رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مراسم اهدای جوایز دهمین جشن مستقل سینمای مستند برگزار و برندگان در بخش های مختلف معرفی شدند. آیین جشن مستقل سینمای مستند امشب چهارشنبه ۳۱ مردادماه و هم‌زمان با شام عید قربان، با حضور خانواده سینمای مستند در محل تالار قلم کتابخانه ملی و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد. اولین آیتم بعد از قرائت […]

مراسم اهدای جوایز دهمین جشن مستقل سینمای مستند برگزار و برندگان در بخش های مختلف معرفی شدند.

آیین جشن مستقل سینمای مستند امشب چهارشنبه ۳۱ مردادماه و هم‌زمان با شام عید قربان، با حضور خانواده سینمای مستند در محل تالار قلم کتابخانه ملی و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.

اولین آیتم بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، پخش ویدیوی یادبود عزت الله انتظامی به همراه بریده فیلم های وی بود. همچنین از سوی مجری برنامه خواسته شد یک دقیقه به احترام استاد انتظامی سکوت شود.

سپس محسن خانجهانی دبیر دهمین جشن سینمای مستند در سخنان کوتاهی گفت: هیات انتخاب با سلامت و بدون هیچ ملاحظه ای آثار را داوری کردند. همچنین در این جشن به مواردی از تخلف برخوردیم که بدون هیچ ملاحظه ای آنها را از رقابت کنار گذاشتیم.

وی همچنین خبر داد: جشن سینمای مستند از سال آینده به معنای واقعی صنفی برگزار خواهد شد یعنی فقط تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای مستند حضور خواهند داشت.

بعد از سخنرانی خانجهانی، گزارش ویدیویی از فعالیت ستاد جشنواره و هیات های داوری و انتخاب پخش شد. بعد از آن، معرفی هیات انتخاب در قالب ویدیوهای سلفی به نمایش در آمد که آنها خودشان را معرفی می کردند. سپس در  کلیپی فیلم های جشن معرفی شدند.

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز به شرح زیر رسید:

بهترین صدابرداری و صداگذاری:

محمدرضا دلپاک و حسام اسلامی روی سن آمدند. دلپاک اعلام کرد که بخش صدابرداری و صداگذاری به صورت تفکیک شده داوری شده اند و تندیس بهترین صداگذاری به انسیه ملکی برای «در جستجوی فریده» اهدا شد.

ملکی گفت: خوشحالم جایزه را از دستان آقای دلپاک پیشکسوت صدای سینمای ایران می گیرم و از همکارانم در این فیلم سپاسگزاری می کنم.

بهترین فیلمبرداری:

فتح الله امیری و سید مهدی طباطبایی نژاد برای جایزه بهترین فیلمبرداری روی سن آمدند. جایزه بهترین فیلمبرداری اهدا شد به پویان آقابابایی برای «اسرار دریاچه».

بهترین تدوین:

سیف الله صمدیان و سحر رضوی برای اهدای جایزه روی سن آمدند. تندیس و دیپلم بهترین تدوین به فرید دغاغله برای «۳۳۰ سی سی خاطره» رسید.

ضابطیان مجری برنامه به شوخی برنده این بخش گفت: دغاغله یعنی چی؟ که وی توضیح داد: به معنای دشت سبز است. کلمه ای عربی و نام منطقه سرسبز در اهواز.

بهترین موسیقی:

از هارون یشایایی و بابک بهداد برای اهدای جایزه بهترین موسیقی دعوت شد که روی سن بیایند. برگزیده این بخش کیانوش صاحب نسق برای «زنبورک در گام مینور» معرفی شد که به دلیل نبودن وی در سالن، کارگردان اثر جایزه را به نمایندگی گرفت.

بهترین تحقیق و پژوهش:

علی علایی و محبوبه هنریان برای اهدای جایزه روی سن آمدند. جایزه بهترین تحقیق و پژوهش به جواد وطنی برای فیلم «ورس» رسید.

در این بخش مراسم از احمدرضا طائی صدابردار تجلیل به عمل آمد. سعید رشتیان، ارد عطارپور و فخرالدین سیدی برای این بخش مراسم روی سن حاضر شدند.

طائی در سخنان کوتاهی گفت: تشکر می کنم از خانواده ام که همیشه کنارم بودند و بزرگوارانی که کلیپ بزرگداشت بنده را ساختند. امیدوارم این جایزه به معنای بازنشستگی من نباشد زیرا من هنوز سرپا هستم و در سینمای مستند حضور خواهم داشت.

بزرگداشت دوم به نورالدین نیک روش فیلمبردار پیشکسوت سینمای مستند اختصاص داشت که علیرضا رضاداد، مرتضی رزاق کریمی و پدرام اکبری روی سن حاضر شدند.

پدرام اکبری با اشاره به اینکه با نورالدین نیک روش نزدیک به ۵ دهه دوستی دارد، بیان کرد: او مردی آشنا با فرهنگ و ادبیات ایران است و در کلاس های تدریسش فراتر از تکنیک، درس زندگی داده است. نیک روش بسیار اهل رفاقت است.

وی افزود: او در جنگ ویتنام به عنوان فیلمبردار حضور داشته که این افتخار بزرگی برای او است. امیدوارم که همچنان در سینمای مستند حضور داشته باشد و به تربیت هنرجو بپردازد.

نیک روش در یک جمله عنوان کرد: ۵۰ سال است که در این حرفه هستم و بیش از هر چیز سپاسگزار هر آن کس هستم که در این ۵ دهه به من آموخت.

کانون بازنشستگان سازمان صداوسیما هم هدیه ای به نیک روش اهدا کرد. مهناز مظاهری به نمایندگی این هدیه را اهدا و متن لوح تقدیر را قرائت کرد.

پخش موسیقی توسط سه نوازنده خیابانی که برای اولین روی صحنه می رفتند ادامه بخش مراسم بود که ضابطیان گفت این افراد می توانند سوژه مستند باشند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینمای در سخنانی گفت: من به این گروه های موسیقی خیابانی ارادت دارم و همینجا از آقای مسجدجامعی می خواهم کاری کنند تا شرایط برای فعالیت این گروه ها فراهم تر شود و این جوانان بتوانند در تغییر فضای شهر سهمی داشته باشند.

وی افزود: باعث افتخار است که نقش بسیار اندکی در برگزاری جشن دهم داشتم و خوشبختم که مناعت سینمای مستند در حال انتقال به سینمای داستانی است و همین امروز هم می بینید که چه تعاملی میان سینمای مستند و داستانی است.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: خانه سینما وظیفه ملی بر دوش دارد. این نه خانه سینمای تهران است و نه خانه سینمای داستانی بنابرلین با مصوبه هیات مدیره یکی از ماموریت های ما توسعه نمایندگی خانه سینما در اقصی نقاط ایران است.

وی با اشاره به این جشن های سینمایی توضیح داد: مگر جز این است که این آیین ها برای کنار هم بودن برگزار می شود. بدون سینما ملت ها صدا و تصویر ندارند و چه خوب که ملت ایران صدا و تصویری دارد که در دنیا شنیده و دیده می شود.

شاهسواری در پایان صحبت هایش گفت: به عنوان پیشاهنگ توسعه تاسیس خانه سینما در شهرستان های ایران روی انجمن مستندسازان و فیلم کوتاه حساب ویژه باز کرده ایم و امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم گام های جدی و بلند در این زمینه برداریم.

بهترین فیلم مستند کوتاه:

از سام کلانتری، محمد کارت و کیوان کثیریان دعوت شد که روی سن حاضر شوند. جایزه این بخش به محمدرضا وطن دوست برای فیلم «لوتوس» رسید.

بهترین فیلم مستند نیمه بلند:

شهرام درخشان، رضا درمیشیان و محمد اطبایی برای جایزه بهترین فیلم مستند نیمه بلند روی صحنه آمدند. جایزه بهترین فیلم نیمه بلند مستند به محمد صادق دهقانی برای مستند «تالان» اهدا شد.

دهقانی با اشاره به اینکه تالان یعنی به تاراج رفتن گفت: خوشحالم که به تاراج رفتن آب های زیرزمینی از سوی هیات داوران دیده شد و امیدوارم این روایت از سوی همه ۸۰ میلیون ایرانی دیده شود. عوامل فیلمم بدون هیچ چشمداشتی و فقط برای اهمیت سوژه فیلم ۲ سال تلاش و همراهی کردند و از همه شان سپاسگزارم.

شهرام درخشان عضو هیات مدیره انجمن مستقل مستندسازان با تشکر از صنف مستندسازان عنوان کرد: سپاسگزارم که با وجود مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی تلاش کردند جشن با این کیفیت برگزار شود. آرزوی من نه برای مستندسازان که برای همه این است که این آخرین سال تنگناها باشد و سال بعد جشن مان را بدون تلخکامی های امروز برگزار کنیم.

بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند:

استاد محمد تهامی نژاد، رویا نونهالی و رامین حیدری فاروغی جایزه این بخش را به ارد عطارپور برای پرسپولیس-شیکاگو اهدا کردند.

تهامی نژاد در سخنانی گفت: امیدوارم جشن ما طلیعه تصویب لایجه حمایت از مستندسازان باشد.

حیدری فاروغی نیز گفت: اگر سینمای مستند را خوب ببینیم و تبلیغ کنیم حتما جامعه بهتری خواهیم داشت. جامعه ای که سند نداشته باشد اعتمادش را و اعتماد به نفسش را از دست می دهد. یکی از سندهای معتبر برای جامعه ما همین مستند ارد عطارپور است.

بهترین کارگردانی مستند بلند:

محسن امیریوسفی، مازیار میری و علیرضا تابش برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند روی سن آمدند. امیریوسفی گفت: امسال فیلم های خوبی از همه دیدگاه ها دیدیم. حتی از تلویزیون هم مستندهای خوبی دیدیم که جای تشکر از مدیران سیما دارد.

وی افزود: مستتدسازهای سینمای ایران سال های سال است که کار می کنند و مهمترین خواسته شان دیده شدن کارشان است. در همه جای دنیا این وظیفه برعهده تلویزیون است و این وظیفه صدا وسیمای ما هم هست. فیلم های تجلیل شده امشب شاید ۱۰ تا ۲۰ درصدشان امکان و فرصت نمایش از تلویزیون را داشته باشند و امیدوارم امسال شرایط در این زمینه تغییر کند.

دیپلم افتخار این بخش به «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کورش عطایی اعطا شد.

تندیس این بخش اهدا شد به مریم سپهری برای «زنبورک در گام مینور».

بهترین فیلم مستند بلند:

فرشته طائرپور، کتایون شهابی، منوچهر شاهسواری و احمد مسجدجامعی برای جایزه این بخش روی سن آمدند. طائرپور خطاب به ذوالقدر نماینده مجلس گفت: لطفا قصه سینما را به مجلس ببرید. مجلسی ها با سینما همدل نیستند. درخواست ما این است که کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان حامی همدلی بیشتری با سینمای ایران داشته باشد. ما دیروز عزادار بودیم و امروز جشن داریم و فردا مجدد مجلس ختم داریم. این حال سینمای ایران است و ای کاش مجلس متوجه این احوال باشد.

دیپلم بهترین فیلم مستند بلند به طلا آزادروش برای فیلم «خرامان» و تندیس بهترین فیلم مستند بلند به سودابه بیضایی برای مثل «اسمم پگاه» اهدا شد.

پایان بخش مراسم پخش فیلم کوتاهی درباره تاریخچه سینمای مستتد ایران بود.

در این مراسم اعلام شد که در بخش اعلام نامزدهای فیلم کوتاه مستند اشتباهی رخ داده بوده است.

علیرضا رضاداد، احمد مسجدجامعی، علیرضا تابش، محمدمهدی طباطبایی نژاد، فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس، هارون یشایایی، مازیار میری، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، حسن پورشیرازی، رویا نونهالی و… از جمله مهمانان حاضر در مراسم بودند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار