رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

 فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته در حالی منتشر شد که نسبت به سال گذشته، تعداد سیمرغ‌هایش بیشتر شده است. قطعا یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای هنری کشور پس از انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر است که برگزاری آن به همان اوایل انقلاب اسلامی یعنی سال ۶۱ باز می‌گردد. البته این […]

 فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته در حالی منتشر شد که نسبت به سال گذشته، تعداد سیمرغ‌هایش بیشتر شده است.

قطعا یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین رویدادهای هنری کشور پس از انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر است که برگزاری آن به همان اوایل انقلاب اسلامی یعنی سال ۶۱ باز می‌گردد.
البته این رویداد مهم هنری در دوره‌های اول و دوم خود خیلی جدی گرفته نشد اما در ادامه و رفته رفته جشنواره فجر به یکی از تاثیرگذارترین جشنواره‌های متداول فرهنگی و هنری کشور تبدیل شد.
حالا شاید مهم‌ترین سوالی که همواره در ذهن مخاطبان جشنواره وجود دارد اینکه چرا بعد از گذشت ۳۵ سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر هنوز رویکرد ثابتی در قوانین و مقرارات آن به وجود نیامده و یا توسط گروهی متخصص اساسنامه‌ای مخصوص به جشنواره تدوین نشده است.
با یک بررسی ساده و اجمالی از برگزاری نخستین دوره این رویداد می‌توان دریافت که از سیمرغ‌های جشنواره گرفته تا دبیر، جوایز، محل برگزاری، تعداد فیلم‌های بخش مسابقه و دیگر بخش‌ها همواره و در ادوار مختلف دستخوش تغییر شده است.
البته حالا چند سالی است که روند تغییرات در برگزاری جشنواره فیلم فجر به حداقل رسیده است و کمتر شاهد تغییر در قوانین جشنواره هستیم.
روز گذشته و با انتشار فراخوان سی و هفتمین دوره این جشنواره مشخص شد که این بار هم این رویداد هنر از گزند تغییرات در امان نمانده، هر چند این تغییرها تنها در حوزه سیمرغ است.
بعد از ابقای ابراهیم داروغه‌زاده بر دبیری جشنواره فجر در واقع یکی از مهم‌ترین تغییراتی که همه ساله جشنواره تجربه می‌کرد حفظ شد تا به واسطه حضور دبیر دوره قبلی جشنواره نیز شاهد تغییرات کمتری شود.
حالا در مقایسه جشنواره سی‌وششم و سی‌وهفتم فجر به نظر می‌رسد تنها جوایز افزایش پیدا کرده‌اند و قرار است به این سیمرغ‌های افسانه‌ای سه تایی اضافه شود.
بنا بر اعلام فراخوان جشنواره امسال علاوه بر سیمرغ های دوره‌های گذشته جشنواره سیمرغ بلورین ویژه‌ هیأت داوران به بهترین فیلم پویانمایی سینمایی، بهترین فیلم مستند سینمایی و بهترین فیلم کوتاه داستانی نیز اهدا خواهد شد.
جشنواره فیلم فجر که شاید به دلیل دولتی برگزار شدن آن برخی از تغییراتش اجتناب‌ناپذیر است مانند تغییر دبیر جشنواره اما به نظر می‌رسد این رویداد هنری حتما باید به لحاظ قوانین به یک ثبات کلی برسد.
حالا باید ماند و دید که این رویداد مهم هنری در آستانه چهل سالگی با این اندک تغییر در تعداد سیمرغ‌ها با چه کیفیتی برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار