رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • السبت ۲۰ ذو القعدة ۱۴۴۱
  • 2020 Saturday 11 July

» 1396

رونمایی از پوستر بازار فیلم جشنواره جهانی

پوستر بخش بازار فیلم سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد. به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، امسال در بازار فیلم، برای ۴۷ غرفه اعم از ایرانی و خارجی برنامه ریزی و محلی هم به نام بانک ویدیویی تصویری برای بازبینی آثار جشنواره و آثار شرکت ها پیش بینی شده است. […]


«دم سرد» به فستیوال فیلم‌های مستقل کالیفرنیا می‌رود

فیلم سینمایی «دم سرد» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رزیجی در تازه ترین حضور جهانی خود مهمان فستیوال «cinema at the edge» ایالت کالیفرنیای آمریکا می‌شود. فیلم های مستقل یا ایندپندنت جریانی از جهان سینما هستند که برخلاف رویه جاری و همیشگی سینما و معمولا  با بودجه های پایین تری نسبت به سینمای بدنه ساخته […]


فیلم ایرانی در بخش اصلی جشنواره «پالم بیچ» آمریکا

فیلم سینمایی «زمانی دیگر» به کارگردانی ناهید حسن‌زاده در بخش اصلی جشنواره «پالم بیچ» آمریکا به نمایش در می‌آید. بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم «پالم بیچ» که از تاریخ بیست و هشتم مارس الی سوم اوریل (۸ تا ۱۴ فروردین) در آمریکا برگزار می‌شود از فیلم «زمانی دیگر» ساخته ناهید حسن‌زاده برای حضور در بخش اصلی […]


اکبر عبدی در «دورهمی» : سالی دو بار مرا می کشند

اکبر عبدی بازیگر سینما با اشاره به شایعات زیاد درباره سلامتی اش بیان کرد که در فضای مجازی سالی دو بار او را می کشند و اخبار فوتش را می دهند. اکبر عبدی بازیگر سینمای ایران شب گذشته چهارم فروردین ماه در برنامه «دورهمی» در مقابل مهران مدیری حضور یافت و به پرسش های وی […]


ساختار و محتوای تکراری برنامه های سال تحویل و فرصتی که از دست رفت

زمان سال تحویل فرصتی طلایی برای جذب مخاطب صداوسیماست؛ به شرطی که بتوان با در انداختن طرحی نو چشمان بینندگان را به سوی قاب های وطنی چرخاند. تدارک ویژه برنامه لحظه سال تحویل از سال ها قبل در تلویزیون شکل گرفت و پخش شد؛ شاید مهم ترین فردی که در این لحظات مهمان خانه های […]


پیام علی نصیریان برای روز ملی تئاتر:

هیچ ملتی با اجرای نیمه آگاهانه آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نمی‌شود

علی نصیریان هنرمند پیشکسوت پیام روز ملی تئاتر را نوشت و در آن تاکید کرد برای شکل گیری هنر ملی نباید صرفا به الگوبرداری از هنر دیگر کشورها پرداخت. علی نصیریان بازیگر تئاتر و سینما، دارای نشان درجه یک هنری، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون که آثار ماندگاری در هنرهای نمایشی […]


فیلم های پرفروش سال ۹۵ سینمای ایران معرفی شدند

جدول فروش سالانه سینمای ایران با اعلام صدرنشینی فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی منتشر شد. این فیلم اولین فیلم تاریخ سینمای ایران بود که توانست مرز ۱۵ میلیارد تومان در فروش را رد کرده و به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما مبدل شود. فهرست کامل فیلم های پرفروش سال ۹۵ سینمای ایران به شرح زیر است: […]


نگاهی به فیلم «آباجان»

آیا کسی برای خاطره‌ها پول می‌دهد؟

«آباجان» فرایند سقوط یک کارگردان است، کارگردانی که خیال می‌کند به یک رویه مؤلف‌وار رسیده است، بدون آنکه به یک اندیشه سینمایی، حتی برآمده از خود او، تکیه زده باشد. برش از یک زندگی و بازنمایی آن سینما نیست، سینما بیش از اینهاست. نشست خبری فیلم «آباجان» در ایام جشنواره فجر همانند بسیاری از دیگر […]


الهام پاوه نژاد، «کافه پولشِری» را به تئاترشهر می آورد

به گزارش سینماخانه؛ الهام پاوه نژاد هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون این بار در فروردین ماه ۹۶ نمایشنامه «کافه پولشری» را در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد برد. نمایشنامه «کافه پولشری» نوشته آلن وتز، نویسنده فرانسوی که پیش از این توسط اصغر نوری و نشر نیلا به فارسی برگردان و به چاپ رسیده است؛ داستان زنی […]


داریوش مهرجویی: من همان کسی هستم که با «هامون» «خسرو شکیبایی» را تا این حد مشهور کرد

داریوش مهرجویی در مصاحبه‌اش با روزنامه شرق توضیحاتی درباره واکنشش نسبت به فوت عباس کیارستمی و فیلم سنتوری ۲ داده است. روزنامه شرق در ویژه نامه خود گفت‌وگویی ویژه با داریوش مهرجویی انجام داده است. در بخشی از این گفت و گو داریوش مهرجویی توضیحاتی درباره واکنشش نسبت به فوت عباس کیارستمی و فیلم سنتوری ۲ داده […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...