رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • السبت ۲۰ ذو القعدة ۱۴۴۱
  • 2020 Saturday 11 July

» 1396

روایت حسین فرحبخش از تراشیدن مجدد موهای جمشید آریا بعد از ۵ سال ممنوع الکاری

درباره ممنوع الفعالیت شدن جمشید هاشم پور در دهه ۶۰ بخاطر شمایلی که از یک قهرمان سینمایی ارائه میداد فراوان گفته شده با این حالا درباره ظهور مجدد او در قالب قهرمانی با سری تراشیده بعد از ممنوع الفعالیت بودن کمتر سخن گفته شده. حسین فرحبخش تهیه کننده سینما با اشاره به ممنوع الفعالیت شدن […]


«رفتن» به فلورانس ایتالیا می‌رود

فیلم برادران محمودی به جشنواره بین‌المللی فیلم میدلیست ایتالیا دعوت شد. جشنواره بین‌المللی فیلم میدلیست در شهر فلورانس ایتالیا بین تاریخ ۱۵ تا ۲۰ فروردین ماه برابر به ۴تا۶  اپریل برگزار می‌شود. فیلم سینمایی «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی سال‌های ۹۴و۹۵ در سکوت خبری ساخته شده و به موضوع مهاجرت […]


روز ملی تئاتر با اجرای نمایش در محوطه تئاتر شهر

عصر یک شنبه در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در ویژه برنامه های این روز حضور یافتند. جشن روز ملی هنرهای نمایشی با نمایشی از حاجی فیروز و عمو نوروز آغاز شد. اجرای آیین های نوروزی، خیمه شب بازی و […]


«چشم ها» به «اگزما» تغییر نام داد/ حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر

فیلم سینمایی «چشم ها» به کارگردانی مهران مهدویان با تغییر نام به «اگزما» برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر آماده شد. «اگزما» بعنوان اولین تجربه کارگردانی مهران مهدویان، یک اثر اجتماعی با ساختاری تجربی است که در بخش «هنر و تجربه» سی و پنجمین جشنواره فجر حضور داشت و حالا فرم تقاضای حضور در […]


تعداد سینماهای جشنواره جهانی فیلم فجر افزایش یافت

به دلیل استقبال برای عضویت در باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر، پنج سالن به ظرفیت سالن‌های جشنواره اضافه شد. به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، سینماهای فلسطین با ۳ سالن و فرهنگ با ۲ سالن، مجموعا با ۱۵۰۰ صندلی به جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شدند. این در […]


جایزه اول جشنواره مستند کپنهاگ برای «آخرین مرد در حلب»

فیلم سوری «آخرین مرد در حلب» به کارگردانی «فراس فیاد» جایزه اصلی چهاردهمین جشنواره مستند کپنهاگ (CPH:DOX) را از آن خود کرد. به نقل از ورایتی، مستند «آخرین مرد در حلب» دو ماه پس از کسب جایزه بزرگ بخش مستند جهان جشنواره فیلم ساندنس، جایزه اصلی جشنواره معتبر کپنهاگ (CPH:DOX) را نیز از آن خود […]


تنها سینمای اندیمشک فروخته خواهد شد

مدیرعامل موسسه سینما شهر در پی انتشار آگهی فروش سینما بهمن اندیمشک توضیح داد: فروش سینما حق مالکین است ولی موافقت با انحلال و تغییر کاربری با وزارت ارشاد است. مجید مس چی گفت: این سینما  اول انقلاب مصادره شد و به بنیاد مستضعفان رسید. مالک سینما مرحوم شد و ورثه با پیگیری در سال […]


«زخم باز»را برای فجر جهانی آماده می‌کنیم/نگارش «دختری به نام نمک»

حسین تبریزی کارگردان «زخم باز» از پایان تدوین این اثر و آماده شدنش برای نمایش در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت. حسین تبریزی کارگردان سینما  درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «زخم باز» بیان کرد: چندی پیش تدوین این اثر به پایان رسید و در حال حاضر احسان افشاریان مشغول انجام صداگذاری آن است […]


عروسک‌های اپرا موزه‌دار شدند/ انجام طراحی‌های موزه تئاتر ایران

سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به افتتاح موزه عروسک ها و اشیای اپراهای عروسکی این گروه، اعلام کرد که طراحی موزه تئاتر ایران را هم در دست انجام دارد. بهروز غریب پور درباره موزه عروسک های اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» و ایده شکل گیری این موزه گفت: از ابتدا گروه تئاتر «آران» را به […]


فرانسه میزبان جشنواره جهانی سریال‌های تلویزیونی

شهر لیل فرانسه به عنوان میزبان جشنواره‌ جهانی سریال‌های تلویزیونی انتخاب شد. به نقل از اسکرین، دولت فرانسه در نهایت شهر لیل را به عنوان میزبان جشنواره ویژه سریال‌های تلویزیونی انتخاب کرد و اعلام کرده که قصد دارد این جشنواره را هم‌تراز با جشنواره فیلم کن برگزار کند. لیل که در شمال فرانسه واقع شده […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...