رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه 21 فروردین 1397 - 11:54
  • کد خبر : 18769
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “گروفالو” ؛ یک اثر شایسته
تجربه های تماشا در کنار کودکان

“گروفالو” ؛ یک اثر شایسته

همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، چند نمایش کودک در تماشاخانه های معتبر تهران به روی صحنه رفتند که در اینجا و در مجموعه گزارش “تجربه های تماشا در کنار کودکان”، نمایش کودک “گروفالو” نوشته بهرام جلالی پور بر اساس داستانی از جولیا دونالدسون و به طراحی و کارگردانی آرش شریف زاده مورد بررسی […]

همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، چند نمایش کودک در تماشاخانه های معتبر تهران به روی صحنه رفتند که در اینجا و در مجموعه گزارش “تجربه های تماشا در کنار کودکان”، نمایش کودک “گروفالو” نوشته بهرام جلالی پور بر اساس داستانی از جولیا دونالدسون و به طراحی و کارگردانی آرش شریف زاده مورد بررسی قرار می گیرد.

وقتی صحبت از نقد و بررسی تئاتر کودک به میان می آید، اغلب منتقدین تئاتری یک نکته را متذکر می شوند : “دوست دارند نقد تئاتر کودک بنویسند ولی امکانی برای نشر نقدها برایشان وجود ندارد و گاهی تئاترهای کودک مورد بی مهری اصحاب رسانه قرار می گیرند.” از اینرو، “تجربه های تماشا در کنار کودکان” می کوشد یک جرقه باشد تا دیگر خبرگزاری ها و روزنامه های فعال در عرصه فرهنگ و هنر به نقد و بررسی جدی تئاتر کودک روی بیاورند.

“گروفالو” از لحاظ نمایشنامه، دو داستان فولکلور ایرانی را برای مخاطبان تداعی می کند : حسن کچل و کدو قلقله زن. دو داستانی که کودکان نسل های مختلف با آنها آشنایی دارند. در نتیجه، می توان “گروفالو” را نمایشنامه ای در نظر گرفت که با توجه به افسانه های ایرانی به نگارش در آمده است و از نکات مثبت اثر به شمار می رود. همچنین، حضور شخصیت روح پدربزرگ موش کوچولو، شمایل روح پدر هملت را در نمایشنامه “هملت” شاهکار ویلیام شکسپیر به خاطر می آورد. روایت داستانی ساده و به دور از پیچیدگی های روایی و شخصیتی و مناسب با گروه سنی کودکان از دیگر نقاط قوت اثر است.

در نمایشنامه “گروفالو” چند نکته منفی به چشم می خورد که به شرح زیر است :

۱-با شروع پرده اول “گروفالو” تمام اتفاقات به وقوع پیوسته در روایت داستانی تا انتهای پرده سوم قابل پیش بینی است.

۲-آموزه عدم اعتماد به غریبه ها ابتدا از زبان والدین به موش کوچولو منتقل نمی شود از اینرو، دلیل عدم اعتماد موش کوچولو به غریبه ها به درستی به نمایش در نمی آید.

۳-نمایشنامه نویس، بخشی از خلاهای داستانی را به پیش فرض ذهنی مخاطبان می سپرد که برای نمونه، می توان آموزه عدم اعتماد به غریبه ها را مثال زد.

در مجموع، نمایشنامه “گروفالو” با وجود برخی نواقص اشاره شده اثر خوبی است و به خوبی برای مخاطبان همذات پنداری ایجاد می کند.

همه بازیگران در ایفای نقش های محوله عملکرد موفقی دارند و بازی های یکدستی را به نمایش می گذارند. نگارتقوی راد، بازیگر نقش موش کوچولو روی صحنه بی وقفه می درخشد و تماشاگران را مسحور هنرنمایی خویش می سازد. بازی های خوب بازیگران مرهون میزانسن های مناسب و پویای آرش شریف زاده در مقام کارگردان است.

طراحی صحنه آرش شریف زاده و ریحانه مطهری فضای یک جنگل را به زیبایی و با کمترین ادوات صحنه به تصویر می کشد جدا از اینکه تک تک ادوات موجود در صحنه به کارکردی می رسند. آرش شریف زاده و ریحانه مطهری در مقام طراحان لباس به درستی به شخصیت ها هویت می بخشند که در ادامه، با طراحی گریم مناسب حسین تبریزی پازل فضاسازی “گروفالو” برای تماشاگران تکمیل می گردد. همچنین، باید به علیرضا حسن پور، سازنده عروسک های گروفالو و مار دست مریزاد گفت.

“گروفالو” در جشنواره های گوناگون داخلی و خارجی، ۱۸ جایزه به دست آورده است؛ اتفاقی که نشان از شایستگی اثر دارد.

نمایش کودک “گروفالو” نوشته بهرام جلالی پور بر اساس داستانی از جولیا دونالدسون و به طراحی و کارگردانی آرش شریف زاده و با بازی بهاره میرزاپور، احمدخیرآبادی، سامان فرشیدنیا، آرش شریف زاده و نگارتقوی راد از ۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۷ در سالن سه، پردیس شهرزاد، ساعت ۱۸ به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار