رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹
  • الجمعة ۱۹ ذو القعدة ۱۴۴۱
  • 2020 Friday 10 July

» 1396

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی آثار هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی کلی آثار هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه، با حضور صدرالدین زاهد، هوشنگ قوانلو، منتقدین، کارگردانان، خبرنگاران و مخاطبان، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد. سینماخانه / عکاس: آلاله رستمی






روز پنجم اجراهای جشنواره تجربه

دهمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “دایجستیس یا دایجستیو”، “شرح”، “برف ها آب می‌شوند”، “کو!؟” و “در خلوت مزارع پنبه” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “نافرمانی”، “مده آ”، “هنوز از شب” و “بالانس” در بخش صحنه ای اجرا شدند. نمایش “برف ها آب می‌شوند” به نویسندگی و کارگردانی مرضیه آژینی و […]


کاریکاتوری از آخرالزمان

نمایش “هجوم” نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه رفته است. مهم ترین مشکل “هجوم” نمایشنامه ضعیف است؛ “هجوم” می کوشد کمدی- تراژدی باشد در صورتی که دیالوگ ها به زور مخاطبان را به خنده می اندازند و از […]


گزارش تصویری نمایش “دیش”

نمایش “دیش” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا غیور از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۲۱ در تئاتر باران به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “رویای کتاب”

نمایش “رویای کتاب” به نویسندگی و کارگردانی مصطفی دلیری از ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۸ در تماشاخانه شانو به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


شانو میزبان تجربه های اخیر

تجربه های اخیر به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی پرژین علی محمدی پنجشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۹:۳۰در سالن شانو به روی صحنه می رود. محمد قائم مقامی،زهرا نامور،سوگل نواب صفوی،نگار چگنی،آرزو کریمی زند و امیر خاک دوست به عنوان بازیگر در نمایش تجربه های اخیر نقش آفرینی خواهند کرد. از دیگر عوامل این نمایش میتوان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...