رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 12:06
  • کد خبر : 19615
  • تئاتر
  • چاپ خبر : پری صابری؛ اعجاز تئاتر

به مناسبت اجرای نمایش “کوروش” و پنجاه و پنج سال فعالیت هنری پری صابری در روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ در تالار وحدت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی با حضور هنرمندان و علاقه مندان به هنر تئاتر از ایشان تقدیر به عمل آمد. نخست، جهانگیر کوثری، تهیه کننده نمایش “کوروش” روی صحنه آمد و اجرای […]

به مناسبت اجرای نمایش “کوروش” و پنجاه و پنج سال فعالیت هنری پری صابری در روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ در تالار وحدت بنیاد فرهنگی، هنری رودکی با حضور هنرمندان و علاقه مندان به هنر تئاتر از ایشان تقدیر به عمل آمد.

نخست، جهانگیر کوثری، تهیه کننده نمایش “کوروش” روی صحنه آمد و اجرای مراسم بزرگداشت را بر عهده گرفت. سپس وی از ژاله آموزگار، پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان های باستانی دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید. ژاله آموزگار با تشویق حضار قدم به روی صحنه گذاشت و در وصف پری صابری گفت : ” پری صابری، آدم بزرگی است.” و در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد :” پری صابری می توانست با آنچه که دارد، راحت زندگی کند و به خارج برود ولی اینجا ماند و ۱۰۰ تا جوان را در نمایشنامه هایش زیر بال و پر خودش گرفت… به همه میدان داد و جوان ها را بالا کشید. اینها حسن هایی هستند که همه ندارند.”

با پایان صحبت های ژاله اموزگار که با تشویق حضار همراه شد. جهانگیر کوثری، مجری مراسم بزرگداشت تریبون را به حسین پاکدل، بازیگر و کارگردان تئاتر سپرد تا تماشاگران، شنونده سخنان او راجع به سال ها همکاری و هم نشینی با پری صابری باشند :”یک بار در پاریس، مقر یونسکو قرار بود که دو تا از آثار خانم صابری اجرا بشود و من سرپرست گروه بودم. دکورهای عظیمی ساخته شده بود و قرار بود دکورها را به آنجا ببریم. لحظه ای که رفتیم سالن را ببینیم، امکان اینکه دکورها وارد سالن شود وجود نداشت یعنی اصلا قابل استفاده نبود. خانم صابری گفتند که اعجاز تئاتر در خودش است، برویم پایین ببینیم اینجا چه ها دارد. به اتفاق به زیرزمین یونسکو رفتیم و ایشان از قطعات کوچک، یک قصر بزرگی را روی صحنه ایجاد کردند. وقتی در یک فاصله زمانی کوتاه تمام شد، گفتند اعجاز تئاتر این است… از نظر من، پری صابری خودش اعجاز تئاتر است”. وی در ادامه صحبت ها به تاثیرات بزرگانی همچون پری صابری، علی رفیعی، رکن الدین خصروی، حمید سمندریان، خسرو خورشیدی و دیگر اساتید در انتشار زیبایی ها روی صحنه تئاتر اشاره کرد.

با اتمام سخنان حسین پاکدل، جهانگیر کوثری دوباره مدیریت مراسم را بر عهده گرفت و از حضور خسرو خورشیدی تقدیر به عمل آورد که تشویق مخاطبان را به همراه داشت. در دقایق انتهایی مراسم، پری صابری با کمک عاطفه رضوی به روی صحنه آمد و حضار چند دقیقه به احترام ایشان ایستاده به تشویق پرداختند. تریبون در اختیار پری صابری قرار گرفت. ایشان از زحمات برگزار کنندگان تشکر کردند و افزودند :” من واقعا خوشحالم که می بینم عشق افراد را دور هم جمع می کند… تئاتر، عشق است، عشق به زندگی، عشق به همه چیز.”. ایشان در ادامه خاطره ای از تماشای محمدعلی کشاورز، بازیگر پیسکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در حین تمرین نقل کردند و گفتند :” تئاتر به شما پول نمی دهد ولی چیزی بالاتر از پول به شما می دهد و آن هم عشق است.” و در نهایت اظهار داشتند :” من یک آینده بسیار درخشانی را برای تئاتر مملکت به کمک تمام دوستانی که کمک کردند و اگر کمک نمی کردند به اینجا نمی رسیدیم، متصور هستم.”

در انتها، باران کوثری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به روی صحنه آمد، دسته گلی را به نشان تقدیر به پری صابری تقدیم کرد و شانه ایشان را بوسید. جهانگیر کوثری بعد از خروج باران کوثری از صحنه خبر داد که پری صابری قرار است نمایش “آنتیگونه” نوشته سوفوکل را با حضور باران کوثری در آینده نزدیک به روی صحنه ببرد. در نهایت، آرش آصفی، بازیگر نقش کوروش به نیابت از گروه بازیگران و عوامل نمایش “کوروش”دسته گلی را خدمت بانو پری صابری عرضه داشت و مراسم بزرگداشت خاتمه یافت.

سینماخانه /  فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار