رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 9 خبر


  • پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
  • الخميس ۱۲ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Thursday 18 April

فروردین ۱۳۹۷ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

آغاز رسمی جشنواره‌ جهانی فجر با نمایش «آن سوی ابرها»

به گزارش سینماخانه؛ سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۷ به عنوان فیلم افتتاحیه آغاز به کار خواهد کرد. «آن سوی ابرها» ساعت ۲۱ در پردیس چارسو کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش دارد و همچنین سینما فلسطین در سالن‌های ۱ […]


گزارش تصویری نمایش “داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد”

نمایش “داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد” نوشته ماتئی ویسنی یک و به کارگردانی سعید مصطفایی از ۲۷ فروردین ماه تا ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تالار ناصرخسرو مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “رخ در رخ”

نمایش “رخ در رخ” نوشته ناصر حسینی مهر و به کارگردانی رزگار خاطری از ۱۷ فروردین ماه تا ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه شانو به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “سانتی متر”

نمایش “سانتی متر” به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم از ۱۶ فروردین ماه تا ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش “مجلس قربانی سنمار”

نمایش “مجلس قربانی سنمار” نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی شیما جوادپور از ۱۶ فروردین ماه تا ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی    


گزارش تصویری “نشست خبری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران” (۲)

نخستین نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران (خلیج فارس) در روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس تئاتر شهر به دبیری حسین عبداللهی برگزار شد. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


گزارش تصویری نمایش کودک “راز پروانه ها”

نمایش کودک “راز پروانه ها” نوشته منوچهر اکبرلو و به طراحی و کارگردانی حمید ملاحسینی از ۲۱ فروردین ماه تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تالار هنر به روی صحنه می رود. سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی


«رقص روى شیشه» رادان را به شبکه نمایش خانگى مى آورد

بهرام رادان بعنوان جدى ترین گزینه حضور در سریال «رقص روى شیشه» که بزودى براى شبکه نمایش خانگى تولید خواهد شد، با این پروژه وارد مذاکره شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه اى و مدیر روابط عمومى پروژه، سریال «رقص روى شیشه» به کارگردانى مهدى گلستانه و تهیه کنندگى پیمان […]


نمایش «دوئل» خردمندان در جشنواره «اسکپتوی» ایتالیا

فیلم کوتاه «دوئل» به کارگردانی محمدرضا خردمندان در جشنواره «اسکپتوی» ایتالیا به نمایش درمی‌آید. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، فیلم «دوئل» محصول باشگاه فیلم سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری است که پیش از این در چندین جشنواره داخلی و خارجی حضور داشته و تا کنون […]


تشریح برنامه های جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران

به گزارش سینماخانه؛ نخستین نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با عنوان (خلیج فارس) به دبیری حسین عبداللهی با تمرکز بر بخش مناطق جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاه ایران روز سه شنبه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. مدیریت جلسه را امیر پارسائیان مهر، مدیر […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...