سینمای ایران » یادداشت ها
کد خبر : 20296
چهارشنبه - 12 اردیبهشت 1397 - 07:06

جشنواره جهانی فیلم فجر عنوانی که مصداق ندارد

قوانین ممیزی در ایران گریبان کلاه قرمزی را هم می گیرد چه رسد به بیگانگانی که به پاسداشت یاد اسطوره فرهنگ و ادب ایران زمین “فردوسی بزرگ”هفت خوان رستم را از سر می گذرانند تا پا بگذارند بر فرش قرمز دست بافت و هزارنقش، افتخار ملی مان.

پرسش اما اینجاست که با وجود قوانین و محدودیت های اکران فیلم در ایران، می توان عنوان کلیِ “جشنواره جهانی” را برای این فستیوال پذیرفت؟

کشورهای شرکت کننده در ارائه ی آثار تا چه میزان آزادی عمل داشته اند؟

در میان بی نهایت اثر از هزارها هنرمند انتخابشان محدود بوده است به آنهایی که با قوانین ایران و شئونات اسلامی در تقابل و تضاد نباشد. انتخابی محدود به فیلم هایی که ترجیحاً در فصل زمستان فیلمبرداری شده باشد (ارجحیت با کشورهای سردسیری ست) . در مناطقی اتفاق افتاده باشد که از زرق و برق و شرایط زندگی امروز شهری (مهمانی های شبانه، کلاب ها و … به دور باشد).

به لحاظ محتوایی هم حتی الامکان در حیطه ی روابط مشروع، موضوعات محیط زیستی، مشکلات اقتصادی و از این دست باشد.

بحث بر سر قوانین و مقررات کشور میزبان یا درستی و نادرستی آن  نیست. بدیهی است که احترام به آنها وظیه ی میهمان است. بلکه نکته اینجاست: آیا عنوان “جشنواره ی جهانی فیلم” بدون هیچ پسوند، پیشوندی و یا سوتیترِ توضیح دهنده ای صحیح است؟ آیا بهتر نیست ذیل این عنوان از عبارت توضیح دهنده ای هم استفاده شود که بیانگر محدودیت های آثار راه یافته باشد؟ و یا حتی به رسم معمول موارد مشابه، بهتر نیست که صورت مسئله را پاک کرده و به همان جشنواره داخلی و رقابت میان آثار وطنی بسنده کنیم؟

سینماخانه / نازنین حبیبی