رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
روز زیتون های زخمی و کارگردانان جوان

گزارش هفتمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر

نمایش فیلم های سینمایی هفتمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران ایرانی و خارجی و برخی از عوامل در پردیس سینمایی چارسو پی گرفته شد. به گزارش سینماخانه؛ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه فیلم های سینمایی حاضر در جدول نمایش توسط تعدادی از اهالی سینما در پردیس چارسو معرفی شدند. […]

نمایش فیلم های سینمایی هفتمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران ایرانی و خارجی و برخی از عوامل در پردیس سینمایی چارسو پی گرفته شد.

به گزارش سینماخانه؛ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه فیلم های سینمایی حاضر در جدول نمایش توسط تعدادی از اهالی سینما در پردیس چارسو معرفی شدند.

شکار اشباح در هفتمین روز

فیلم سینمایی “شکار اشباح” اثر رائد عندونی در بخش زیتون های زخمی (پنجره ای به تحولات روز جهان اسلام) نمایش داده و معرفی شد.

پانته آ پناهی ها بازیگر کشورمان پیش از نمایش فیلم سینمایی “شکار اشباح” روی سن رفت و ضمن معرفی کوتاهی از این فیلم گفت: “این فیلم محصول مشترک کشورهای فلسطین، فرانسه، سوازیلند و قطر است که امروز در بخش “زیتون های زخمی” به نمایش درمی آید.”

وی ابراز امیدواری کرد مخاطبان از تماشای این اثر لذت ببرند.

فضاسازی جذاب رستاخیز

کتایون ارسنجانی مستندساز پیش از نمایش فیلم “رستاخیز” در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) به کارگردانی کریستف هورنرت روی سن رفت و درباره این اثر گفت: “فیلمی که می خواهیم ببینیم، محصول ۲۰۱۸ کشور بلژیک و یک اثر درام است.”

وی ادامه داد: “رستاخیز” فضاسازی جذابی دارد که فیلمبرداری آن را جذاب تر کرده است.”

یک زن در برابر مردان

احد میکاییل زاده مدیر ارتباطات سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر پیش از آغاز فیلم سینمایی “شاعره” محصول آلمان روی سن رفت و درباره این اثر صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه استفانی بروکهاوس کارگردان “شاعره” این اثر را برگرفته از زندگی واقعی “حصه هلال” شاعر ساخته است، گفت: “در این فیلم می بینیم “حصه هلال” در یک مسابقه مشاعره که همه حریفانش مرد هستند، شرکت می کند و در این بین اتفاقات جالبی برای او رخ می دهد.”

وی ادامه داد: “شاعره” محصول ۲۰۱۷ است و اولین پخش آسیایی اش را تجربه می کند.”

این اثر سینمایی در بخش زیتون های زخمی (پنجره ای به تحولات روز جهان اسلام)  نمایش داده شد.

۲۵ ساعت پرواز برای معرفی یک دروغ

معرفی فیلم “دروغ مصلحتی کوچک” از توماس آلزامورا با حضور کارگردان این فیلم برگزار شد.

این کارگردان شیلیایی که ۲۸ سال دارد، گفت: “من می خواهم از جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر کنم که این فیلم را از کشور شیلی به اینجا آورده است این واقعا آرزوی بزرگی برای من بود که محقق شد و به خاطر آن ۲۵ ساعت از شیلی تا تهران را طی کردم.”

وی درباره این فیلم که پایان نامه دانشگاهش بوده است، عنوان کرد: “از شما مخاطبان هم تشکر می کنم که اگر نبودید، نمایش این فیلم معنا نداشت.”

آلزامورا در پایان اظهار کرد: “این فیلم در شهر زندگی من فیلمبرداری شده و بودجه آن بسیار محدود بوده است. در عین حال عشقی که برایش گذاشتیم، بسیار زیبا بود و امیدوارم از دیدنش لذت ببرید.”

وی در پایان بیان کرد که به مطرح کننده بهترین سوال درباره اثرش یک تیشرت که روی آن نام فیلم چاپ شده هدیه خواهد داد.

فیلم “دروغ مصلحتی کوچک” در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) شرکت کرده است.

زیتون های زخمی ولی کوتاه

سه فیلم کوتاه “داستان یمن”، “حذف همه” و “شرم بودا” با حضور کارگردانان فیلم ها معرفی شدند.

پیش از پخش فیلم های کوتاه، محمدعلی شعبانی کارگردان “داستان یمن”، محمد علی رخشانی کارگردان “حذف همه” و مرتضی آتش زمزم کارگردان “شرم بودا” با حضور روی سن از مخاطبانی که در سالن حضور داشتند، تشکر کردند.

مرمت پیک نیک

معرفی فیلم “پیک نیک در هنگینگ راک” توسط کامیار محسنین انجام شد.

کامیار محسنین در معرفی فیلم استرالیایی “پیک نیک در هنگینگ راک” گفت:  “دهه ۱۹۷۰ را می توان دهه اتفاقات غریب در سینمای جهان نامید. در این سال‌ها سینمای استرالیا هم از این اتفاقات جدا نبود و  یکی از کارگردانان نامی استرالیا پیتر ویر در این دهه به شهرت رسید.”
وی افزود: “او یکی از شگفت انگیزترین فیلم های تاریخ سینما به نام “پیک نیک در هنگینگ راک” را کارگردانی کرد.”
محسنین ادامه داد: “پیک نیک در هنگینگ راک” به ظاهر ماجرای سفر گروهی یک عده دانش آموز دختر به منطقه ای شگفت انگیز در استرالیا در دوران سرکوب ویکتوریایی و گم شدن چند دانش آموز و جستجوی بی نتیجه آنهاست، اما این جستجو ظاهر قصه است و فیلم به موضوعات دیگری می پردازد.”

تصاویر دیده نشده ارثیه پدری

فیلم سینمایی “ارثیه پدری” در بخش مستند زیر ذره بین نمایش داده و معرفی شد.

پانته آ پناهی ها پیش از آغاز فیلم “ارثیه پدری” به کارگردانی مهدی نقویان روی سن رفت و با اشاره به جایزه این فیلم در جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: “ارثیه پدری” تصاویر آرشیوی فوق العاده ای دارد که ممکن است برای ما آشنا باشد و یا حتی بسیاری از آنها را قبلا دیده باشیم و صدایی که روی این تصاویر است برای اولین بار است که پخش میشود.”

رستاخیز سینمای گرجستان

فیلم “لوکا” به کارگردانی گیورگی باربادزه دربخش مروری بر آثار سینمای گرجستان نمایش داده و معرفی شد. در ابتدای این فیلم حسین عیدی زاده منتقد سینما درباره بخش سینمای گرجستان توضیحاتی را ارائه داد و گفت: “دلیل این که بخشی با عنوان سینمای گرجستان در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر وجود دارد، قدرت گرفتن سینمای این کشور است.”

وی افزود: “در سال های اخیر سینمای گرجستان موفقیت های بسیاری در جشنواره های جهانی به دست آورده و می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.”
این منتقد سینما توضیح داد: “لوکا” کلیت جنگ را از طریق یک فیلم خانوادگی به ما نشان می دهد.”

نینو جینچارادزه تهیه کننده “لوکا” هم که در مراسم معرفی این فیلم حضور داشت با ابراز خرسندی از این که به سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت شده است، گفت: “ممنون که برای تماشای این فیلم به سالن آمدید.”

مستندی ۳۰ ساله

مهدی گنجی مستندساز در مراسم معرفی و نمایش فیلم “داستان یک زوج” ساخته هلنا ترشتیکوا از جمهوری چک که در بخش مستند زیر ذره بین روی پرده رفت، گفت: “نکته جالب درباره این فیلم زمان ساخت آن است. هلنا ترشتیکوا ۳۰ سال صرف ساختن فیلمی درباره زوج هایی کرد که آنها را در طی این سال ها دنبال کرده بود.”

گنجی اضافه کرد: “البته این کارگردان و نویسنده پیش از ساخت این فیلم، یک مجموعه ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه ای از همین تصاویری برای تلویزیون چک ساخته بود.”
وی افزود: “ترشتیکوا یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان مستند جمهوری چک است که از زمان فارغ‌التحصیلی‌اش در پراگ نزدیک به ۴۰ فیلم ساخته است.”

غول بیانگر رابطه خواهر و برادر

فیلم سینمایی “غول” ساخته آیتور آرِگی و جان گارانو محصول کشور اسپانیا در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) نمایش داده و معرفی شد.

پانته آ پناهی ها ضمن خوشامدگویی به کسانی که برای دیدن این فیلم به کاخ جشنواره آمده بودند، گفت: “این فیلم داستان ژیگانتسیم است و اینکه چطور وضعیت یک خانواده و رابطه برادر- خواهری را تغییر می دهد.”

“غول” تولید سال ۲۰۱۷ کشور اسپانیا است.

توکیو، شهر غم

یوشیو کاتو کارگردان فیلم “توپ ۳ فوتی و آدم ها” که در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) نمایش داشت، در معرفی خود گفت: “من از توکیو آمدم؛ شهری که همه فکر می کنند بسیار پیشرفته است اما ۷۰ سال قبل ۱۰۰ هزار نفر در این شهر به دلیل بمباران های آمریکا کشته شدند.”

وی ادامه داد: “آن سال ها مردم شهر توکیو بسیار فقیر بودند و پس از بمباران نسل گذشته ما بسیار تلاش کردند تا شهری جدید بسازند. شهر پیشرفت کرد اما قلب آدم ها افسرده تر شد.” دختری دبیرستانی سال گذشته توییت کرد که دلش می خواهد خودش را بکشد و فردی پس از تجاوز، او را به قتل رساند.”

این کارگردان تصریح کرد: “من پیش از این خبر، فیلمنامه ای درباره دو مرد و دو زن که تصمیم می گیرند به صورت گروهی خودکشی کنند، نوشته بودم و با شنیدن این خبر تعجب کردم که فیلمنامه ام به واقعیت پیوسته است. امیدوارم با این توضیحاتی که دادم فیلم را غمگینانه نبینید.”

شعر مذهبی اندوهبار

معرفی فیلم مستند “همدلی” با حضور محمدرضا فرزاد مستندساز برگزار شد.

این مستندساز با اشاره به این که “همدلی” یکی از قابل تحسین ترین مستندهای یکی دو سال اخیر اروپا از سینمای لهستان است، بیان کرد: “این فیلم تبحری ویژه در پرداختن به مضمون مذهب در زندگی امروز دارد.”
وی ادامه داد: “این فیلم شعر مذهبیِ اندوهباری با تصاویری نزدیک و صمیمی و تدوینی سنجیده و هوشمندانه است. تماشای “همدلی” می تواند آموزنده ای باشد.”

امید برای رفع مشکل

“آستیگمات” با حضور مجیدرضا مصطفوی کارگردان و تهیه کننده و همچنین محسن کیایی و حسین پاکدل از بازیگران این فیلم نمایش داده و معرفی شد.
درابتدا مصطفوی کارگردان و تهیه کننده “آستیگمات” با تشکر از حاضرانی که برای تماشای فیلم آمده بودند، گفت: “امیدوارم فیلم را ببینید و از آن لذت ببرید. از رضا میرکریمی و تیم او که باعث نمایش این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر شدند، تشکر  می کنم. امیدوارم مشکل اکران این فیلم حل شود.”

محسن کیایی هم با اشاره به این که نخستین باری است که به تماشای “آستیگمات” می نشیند، اظهار کرد: “امیدوارم با حال خوب از سالن بیرون بروم این فیلم به سختی ساخته شد تا مسایل اجتماعی دیده شود.”

سپس حسین پاکدل از حاضران درخواست کرد تا این فیلم را با اشتیاق ببینند و گفت: “آستیگمات” یک اتفاق است نه به این دلیل که من در آن بازی می کنم بلکه به این دلیل که تصویر ماست. خودتان را به جای هریک از کاراکترها به ویژه شخصیتی که محسن کیایی در آن بازی کرده است، بگذارید و ببینید در چنین شرایطی چه تصمیمی می گرفتید.”

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان – عکاس: فاطمه طالبی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار