رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • دوشنبه 21 آبان 1397 - 10:30
  • کد خبر : 29597
  • تئاتر
  • چاپ خبر : جشنواره تئاتر اکبر رادی می تواند یک اتفاق مثبت در نگارش و تولید نمایشنامه های قوی باشد

“تاکید بنیاد استاد اکبر رادی بر این نکته مهم که ایشان به عنوان یک نمایشنامه نویس حرفه ای و مستقل نقش انکار ناپذیری در سپهر تئاتر کشور داشتند و هم چنین برگزاری نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی که به صورت تخصصی نیز به مقوله نمایشنامه نویسی پرداخته نشان از اتفاق مهمی است که می […]

“تاکید بنیاد استاد اکبر رادی بر این نکته مهم که ایشان به عنوان یک نمایشنامه نویس حرفه ای و مستقل نقش انکار ناپذیری در سپهر تئاتر کشور داشتند و هم چنین برگزاری نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی که به صورت تخصصی نیز به مقوله نمایشنامه نویسی پرداخته نشان از اتفاق مهمی است که می تواند اهمیت و جدیت نمایشنامه نویسی در ایران را بیش از پیش برجسته سازد.”

به گزارش سینماخانه؛ دکتر سعید اسدی نمایش نامه نویس و استاد دانشگاه در گفت و گو با روابط عمومی نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی با بیان این مطلب افزود: در ایران کمیت نمایش نامه نویسی بالاست ولی اکثر نمایش نامه های ما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و چنانچه این جشنواره بتواند از همین دوره نخست با قدرت و جدیت بالایی برگزار شود، بدون تردید زمینه سازاتفاق مثبتی درحوزه نگارش و تولید نمایش نامه های قوی خواهد بود.

دبیر دوره های سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر در ادامه خاطرنشان ساخت: تئاتر یک میراث بشری است و ما نمایشنامه نویسان به عنوان آخرین حلقه این میراث ظاهر شده و حضور داریم. تئاتر، متصل به حلقه بشری است و به ما رهیافت داده و به این حلقه متصل       می سازد.

وی در ادامه تأکید کرد: دنیای امروز دنیای گفت و گو و مراوده است چشم انداز ها در دنیای تئاتر مورد تبادل قرار می گیرند تا فرصت مراوده را فراهم کند . از این رو جشنواره تئاتر رادی می تواند بستری را فراهم سازد تا نمایشنامه های ارزشمند و نمایشنامه نویسان مستعد فرصتی برای حضور در این مراوده جهانی را پیدا کنند و به دنیای تئاتر معرفی شوند. بنابر این به نظر می رسد این جشنواره با زمینه های موجود در خود می بایست نگرش جهانی ای را نیزاز همین گام اول با خود به همراه داشته باشد.

نویسنده نمایشنامه های “سرود دوباره کلات” و “تیره مثل سؤتفاهم ” هم چنین  با تأکید براهمیت و ضرورت نقد آثار گفت: در برگزاری این قبیل جشنواره ها تنها نباید به نمایشنامه بسنده کرد بلکه در کنار آن باید نشست های کارشناسی و تخصصی نقد و بررسی هم اضافه شود و یک استراتژی     نوگرایانه برای پیشبرد آن در نظر گرفته شود زیرا نمایشنامه نویس، فقط زمانی که بازخورد کار خود را در صحنه ببیند و مورد نقد و بررسی قرار گیرد، قادر به رشد و پیشرفت خواهد بود.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به این نکته که در کشور ایران، هنرمندی مانند اکبر رادی که صرفا نمایشنامه نویس مستقل و متمرکز بر نمایش نامه نویسی باشد، نداریم، در پایان به مشکلات مربوط به شیوه و فضای آموزشی و روش های تعلیم و تربیت نمایشنامه نویسی ناکارآمد در ایران پرداخت و در این خصوص تصریح کرد: بسیاری از نمایشنامه های تولید شده در ایران فرصت اجرای صحنه ای را هیچ گاه پیدا نمی کنند. نمایشنامه وقتی رشد می کند که اجرای روی صحنه را تجربه کرده باشد و به همین دلیل جشنواره ی تئاتر اکبر رادی باید تلاش کند تا زمینه ی اجرای عمومی نمایشنامه های برگزیده در بخش های مختلف این رخداد هنری فرصت اجرای صحنه ای پیدا کنند.

نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی  با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی ماه ۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزارمی شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار