رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الأربعاء ۱۸ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Wednesday 24 April

خرداد ۱۳۹۷ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

گزارش تصویری نمایش “اطلسی های لگدمال شده” (۲)

نمایش “اطلسی های لگدمال شده” نوشته تنسی ویلیامز، کارگردانی علی پیله ور و با بازی فاطمه میری، محمد قائم مقامی، امین ابراهیمی، سید امیر حسینی؛ از ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه پرویز پرستویی موسسه فرهنگی هنری گندم (تئاتر گندم)  به روی صحنه می رود. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان […]


با اعتراض به سیاست های مهاجرتی ترامپ

جرج کلونی و همسرش به کودکان مهاجر کمک مالی کردند

بازیگر سرشناس آمریکایی و همسرش برای کمک به کودکان مهاجر ۱۰۰ هزار دلار اهدا و به سیاست‌های مهاجرتی ترامپ اعتراض کردند. به نقل از ورایتی، جرج و امل کلونی ۱۰۰ هزار دلار به مرکز جوانان برای حقوق مهاجرت کودکان اهدا کردند. این مرکز برای مراقبت از کودکان مهاجر در هنگام روند دیپورت شدن آنها فعالیت […]


گزارش تصویری نمایش “اطلسی های لگدمال شده” (۱)

نمایش “اطلسی های لگدمال شده” نوشته تنسی ویلیامز، کارگردانی علی پیله ور و با بازی فاطمه میری، محمد قائم مقامی، امین ابراهیمی، سید امیر حسینی؛ از ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۷ در تماشاخانه پرویز پرستویی موسسه فرهنگی هنری گندم (تئاتر گندم)  به روی صحنه می رود. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان […]


خاموشی آوای یک رادیویی سرسخت

صدای گوینده و هنرمند پیشکسوت رادیو و تلویزیون برای همیشه خاموش شد و در آخرین ایستگاه زندگی تسلیم مرگ شد. “مدار صفر درجه”، “معمای شاه”  و “ماه و پلنگ” را خیلی ها دیده اند و صدایی که هیچ وقت نیاز به دوبله نداشت را همه شنیده اند. مرد رادیویی که جزو نسل دومی های این […]


گزارش تصویری نمایش “چشم بر هم زدن”

نمایش “چشم بر هم زدن” نوشته محمد زارعی و به کارگردانی محمد زیکساری و با بازی ابراهیم عزیزی، سرور عرب پور، علی پویا قاسمی، نسترن پارسائیان، رعنا قادری، کامیار دریاکناری، سروش شاکر، مهرداد مصطفوی، ملینا پورکاظمی، پرهام یداللهی، هانیه نجفی، بهنوش ناصرپور؛ از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۷ در تالار حافظ به روی […]


گزارش تصویری نمایش “چشم اندازی در مه”

نمایش “چشم اندازی در مه” به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم معارفی و با بازی علیرضا درویش نژاد، شقایق مسافر. قدرت الله دلاوری، فروغ بهرامی، حمیدرضا سعیدپور، فرداد صفاخو، صادق توکلی از ۱۸ خرداد تا ۸ تیر ماه در تماشاخانه شانو به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی  


اکران خصوصی «شماره ۱۷ سهیلا» با حضور نمایندگان مجلس

اکران خصوصی فیلم سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری و تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده شب گذشته (سه‌شنبه ۲۹ خردادماه) در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»، در این مراسم علاوه بر کارگردان و تهیه‌کننده و سعید خانی پخش کننده […]


گزارش تصویری نمایش “ورود آقایان ممنوع”

نمایش “ورود آقایان ممنوع” نوشته آرش عباسی و به کارگردانی حسین شهبازی و با بازی هدیه آزاده، مهرنوش دارا، سمیه صباغی، نجمه صفایی، الهام خضرایی منش، مریم احمدیان، بهار پوزش پور، بهار محمدی، سمانه شعاعی، پرنیان شادکام، کیمیا کرمعلی و ابوالفضل جمشیدی؛ از ۶ خرداد تا ۷ تیر ماه ۱۳۹۷ در خانه نمایش اداره تئاتر […]


رونمایی از تیزر جدید «شماره ۱۷ سهیلا» همزمان با نخستین روز اکران + ویدیو

تیزر جدید فیلم سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری و تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» از امروز (چهارشنبه ۳۰ خردادماه) به سرگروهی پردیس سینمایی کورش در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. این فیلم در بخش سودای سیمرغ […]


برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی در تالار مولوی به روی صحنه می روند

مرکز تئاتر مولوی به عنوان اصلی‌ترین پایگاه تئاتر دانشگاهی کشور و حامی همیشگی جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، با توجه به رویکرد آکادمیک و رسالت این مرکز جهت حمایت و معرفی تولیدات نمایشی دانشجویان مراکز آموزش عالی کشور، برنامه حمایتی خود از اجرای عموم برگزیدگان بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را ارائه کرد. به گزارش […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...