رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الأربعاء ۱۸ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Wednesday 24 April

مرداد ۱۳۹۷ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

گزارش تصویری نمایش “آمیز قلمدون”

نمایش ” آمیز قلمدون” نوشته اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان و با بازی ایرج راد، فرزانه کابلی، پریسا مقتدی و ….   از ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ به مدت ۱۵ شب اجرا، در  پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود. سینماخانه /  عکاس : لیلا محرم پور  


گزارش تصویری نمایش “رستاخیز هوراشیو”

نمایش “رستاخیز هوراشیو” به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن بهادری کیان و با بازی شیوا احمدی خواه، محمود پیری، ثمره جوهرچی، عرفان دانا، نوید رضوی، سامان سیوس، مهدی علی اکبر، مینا میرزایی، پوریا نیکجو از ۲۸ مرداد تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۷در تئاتر باران به روی صحنه می رود. سینماخانه / عکاس : فرزاد جمشیددانایی


مهران مدیری و محمدرضا گلزار در یک فیلم

نخستین عکس از مهران مدیری و محمدرضا گلزار در فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» رونمایی شد. این فیلم به کارگردانی منوچهر هادی در تهران در حال ساخت است. مهران مدیری و محمدرضا گلزار دو تن از بازیگران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» هستند. تصویر منتشر شده، گریم متفاوت مهران مدیری را در این فیلم نمایش می‌دهد. «رحمان ۱۴۰۰» به […]


“تیولا” در چهاردهمین نشست نقد صحنه بررسی می شود

چهاردهمین نشست نقد صحنه با حضور علی عابدی، پرستو گلستانی، وحید آقاپور، زری کریمی، سعید یزدانی، سینا آزاد و بهزاد صدیقی و با همکاری موسسه ی افرامانا در سالن ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزارمی شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی موسسه ی افرا مانا، در چهاردهمین نشست نقد صحنه، تئاتر تیولا نوشته […]


ناتالی پورتمن یک بار دیگر روی صندلی کارگردانی می‌نشیند

بازیگر سرشناس با عقد قراردادی کارگردانی و بازی در یک فیلم زندگینامه‌ای را پذیرفت. به نقل از آسوشیتدپرس، ناتالی پورتمن قراردادی برای کارگردانی و بازیگری در فیلم زندگینامه‌ای بی‌نامی را امضا کرده که درباره دو خواهر دوقلوست که ستون‌هایی در روزنامه با اسامی «ابی عزیز» و «آن هدایت می‌کند» می‌نوشتند. ایستر و پائولین فریدمن دو […]


گزارش تصویری نمایش “جنوبی”

نمایش “جنوبی” نوشته میثم یوسفی و به طراحی و کارگردانی سهیل محزون و با بازی دنا تارفی، علی قربانخانی، آریاز ذوالفقاری، ناصر کلاته، مهسا پوره، رضا صالحی، حامد خردمند، مجید محمدی، آرش تخیری، فرناز خوش نیت، علی بیک زاده، سها پورمهدی، امیرحسین گمنام، رضا اسماعیلی، سهیل جمشیدی، محمد راضی، محبوبه طاهری، یلدا سلطانی، پونه فتحعلیان، […]


پاسخ سازندگان «برنده باش» به مشکلات این مسابقه با اجرای گلزار

نماینده مجری طرح مسابقه‌ «برنده باش»، درباره‌ی اشکالات فنی این مسابقه تلویزیونی که از هفته گذشته برای شرکت‌کنندگان ایجاد شده است، با اعلام برطرف کردن برخی از این اشکالات، وعده داد که به زودی مشکلات دیگر هم برطرف می‌شود. شرکت افکار ایرانیان هوشمند، مجری طرح مسابقه‌ی «برنده باش» است. سامان فائق ـ عضو هیات مدیره […]


سومین جشنواره فیلم سلامت

کمپینی برای جلوگیری از عوارض تحریم های امریکا در بخش دارو در جشنواره فیلم سلامت

کارزار دارویی یکی بود یکی نبود در حاشیه سومین جشنواره فیلم سلامت حضور دارد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره فیلم سلامت، با توجه به تحریم های مالی امریکا علیه ایران با انگیزه های سیاسی و خلاف قوانین جهانی، کارزار یکی بود یکی نبود پویشی مردمی برای جلوگیری از عوارض تحریم […]


سومین جشنواره فیلم سلامت

برنامه نشست‎‌ های تخصصی جشنواره فیلم سلامت اعلام شد

۱۱ نشست تخصصی در طول روزهای برگزاری سومین جشنواره فیلم سلامت در پردیس چارسو برگزار خواهد شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره فیلم سلامت به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست‌ها در قالب پنل تخصصی بخش فیلم‌های روز و بخش فیلم‌های کلاسیک توسط دو منتقد سینمای ایران برگزار خواهد شد […]


«کاتیوشا» سوژه سینما آی‌فیلم شد

برنامه سینما آی‌فیلم چهارشنبه ۳۱مرداد به معرفی فیلم سینمایی «کاتیوشا» اختصاص دارد. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، این برنامه هفتگی در این قسمت با حضور عوامل سازنده «کاتیوشا» ضمن پخش صحنه‌هایی از فیلم به معرفی آن می‌پردازد. «کاتیوشا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی، نویسندگی مشترک علی عطشانی و مهدی علی‌میرزایی و […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...