تئاتر
کد خبر : 23745
چهارشنبه - 27 تیر 1397 - 13:10
گزارش مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه تئاتر

گیل آبادی: خانه تئاتر باید خانه امن همه اهالی تئاتر باشد

شهرام گیل آبادی، مدیرعامل جدید خانه تئاتر عنوان کرد: ما برای رفع مطالبات معرفتی، مادی و معنوی خانواده حکمت‌اندیش و سربلند تئاتر چاره‌ای جز کار شبانه‌روزی نداریم تا خانه تئاتر، خانه امن همه تئاتری‌ها باشد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، مراسم تودیع و معارفه اصغر همت و شهرام گیل‌آبادی، مدیران سابق و جدید خانه تئاتر با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی، مجید رجبی معمارمدیرعامل خانه هنرمندان، کوروش زارعی، مدیرهنرهای نمایشی حوزه هنری، پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج ، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، مدیرروابط عمومی معاونت هنری ارشاد، محسن سلیمانی مدیرفرهنگسرای هنر، دکتر حسن سلطانی رییس دانشگاه هنر، ابراهیم حقیقی رییس شورای عالی هنر، مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و هنرمندان نام آشنای تئاتر برگزار شد. حسین مسافر آستانه، اسماعیل خلج، مریم کاظمی، مریم معترف، قطب‌الدین صادقی، داریوش اسدزاده، هادی مرزبان، علی عابدی، نادر برهانی مرند، مهدی قلعه، ابراهیم اثباتی، گلزار محمدی و جمعی از اهالی هنرمند خانه تئاتر، خانه هنرمندان و اصحاب رسانه‌ از مدعوین این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم مسعود فروتن مجری این برنامه عنوان کرد: ۴۰ سال است از طرفداران اصغر همت هستم، نخستین بار خودم تصویر او را گرفتم. حال باید با او به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر خداحافظی کنیم، هرچند به نظرم حیف بود او از صحنه دور باشد.

در ادامه ایرج راد، رییس هیئت مدیره خانه تئاتر طی سخنانی عنوان کرد: خانه تئاتر امروز ۱۸ را به در کرد و در طی این ۱۸ سال خیلی اتفاقات را پشت سر گذاشت، اما همیشه تمام سعی‌اش خدمتگزاری به اعضاء بوده است. خیلی از افرادی که از گذشته تاکنون در شکل‌گیری خانه تئاتر تأثیر داشتند از منافع شخصی خود گذشتند تا این مکان به سامان برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه معتقد بوده باید سرشان پایین باشد و تنها کار کنند، افزود: از گذشته و به طور مثال اوایل انقلاب خیلی‌ها تلاش کردند به دلیل برخی مسائل این تشکل شکل نگیرد اما ما بدون بوق و کرنا تلاش کردیم، کار کنیم. حتی همین ساختمانی که در آن هستیم اگر از همان ابتدا اطلاعاتش را مطرح می‌کردیم شاید در حد گود برداری متوقف می‌شدیم و امکان نداشت به اینجا برسیم.

راد با بیان اینکه برخی مسئولان حتی در عرصه هنر نیز بازدارنده هستند، توضیح داد: هر زمان که مدیری سر کار آمد و کمی به خانه تئاتر لطف داشت این مکان جان و کارهای مفیدی در آن صورت گرفت. از برنامه چهارم توسعه تلاش کردیم اهمیت هنر را مطرح و جایگاه هنرمندان را به سامان برسانیم.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه این مهم در برنامه ششم دنبال شد و در سال ۹۵ طرح امنیت شغلی و سازمانی تئاتر در مجلس به تصویب رسید. قرار بر این بود تا ظرف ۶ ماه آیین‌نامه آن نیز تدوین و به مجلس ارجاع داده شود. متأسفانه به دلیل مسائلی چون تعویض چند وزیر و شکل نگرفتن شورا و مسئله اصلی عدم ارجاع آیین‌نامه، این اتفاق نیفتاد.

راد، با اشاره به جلساتی که از هفته گذشته با وزیر ارشاد و معاون هنری درباره پیگیری مسئله امنیت شغلی هنرمندان داشتند، گفت: امیدواریم این جلسات به زودی به نتیجه برسد و ما به سازمان صنفی هنر نیز دسترسی یابیم و از این پس بر اساس قانون هنر عمل کنیم. به لطف خدا این‌روزها خانه تئاتر جایگاه خود را پیدا کرده است، اینجا نه شریکی دارد و هیچ نهادی نمی‌تواند از استقلال خانه تئاتر بکاهد.

وی درباره انتخاب مدیرعامل جدید خانه تئاتر خارج از اعضای هیأت مدیره گفت: اگر می‌خواستیم یکی از بدنه هیأت مدیره را انتخاب کنیم، او می‌بایست از یکی از وظایف خود بکاهد یا از عشق، علاقه و زندگی خود بزند. از زحمات اصغر همت تشکر می‌کنیم، خیلی از اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر از نزدیک با شهرام گیل‌آبادی کار کردند و از خصوصیات او آگاهی کافی داشتند و براساس شناخت مناسب از او استقبال کردند.

راد با اشاره به اینکه همکاری‌های اصغر همت با ما ادامه خواهد داشت،‌توضیح داد: با کمک شهرام گیل‌آبادی از این پس انجمن‌ها و کانون‌ها به نتایج مؤثر و خوب خواهند رسید و همه فعالیت‌ها به‌نوعی بازتاب رسانه‌ای خواهد داشت.

در ادامه مراسم کیوان ساکت با سه‌تارنوازی خود جمع را تحت تأثیر قرار داد و در پایان هنرنمایی خود گفت:‌ به اعتقاد من این هنر است که جامعه را از سرگشتگی و گم‌گشتگی نجات می‌دهد. من امروز در خانه هنر هستم و برای همه کسانی که در اینجا زحمت می‌کشند آرزوی موفقیت دارم.

در این مراسم اصغر همت نیز طی سخنانی عنوان کرد: امروز دو جلسه دیگر نیز از صبح در راستای توسعه هنرهای معاصر و شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر داشتم، همانجا چند کلمه‌ای نگاشتم و البته خیلی حرفی برای گفتن ندارم؛ چراکه این دو سال خوب یا بد گذشت. من فکر می‌کنم ما که ۱۸ سال چراغ خاموش حرکت کردیم، و تصور می‌کردیم این کار به نفع تئاتر و خانه تئاتر است، اما الان تصور می کنم این چراغ خاموش باعث شده حرکت مان از دید خودمان هم پنهان باقی بماند.

وی با اشاره به تغییر مدیریت و اتفاقی که افتاده گفت: ‌از گذشته نیز صحبت‌هایی می‌شد که قدرت را به نیروهای جوانتر محول کنیم تا ببینیم اشکال از ما است که کار پیش نمی‌رود یا تئاتر ما! من خوشحال هستم که در این دو سال علاوه بر مدیریت ۴ کار سنگین تئاتر نیز انجام دادم.

مدیرعامل سابق خانه تئاتر یکی از خبرخاموش‌های مدنظرش را مراوده با بهرام بیضایی طی یک نامه تاریخی به شمار آورد و گفت: بیضایی در این نامه خالصانه ضمن گلایه از اوضاع موجود، چیزی بیش از ۱۶۰ دست لباس آخرین کار با کاتالوگ‌هایش را برای ما فرستاد. یکی از اتفاقات خوب برایم همین به رسمیت شناختن خانه تئاتر از سوی بهرام بیضایی بود.

همت با تأکید بر اینکه خیلی‌ها او را دشمن قلمداد می‌کردند، افزود: خوشحالم که علی‌رغم این صحبت‌ها باعث تحرک شدم. اکنون خانه تئاتر دارای نیروهای جدید و جوانی شده که به کارها سرعت و تحرک داده اند.

به گفته ایرج راد ما یا مدیرعامل خوب یا هیأت مدیره خوبی هستیم و اگر هر دو اتفاق بیفتد دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: شهرام گیل‌آبادی درست ۲۰ سال از من کوچک‌تر است اما ۲۰ سال به لحاظ مدیریتی جلوتر است؛ چراکه تجربیات گرانبهایی دارد. شاید قدری نگرانی اهالی تئاتر از شائبه‌های سیاسی نسبت به او باشد. اما او آنقدر باهوش است که می‌داند خانه تئاتر نهادی غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی است. من همین انتخاب را به فال نیک می‌گیرم چون خودم نیز از مدت‌ها قبل دنبال این تغییر بودم.

وی همچنین با تشکر از سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای تکمیل ساختمان خانه تئاتر یک میلیارد و نیم به آنها کمک کرد، گفت: ایکاش او هیچ‌گاه من را با نام کوچک صدا نمی‌کرد تا مورد غضب قرار نگیرم، اما به هر حال او بیشترین کمک را به من کرد و به من علاقه داشت.

همت در پایان نامه همسرش، افسر اسدی را که برای مراسم تودیع او فرستاده شده بود قرائت کرد.

سپس شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل جدید خانه تئاتر با اشاره به تصویری که از تئاتر و خانواده تئاتر دارد،‌ گفت: به فرزندانم قول داده بودم که دیگر کار مدیریتی نکنم ولی با قبول این وظیفه در خانه تئاتر آنها را توجیه کردم که این کار در عرصه دولتی نیست. از همه کسانی که در این مکان خدمت کرده‌اند تشکر می‌کنم و نیاز به کلام زیاده نیست.

وی سپس متنی را بدین شرح قرائت کرد: ما برای رفع مطالبات معرفتی، مادی و معنوی خانواده حکمت‌اندیش و سربلند تئاتر چاره‌ای جز کار شبانه‌روزی نداریم. لازمه این حرکت بنیادین، برنامه محوری و مشارکت فکری و تخصصی و جمع کردن این خانواده پرافتخار یعنی خانه تئاتر، خانه امن همه تئاتری‌ها است و از این طریق می‌توانیم این خانه را آبادتر از قبل سازیم.

در پایان مراسم هدایایی به رسم یادبود از سوی ایرج راد، شهرام گیل‌آبادی، شهرام کرمی، رجبی معمار، ابراهیم حقیقی، امیر حسین حریری رئیس تالار مولوی، سلیمانی رئیس فرهنگسرای هنر و کورش زارعی به اصغر همت تقدیم شد.

مدالیوم خانه تئاتر نیز توسط جمعی از پیشکسوتان از جمله داریوش اسدزاده، قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، اسماعیل خلج و دکتر سلطانی رئیس دانشگاه هنر به اصغر همت اعطا شد.