رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 8 خبر


  • شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸
  • السبت ۹ ربيع ثاني ۱۴۴۱
  • 2019 Saturday 7 December

» 1396

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی آثار هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

گزارش تصویری جلسه نقد و بررسی کلی آثار هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه، با حضور صدرالدین زاهد، هوشنگ قوانلو، منتقدین، کارگردانان، خبرنگاران و مخاطبان، در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد. سینماخانه / عکاس: آلاله رستمی






روز پنجم اجراهای جشنواره تجربه

دهمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش های “دایجستیس یا دایجستیو”، “شرح”، “برف ها آب می‌شوند”، “کو!؟” و “در خلوت مزارع پنبه” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش های “نافرمانی”، “مده آ”، “هنوز از شب” و “بالانس” در بخش صحنه ای اجرا شدند. نمایش “برف ها آب می‌شوند” به نویسندگی و کارگردانی مرضیه آژینی و […]


کاریکاتوری از آخرالزمان

نمایش “هجوم” نوشته علی صفری و به کارگردانی رها حاجی زینل از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ در عمارت نوفل لوشاتو (ارغنون سابق) به روی صحنه رفته است. مهم ترین مشکل “هجوم” نمایشنامه ضعیف است؛ “هجوم” می کوشد کمدی- تراژدی باشد در صورتی که دیالوگ ها به زور مخاطبان را به خنده می اندازند و از […]


گزارش تصویری نمایش “دیش”

نمایش “دیش” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا غیور از ۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۲۱ در تئاتر باران به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “رویای کتاب”

نمایش “رویای کتاب” به نویسندگی و کارگردانی مصطفی دلیری از ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۸ در تماشاخانه شانو به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


شانو میزبان تجربه های اخیر

تجربه های اخیر به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی پرژین علی محمدی پنجشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۱۹:۳۰در سالن شانو به روی صحنه می رود. محمد قائم مقامی،زهرا نامور،سوگل نواب صفوی،نگار چگنی،آرزو کریمی زند و امیر خاک دوست به عنوان بازیگر در نمایش تجربه های اخیر نقش آفرینی خواهند کرد. از دیگر عوامل این نمایش میتوان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

هنر لوکس

هنر تئاتر هنری همواره هنری بوده که در هر دوره و عصری اندیشه ای را انتقال می داده است و انسان ابتدائی بوسیله اساطیر و آیین ها به افکار و آرزویش جان می بخشید و جهان خود را تعریف می کرد که با تکرار این آیین ها به تجربه والایی می رسید وبه فرایافت او از هستی کمک می کرد. اما حال سرنوشت این هنر مقدس چه شده است؟! نگاهی به سالن های تئاتر می اندازیم. هنر تئاتری که در حال حاضر به سه دسته تقسیم شده است؛ دسته ی اول تئاترهایی هستند که چیزی برای گفتن ندارند، هیچ تمهید و تفکری برای ارائه به مخاطب ندارند و از رسالت واقعی تئاتر به دورند و مسلماً هزینه های گزافی هم برای این گونه تئاتر متقبل شده اند. دسته ی دوم تئاترهایی که دارای فرم و محتوای بسیار غنی هستند که بعد از دیدن اینگونه کارها مخاطب تا مدت ها به آن می اندیشد. هرچند هزینه ی بلیط برای مردم شاید گران باشد اما تو می دانی که قرار است به تماشای  نمایشی بنشینی که به معنای واقعی تئاتر است که ما به این دو دسته از تئاتر در این متن نمی پردازیم. اما امان از دسته ی سوم؛ نمایشی که فرم تجمل گرایی و سانتیمانتال دارد و شاید برای مخاطب عام جذابیت داشته باشد اما تهی از محتواست، در این گونه نمایش ها ظرف بسیار بزرگی وجود دارد اما مظروف آن بسیار قلیل و اندک است. تئاتر یونان باستان تئاتری بود که با کمترین امکانات تمام افکار و اهداف خود را نمایان می کرد اما حال جز سرگرمی برای مردم چیزی ندارد! تئاتر یونان تئاتری بود که برای تمام مردم از هر قشری ساخته می شد اما حالا شکل تزئینی پیدا کرده که فقط به درد پشت ویترین می خورد و بس. علی رغم میل ام به دعوت یکی از دوستانم به تئاتری دعوت شدم که در هتل اسپیناس پالاس اجرا می رفت نمایشی که جزو تئاتر های گران محسوب می شد، سالن مملو از جمعیت بود اما چه جمعیتی؟! جمعیت شیک پوشی که برای گذراندن وقت یا دیدن سلبریتی های مورد علاقه شان به دیدن نمایش آمده بودند. سالن ۲۵۰۰ نفری لوکس، بلیط بسیار گران، بازیگرانی چهره، طراحی صحنه های ناکارآمد و پرهزینه، ریخت و پاش های گزاف و بیهوده، همه ی این عوامل دست به دست هم داده بود که این نمایش جز نمایش های گران محسوب شود. اما یکی از دلایل مهم برای به وجود آمدن این نمایش ها زمانی است که شعار هنر برای هنر از بین رفته و هنر برای تجارت جایگزین آن شده است که مطمئناً این نشان دهنده مطالعه بسیار کم مخاطبین بوده که به سوی این نوع نمایش ها سرازیر می شوند. اتفاقی که به تازگی در تئاتر ایران افتاده باعث طبقه بندی مخاطبان شده و تئاتری را که در چند سال اخیر و با افزایش تماشاخانه ها به هنری مردمی تر تبدیل شده بود حال به هنری لوکس و تزئینی تبدیل شده است که تنها طبقه ای خاص ...