رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 12 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • شنبه 12 خرداد 1397 - 14:42
  • کد خبر : 21934
  • تئاتر
  • چاپ خبر : هنرپیشه نقش دوم همیشه زنده می‌ماند

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” نوشته استاد بهرام بیضایی و به کارگردانی افشین زمانی از ۱۸ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر هر شب ساعت ۱۹ به روی صحنه می‌رود. این نمایش داستان دو مرد روستایی به نام موهبت و ذوالفقار را روایت میکند که برای پیدا […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” نوشته استاد بهرام بیضایی و به کارگردانی افشین زمانی از ۱۸ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد در سالن استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر هر شب ساعت ۱۹ به روی صحنه می‌رود.

این نمایش داستان دو مرد روستایی به نام موهبت و ذوالفقار را روایت میکند که برای پیدا کردن کار به پایتخت آمده اند که با کاری عجیب ولی پردرآمد مواجه می‌شوند.

افشین زمانی در رابطه با نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” و فضای اجرایی آن گفت: “من همیشه در نظر داشتم تا سه نمایشنامه “ننه دلاور و فرزندانش” اثر برتولت برشت، “آندورا” اثر ماکس فریش و “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” را به سبک برشت اجرا کنم و سالها دغدغه اجرای این متن را داشتم تا در سال ۸۸ و در جشنواره تئاتر دانشگاهی توانستم این کار را انجام بدهم. با یک وقفه طولانی سال ۹۴ دوباره این نمایش را در سالن سنگلج به روی صحنه بردم و در همان سال در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردیم که نمایش به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و دو تندیس بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری زن را از جشنواره تئاتر فجر کسب کردیم. سپس تصمیم گرفتم که دوباره این نمایش را اجرا کنم چون معتقدم نمایش ها الان باید طولانی تر اجرا بروند تا دیده بشوند.”

وی در رابطه با فضای اجرایی نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” گفت: “فضای کاری خودم و سبک مورد علاقه ام سبک برشت و فاصله گذاری است و آن هم به دلیل اینکه من نزدیک به ۸ سال شاگرد استاد سمندریان بودم که خود ایشان علاقه به این سبک کار و تئاتر اپیک داشتند و این قضیه هم به علاقه شخصی من تاثیر مستقیم گذاشت. البته به نظرم درست ترین شکل اجرای این نمایشنامه هم همین روش است و اجرای این متن به صورت رئال کار اشتباهی است.”

زمانی در مورد تفاوت های اجرای سال ۸۸ و این اجرا گفت: “با توجه به اتفاقاتی که در کشور و دنیا رخ داده است رویکرد من هم به این نمایش تغییر کرده. من سعی میکنم هر چه به جلو میروم رویکردم مدرن تر، کامل تر و جهان شمول تر بشود به طوری که در طراحی صحنه و لباس هم همین تلاش را کردم تا کار جغرافیای خاصی نداشته باشد و اگر اسم شخصیت ها را عوض کنیم بتوانیم در هر کجای دنیا اجرا برویم.”

کارگردان نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” در آخر تماشاگران تئاتر را مخاطب قرار داد و گفت: “به دیدن تئاترهایی بروید که واقعا تئاتر هستند و نه محفلی برای دیدن هنرپیشه های چهره. تئاترهای خوب ببینید هر چند که در حال حاضر در سال شاید کمتر از ۵،۶ تئاتر خوب اجرا می‌شود. به نظرم نباید کارهایی که صرفا بازیگران چهره دارند دیده شود. یکسری از هم نسل های من هستند که کارهای درخشانی را به روی صحنه می‌برند. البته شاید روزی خود من مجبور بشم برای فروش بیشتر کارم از بازیگر چهره استفاده کنم ولی اگر این بیماری از تئاتر ما و ذهنیت تماشاگران پاک شود خیلی اتفاق خوبی می‌افتد زیرا تماشاگر الان ما بیمار است و بیماریش هم عادت به دیدن بازیگر چهره بر روی صحنه تئاتر است.”

در این نمایش محمدرضا خادمی، محمد معتضدی، ویدا جوان، جوانه دلشاد، مونا کرمی، سهیل محزون، علیرضا لبیبیان، مهلا مرادخانی، وحید کلیایی، نریمان عابدی، کاوه دوستی، احمد حامدی، حسین صفا، سبا امیری، سید علی موسوی، حمیدرضا خلیلی، مهسا طهوری، فرناز خوش نیت، آرش تخیری و افشین زمانی به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: گروه کارگردانی: مهسا منصوری، عباس اسکندریه، نیلوفر شریفی نیا و پوریا رجبعلی، طراح گریم: رضا صالحی، مجری گریم: رضا صالحی، شیما شامی، عاطفه رضایی، محمد حسین بادروج، الناز مقدم و المیرا پادیران، عکاس: عسل حسینی سیانکی و سینا آذربایجانی، طراح پوستر و ساخت تیزر: سینا نورائی، مدیریت مطبوعات: مونا کریمی، روابط عمومی و تبلیغات: دپارتمان تئاتر نورا

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار