رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

سریال “گلشیفته” به کارگردانی بهروز شعیبی از ۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ در شبکه نمایش های خانگی عرضه شده و تا کنون توزیع سه قسمت نخست سریال “گلشیفته” پایان یافته است. “گلشیفته” همانند “عالیجناب” ساخته سام قریبیان در جلب رضایت مخاطبان موفق نیست. موضوعی که یک علت اساسی دارد: فیلمنامه ضعیف. فیلمنامه “گلشیفته” که به سرپرستی […]

سریال “گلشیفته” به کارگردانی بهروز شعیبی از ۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ در شبکه نمایش های خانگی عرضه شده و تا کنون توزیع سه قسمت نخست سریال “گلشیفته” پایان یافته است.

“گلشیفته” همانند “عالیجناب” ساخته سام قریبیان در جلب رضایت مخاطبان موفق نیست. موضوعی که یک علت اساسی دارد: فیلمنامه ضعیف.

فیلمنامه “گلشیفته” که به سرپرستی بهروز شعیبی به نگارش در آمده است، ضعیف است زیرا طنزهای موقعیت و طنزهای کلامی را به درستی به نمایش نمی گذارد از اینرو، “گلشیفته” سریال کمدی ای نیست که مخاطبان انتظارش را می کشیدند. از سوی دیگر، گره اصلی داستانی “گلشیفته” بعد از سه قسمت و در دقایق پایانی قسمت سوم به سمع و نظر مخاطبان می رسد؛ و سه قسمت اول “گلشیفته” را به یک مقدمه طول و دراز مبدل می سازد که حوصله مخاطبان را سر می برد و ناامیدانه همچنان به تماشای اثر می نشینند تا شاید گره اصلی داستانی را بیابند. صحنه های مهدی هاشمی و نازنین بیاتی از اوایل قسمت دوم، طراوت خودش را از دست می دهد زیرا موقعیت دختر دانشجو در شهر غریب و پدر غیرتی به ورطه تکرار می افتد. سکانس پایانی قسمت سوم “گلشیفته” می توانست سکانس آغازین قسمت نخست اثر باشد و برخی اطلاعاتی که از نظر سرپرست نویسندگان و همچنین، کارگردان، بهروز شعیبی مهم بود، از طریق فلاش بک ها یا ارجاعات درون دیالوگی به مخاطبان گفته می شد. تا به اینجا، سه قسمت نخست “گلشیفته” را باید تنها یک پیش داستان در نظر گرفت که لزومی نداشت تماشاگران تماشاگرش باشند و وقت خودشان را برای تماشا هدر بدهند در نتیجه، به مخاطبانی که هنوز دو قسمت نخست “گلشیفته” را نخریده اند، پیشنهاد می کنم با آسودگی خاطر، قسمت سوم را از فروشگاه های معتبر خریداری کنند و از قسمت سوم تماشای “گلشیفته” را آغاز کنند.

از دیگر نقاط ضعف فیلمنامه “گلشیفته” تشابه غیر قابل انکار نقش های هومن سیدی و بهاره کیان افشار به سریال “عاشقانه” ساخته منوچهر هادی می باشد که چندی پیش، هومن سیدی در پستی در اینستاگرام بر شباهت ها صحه گذاشت. مخاطبان در سه قسمت نخست، تنها با شمایلی از هومن سیدی و بهاره کیان افشار مواجه شده اند که پیشتر در “عاشقانه” مشاهده کرده بودند و هنوز نشانی از ریزه کاری های مورد نظر سرپرست نویسندگان و همچنین، کارگردان، بهروز شعیبی راجع به نقش های هومن سیدی و بهازه کیان افشار دیده نمی شود. جدا از اینکه رابطه هومن سیدی و بهاره کیان افشار در قالب نقش ها هنوز برای مخاطبان گنگ و نامفهوم است. با وجودی که سه قسمت از سریال “گلشیفته” گذشته، هنوز نقش های هومن سیدی و بهاره کیان افشار برای مخاطبان به درستی تعریف نشده است و جایگاه آنها در داستان و در پیشبرد گره اصلی داستان مشخص نیست. از ملزومات یک فیلمنامه خوب و قابل قبول، پرداخت همه شخصیت ها، تعیین جایگاه آنها در روند داستانی و میزان تاثیرگذاری آنها در گره اصلی داستانی است و همه نکات گفته شده راجع به شخصیت ها در یک سریال، در قسمت نخست اتفاق می افتد. دیگر شخصیت ها با بازی مهناز افشار، مهدی هاشمی، نازنین بیاتی، سیامک انصاری، محمد بحرانی، نسیم ادبی و امیر مهدی ژوله همگی در سطح یک تیپ هستند و تیپ های شناخته شده و کلیشه ای را در نظر مخاطبان مجسم می کنند. فیلمنامه از کلیشه های امتحان پس داده مختلف بهره می گیرد ولی بعد دیگری به آنها نمی دهد. آخرین نکته را می توان به دیالوگ های شعاری گفته شده از زبان اغلب شخصیت ها راجع به آلودگی هوا و … اختصاص داد.

در مجموع، بهروز شعیبی در مقام سرپرست نویسندگان، عملکرد موفقی ندارد.

بازیگران بازی های خوبی را از خودشان به نمایش می گذارند و باید به آنها دست مریزاد گفت با وجود اینکه نقش های مشابه پیشین بازیگران را به اذهان متبادر می سازند. در میان بازیگران، شیلا خداداد درخشان ترین آنها است.

بهروز شعیبی در جایگاه کارگردان دور از انتظار ظاهر می شود و برای شفافیت بیشتر، به طور مثال، دو نکته مورد بررسی قرار می گیرد که در قسمت اول قابل مشاهده است:

۱-سکانس آغازین قسمت نخست “گلشیفته”، دکوپاژهای تیزرهای تبلیغاتی فرهنگی را به یاد می آورد که با موضوعات گوناگون و در ایام مختلف از صدا و سیما پخش می شود. مخاطبان هر لحظه منتظر هستند تا تیزر تبلیغاتی فرهنگی به اتمام برسد و به تماشای “گلشیفته” بنشینند ولی در کمال تعجب در می یابند با سکانس آغازین قسمت نخست مواجه بودند!!! تمام فیلم های سینمایی و سریال ها با سکانس افتتاحیه به مخاطبان معرفی می شوند و هنگامی که اثری سکانس افتتاحیه به جا و گیرایی نداشته باشد، نمی توان به باقی قسمت ها با نگاهی امیدوار نگریست.

۲-سکانس آوازخوانی هومن گامنو در نقش فردین افشار با استفاده از تصاویر متنوع از سطح شهر تهران به طور کل از “گلشیفته” بیرون می زند. اول اینکه سکانس آوازخوانی فردین افشار باید به طور کامل در سالن آمفی تئاتر دانشگاه هنر و معماری و به صورت استودیویی تصویربرداری می شد. دوم اینکه از اساس دلیل موجهی نمی توان یافت که وجود چنین سکانسی را موجه جلوه دهد و فقط باید دلایل غیرهنری همچون جذب مخاطب به واسطه ساز و آواز را در نظر گرفت. سوم اینکه وجود و عدم وجود سکانس مذکور علی السویه است از اینرو، سکانسی زائد به شمار می رود.

از بهروز شعیبی، سازنده فیلم سینمایی “دهلیز” و سریال “پرده نشین” انتظار می رود که در پرداخت داستانی و تصویری آثار ساخته خودش دقت بیشتری به خرج دهد.

در نهایت، باید گفت “گلشیفته” سریال کمدی- انتقادی نیست که تماشاگران منتظرش بودند.

قسمت چهارم سریال “گلشیفته” به تهیه کنندگی علی اکبر نجفی و به کارگردانی بهروز شعیبی و با بازی مهناز افشار، مهدی هاشمی، نازنین بیاتی، سیامک انصاری، محمد بحرانی، شیلا خداداد، نسیم ادبی، هومن سیدی، بهاره کیان افشار، نیما شعبان نژاد و امیر مهدی ژوله، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ توزیع خواهد شد.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار