاتی دگرگون

را با چرخشی متفاوت حول محور همیشگیشان تجربه کردند. از همین رو، برای اجرای این پرفورمنس دستگاهی

طراحی شد، متشکل از یک چرخ، که قادر به چرخش حول محوری مرکزی، با پوششی مغناطیسی، است؛ تعدادی

گوی، با ابعاد و رنگهای مختلف که از چرخ آویزان است؛ و یک دسته که چرخ را به دوران وامیدارد. دیوارهای

صحنه با تابلوهای نقاشان عرب، همچون دیوارهای یک گالری پوشانده شده است. در ابتدا همه گوی ها اندکی به

محور متمایل هستند. تماشاگران وارد صحنه می شوند و شروع به تماشای نقاشی ها می کنند. ترکیبی از صداهای

محیطی خنده و بازی کودکان در پارک، و گفتوگوی افراد در گالری به گوش می رسد. اجراگر یکم وارد صحنه

می شود، و چرخ را به حرکت در می آورد. با حرکت آن، که تداعیگر قوطی های موزیکال است، نوای ترانه “للصبر

حدود”، یکی از ترانه های معروف شورش های مصر در “بهار عربی”، طنین انداز می شود. با دوران چرخ، گوی ها نه

تنها دیگر به محور مرکزی متمایل نیستند، بلکه با نیروی گریز از مرکز، رفتاری دافعانه نسبت به محور دارند.

در این نمایش المیرا بکر، مهدی سلطانی، لعیا عسلی نژاد، سولماز قاسمی و صباح محمدی ایفای نقش می‌کردند.

نمایش “نافرمانی” به نویسندگی و کارگردانی احسان یزدان پناه ساعت ۱۴ و ۱۵:۴۵ در سالن بزرگ تالار مولوی اجرا شد.

نافرمانی حکایت از انسان های اولیه ای داشت که به دلیل نا آشنایی با تفاوت های جنسی و نشناختن جنس زن از قدرت بیجای خود برای بسیاری از امور استفاده میکرد. نه تنها عدم اگاهی نسبت به جنس زن بلکه عدم آگاهی از اینکه چطور از امکانات استفاده بشود سبب از دست دادن آن امکانات میشد و در نهایت محبور به کسب آگاهی به خاطر رنجی که از فقدان کشیده بودند می‌شد.

در این نمایش سریر میرزاده، حبیب اسدی، پژمان فردین، علیرضا وهابی، شادی صمدی و دنیا شفیعی هنرنمایی می‌کردند.

نمایش “مده آ” به کارگردانی ندا قاسمیان و نویسندگی حمید شهرانلو و برگرفته شده از نمایشنامه “مده آ” اثر اورپید و “مده آ” اثر هاینر کولر بود.

نمایش “مده آ” بخشی از داستان مده آ را زمانی که جیسون، همسر مده آ قصد ازدواج با دختر کرئون، پادشاه شهر را کرده است را بیان می‌کند.

ندا قاسمیان در رابطه با این نمایش گفت: “نمایش مد ه آ برداشتی آزاد از مد ه آ اثر اوریپید و هاینر مولر می باشد.مده آ پس از کشتن فرزندانش دیگر هیچ گاه روی آرامش را نمی‌بیند و زندگی اش سراسر کابوس هایی می شود که پایانی ندارند. در این نمایش همه چیز بصورت غیرر ئالیستی مشاهده می شود . میزانسن ها بصورت خطی و شکسته و ما شاهد حرکات مقطع و نیز لباس های کهنه و دکوری انتزاعی هستیم و در هر صحنه شاهد تصاویری مینی‌مال از رویدادی مشخص هستیم که هر کدام حاوی نشانه ای است.”

در این نمایش ونوشه واحدی و هامون هوشیار ایفای نقش کردند.

نمایش “دایجستیس یا دایجستیو” نوشته آرمان میرعبدالحق و کارگردانی ابوالفضل باران طلب ساعت ۱۵:۳۰ و ۱۸ در پلاتو پیچ اجرا شد.

این نمایش در یک حیاط خلوت اجرا میشد و تماشاگران از طریق بالکن طبقه بالا نمایش را نگاه می‌کرد.

آرمان عبدالحق در رابطه با این اجرا توضیح داد: “دایجسیس یا دایجستیو روایتی که در اون تماشاچی از بالکن، دو داستان از یک دختر رو دید میزنه. یکی از داستان ها تمسخر درام های مرسوم درباره تجاوز و دیگری زندگی واقعی. اولی از زبان راوی، به صورت منقطع و خشک روایت میشه و دیگری با تقلید موقعیت به تصویر کشیده میشه و با بیان نقطه اوج داستان در همون ابتدای کار سعی می‌کنه از جریان مرسوم تاتر فرسنگ ها فاصله بگیره. موسیقی کار توسط مسعود کیانی به خوبی شکل صحنه رو ترسیم می‌کنه و سه تم بازی متفاوت، توسط کژال نخعی به بهترین شکل ارائه میشه. و علاوه بر تمام فعالیت های دیگه با تیزری که توسط امیر عسگری ساخته شده به خوبی فضای کار رو به مخاطب بالقوه کار ارائه میکنه.”

در این نمایش ملیکا نخعی ایفای نقش می‌کرد.

نمایش “در خلوت مزارع پنبه” به کارگردانی محمد حق رو و مهشید افضلی ساعت ۱۶ در سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

نمایش “هنوز از شب” به نویسندگی و کارگردانی نغمه رهگذر ساعت ۱۶ و ۱۷:۴۵ در سالن صمیمی مفخم پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

این نمایش داستان سه خواهر را روایت میکند که مادر خود را به قتل رسانده اند.

نغمه رهگذر در مورد این نمایش گفت: “این کار مجموعه ای از مینی تئاترهایی است که در کلاس کارگردانی کار کرده ام. کلاس های کارگردانی به این شکل بود که یک کانسپت و  موضوع به ما ارائه می‌شد و ما باید بر اساس آن، یک اجرا را آماده میکردیم. در پایان ترم، تصمیم گرفتم تمام این کارها را به هم وصل کنم تا یک استانداردی از این تجربه های دراماتیک شکل بگیرد و نتیجه نهایی این کار تبدیل شد. چیزی که می خواستم تو این اجرا داشته باشم، رابطه سینما و تئاتر است. این که اساسا این دو مقوله کجا به هم پیوند می خورند، کجا به هم نیاز پیدا می کنند، کجا هم را طرد میکنند و کجا همدیگر را می‌پذیرند؟ چقدر تئاتر می تواند هویت خود را با یک نگاه سینمایی حفظ کند.”

در این نمایش دینا هاشمی، پریا رستگار، فرناز اثنی عشری، علیرضا مظفری و مهسا اسماعیلی حضور داشتند.

نمایش “شرح” به کارگردانی مارال آتشی ساعت ۱۷ در عمارت روبرو اجرا شد.

مارال آتشی در مورد این نمایش گفت: “اجرای شرح در شاخه «غیاب اجرا»، بخش «هنرهای اجرایی» جشنواره شرکت کرده بود. کار کاملا به عنوان شاخه یعنی همون غیاب اجرا وفادار بود.”

نمایش “بالانس” به طراحی و کارگردانی محمد حسین کریمی پناه و امیر حسین قنواتی با دو اجرا در ساعات ۱۷ و ۱۸:۴۵ در سالن سمندریان پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران به روی صحنه رفت.

چرخه ی بسته روابطی را روایت می کند که دنیای امروز را احاطه کرده است. ریتم منظم، تکرار شونده، مکانیکی و خود ویرانگر انسان هایی که ماشین وار در این سیکل، درحال گذران زندگی یا با تعریفی دقیق تر گذران محکومیت به زیستن هستند. فضای بسته ای از یک سالن غذاخوری، با بازیگرانی که پوشش متحدالشکل سیاه رنگی به تن دارند و با ریتم کند و حرکاتی ربات وار، تلاشی بود برای انتقال بهتر این مفهوم: انسانی محکوم به زندگی.

بازیگران این اثر عبارت بودند از: جیران اجلالی، مسیح عسگری، کیارش نسودری، مهران میرقلی، محمدامین افشار، روژان هایدی و امیر حسین قنواتی.

هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه از ۷ تا ۱۹ اسفند به دبیری جواد کاوندی برگزار می‌شود.

سینماخانه / خبرنگاران: فرشید حاجیان ، زینب قاضی زاده و فاطمه حبیبی _ عکاس: ایمان احسان و فروزان قنبری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار