رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • دوشنبه 27 فروردین 1397 - 07:30
  • کد خبر : 19010
  • تئاتر
  • چاپ خبر : خبرهای نویدبخشِ مراسم پایانی

در روز شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ مصادف با بعثت حضرت رسول اکرم (ص)، مراسم پایانی پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی، یادمان زنده یاد محمود استاد محمد در سالن کوچک تالار مولوی برگزار شد که با خبرهای نویدبخشی همراه بود. بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از […]

در روز شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ مصادف با بعثت حضرت رسول اکرم (ص)، مراسم پایانی پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی، یادمان زنده یاد محمود استاد محمد در سالن کوچک تالار مولوی برگزار شد که با خبرهای نویدبخشی همراه بود.

بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، موزیک ویدئوی معرفی دانشگاه تهران با آهنگسازی مجید انتظامی و با ترانه عبدالجبار کاکایی پخش شد سپس شاهو رستمی، کارگردان، بازیگر و نویسنده تئاتر به روی صحنه آمد و چند صفحه از نمایشنامه “آسید کاظم” به قلم زنده یاد محمود استاد محمد را به صورت نمایشنامه خوانی اجرا کرد.

با پایان قسمت اول اجرا، امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی پشت تریبون رفت و اظهار داشت : “خیلی خوشحال هستیم که پنجمین نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی با نام، یاد و خاطره استاد مسلم نمایشنامه نویسی ایران، هنرمند فقید، محمد استاد محمد مزین شده است. خدا رحتمشان کند”. مدیر مرکز تئاتر مولوی در بخش دیگری از صحبت ها ابراز امیدواری کرد :”تالار مولوی به عنوان یک مرکزی که می تواند یک الگو باشد در تولید تئاتر، عرضه تئاتر و حتی مدیریت تئاتر، نقش پررنگ تری ایفا کند”.

با اتمام صحبت های امیرحسین حریری، کلیپی راجع به فرآیند بازسازی مرکز تئاتر مولوی در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۳ پخش شد و دکتر رحمت امینی، مدیر گروه آموزشی هنرهای نمایشی مرکز هنرهای زیبا به صورت رسمی اجرای مراسم پایانی را بر عهده گرفت و در وصف مرحوم محود استاد محمد گفت : ” تئاتر برای ایشان وجه اول زندگی بود، مقدس اندازه همه آنچه به عنوان اعتقاد و دین و آئین می شناسیم.”

دکتر رحمت امینی از محمدعلی زارع، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مهرداد رایانی مخصوص، پژوهشگر و کارگردان تئاتر و مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و مراسم تقدیر از بازبین های اجرای عمومی مرکز تئاتر مولوی را به جا آورند. نام برخی تقدیرشدگان به شرح زیر است : پیام لاریان، سارا اللهیاری، سیاوش پاکراه، سیامک احمدی، حسین عبداللهی.

در مرحله بعد، نوبت تقدیر از سه بازخوان پنجمین دوره نمایشنامه خوانی یادمان محمود استاد محمد فرا رسید که نام ها به ترتیب زیر قرائت شد : ۱- دکتر مهرداد رایانی مخصوص، ۲- هوشین مجابی و ۳- احمد سلگی.

هیئت داوران پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی، یادمان محمود استاد محمد شامل رفیق نصرتی، لیلی آج و مهدی نصیری سومین گروهی بودند که از سوی محمدعلی زارع، سوی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مهرداد رایانی مخصوص، پژوهشگر و کارگردان تئاتر، مجید سرنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و پرستو گلستانی، بازیگر و کارگردان تئاتر مورد تقدیر قرار می گرفتند.

کارگردانانی که در پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی، یادمان محمود استاد محمد به نمایشنامه خوانی پرداخته بودند از دستان محمدعلی زارع، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مهرداد رایانی مخصوص، پژوهشگر و کارگردان تئاتر، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، پرستو گلستانی، بازیگر و کارگردان تئاتر و امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی تقدیرنامه های خودشان را دریافت کردند.

با خاتمه بخش تقدیرها، دکتر رحمت امینی از مجید سرسنگی درخواست کرد تا پشت تریبون بایستد و دقایقی برای حضار سخنرانی کند. بعد از سخنان معاون فرهنگی دانشگاه تهران، شاهو رستمی، چند صفحه دیگر از نمایشنامه “آسید کاظم” را به صورت نمایشنامه خوانی اجرا کرد و سومین کلیپ حاوی برشی از زندگی هنری زنده یاد محمود استادمحمد برای تماشاگران پخش شد. با شروع سخنرانی استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی، سالن در سکوت عمیقی فرو رفت و همه مدعوین با دقت به صحبت هایشان گوش می دادند. استاد ناظرزاده کرمانی در ابتدا به طریقه شکل گیری نمایشنامه خوانی در ایران در سال های ۱۳۶۵-۱۳۶۴ با پیشنهاد ایشان به یکی از معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به علت کمبود سالن گریزی زدند و در رد باور غلطی سخن گفتند که نمایشنامه خوانی را جایگزین اجرای عمومی داند و اظهار کردند : “نمایشنامه خوانی یک هنر تئاتری مستقل است. دارای خصوصیات، قابلیت ها و گنجایش های مخصوص به خودش است. اشکال مختلف دارد، گاهی وقت ها هنرپیشه ها می نشینند، گاهی وقت ها حرکت می کنند و گاهی وقت ها در حالی که متن در دستشان است، اجرا می کنند. شکل های مختلف نمایشنامه خوانی به تعداد تخیل کارگردان است.”

دکتر رحمت امینی روی صحنه آمدند و از استاد ناظرزاده کرمانی دعوت کردند تا در کنار مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و محمدعلی زارع، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از طرف بنیاد محمود استادمحمد از مانا استاد محمد به نیابت از خانواده مرحوم استادمحمد قدردانی به عمل آورند.

در آخرین سخنرانی مراسم پایانی، جواد عاطفه سخنگوی بنیاد محمود استادمحمد خبر داد که یک رونمایی از هفت جلد از نمایشنامه های به تازگی منتشر شده محمود استادمحمد تا پیش از آغاز نمایشگاه بین المللی تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ صورت خواهد گرفت تا در دسترس مخاطبان قرار گیرد و اعلام کرد یادمان محمود استادمحمد در مرداد ماه ۱۳۹۷ همزمان با سالمرگ ایشان برگزار و به زودی، فراخوان مربوطه منتشر خواهد شد.

شاهو رستمی، سومین بخش نمایشنامه خوانی “آسید کاظم” را اجرا کرد و با تشویق حضار از صحنه خارج شد. پایان بخش مراسم پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی، یادمان محمود استاد محمد معرفی برگزیدگان بود که پرستو گلستانی، لیلی آج، مهرداد رایانی مخصوص و دو تن دیگر از هنرمندان وظیفه اعطای جوایز را در دو بخش نمایشنامه نویسی و خوانشگری بر عهده داشتند.

در بخش برگزیدگان نمایشنامه نویسی

۱-امیرمهدی غرّشی، ۲-حسین ملکی، ۳-حسین ناظمیان پور

در بخش برگزیدگان خوانشگری

۱-غزل میرزایی، ۲-مریم قلهکی، ۳- مهدی طغیانی

دکتر رحمت امینی در پایان اعلام کردند که فراخوان ششمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی در خرداد ماه ۱۳۹۷ منتشر می شود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار