رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 20 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور اعضای هیئت امنای جشنواره در مرکز فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد. یزدان عشیری مدیر روابط عمومی اهمیت موضوع مقاومت و حساسیت انقلاب اسلامی، کشف استعدادهای جهانی و منطقه ای و نیز شناسایی چهره های مقاومت و فیلمسازان مستقل در حوزه بین الملل را […]

دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور اعضای هیئت امنای جشنواره در مرکز فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی اهمیت موضوع مقاومت و حساسیت انقلاب اسلامی، کشف استعدادهای جهانی و منطقه ای و نیز شناسایی چهره های مقاومت و فیلمسازان مستقل در حوزه بین الملل را از دلایل اصلی تمایز جشنواره فیلم مقاومت از سایر جشنواره ها دانست.

عشیری ادامه داد: در حوزه بین الملل به دلیل سیطره رسانه غرب و صهیونیست ها برخی فیلمسازان عرصه ای برای حضور و دیده شدن ندارند. جشنواره فیلم مقاومت این فضا را ایجاد کرده است تا فیلمسازان به راحتی بتوانند در آن حضور به عمل آورند.

کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت و کارگاه های انتقال تجربه سینمای مقاومت، سید محمد حسینی مدیربخش اسلام حراسی و ایران ستیزی در سینمای مقاومت، احسان کاوه جانشین و مسئول اجرایی بخش بین الملل، سید مهدی جوادی مدیر برنامه ریزی و تعبیرگفتمان جشنواره، ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و مدیر دبیرخانه جشنواره ، حسن امجدی مقدم مدیر امور استان ها و تعاملات سازمانی جشنواره از اعضای هیئت امنای جشنواره هستند که در این نشست حضور داشتند.

مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت و کارگاه های انتقال تجربه سینمای مقاومت در این نشست اذعان داشت: هدف از برگزاری بسیاری از جشنواره ها زنده نگه داشتن سینما است اما هدف از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت احیای آرمان های مقاومت، یادآوری دفاع مقدس، تقویت روحیه ایثار و برادری و از خودگذشتگی و انتقال به نسل های بعدی است.

روزگاری فیلمسازی فریضه و احساس تکلیف بود اما متاسفانه امروزه تبدیل به بیزینس شده است و این زنگ خطر بزرگی است. روزگاری فیلمسازی برای احیای فرهنگ جهانی بود اما امروزه انتخاب فیلم ما برای خوش آمد دیگران است.

کامران ملکی ادامه داد: اگر هدف از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت صرفاً انتخاب فیلم های برتر و اهدا جوایز به آن ها باشد  قطعاً با شکست مواجه خواهیم بود. بنابرین بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت با هدف مرور فیلم های ۴۰ ساله سینمای دفاع مقدس و زنده نگه داشتن خاطرات و آثار ماندگار این حوزه است.

تکیه ما نباید بر تجهیزات و استعدادها باشد زیرا هر زمانی که با آن ها تکیه کردیم با شکست مواجه شدیم  وهر زمان که به روحیه ایثارگری و آرمان تکیه کردیم با پیروزی همراه بودیم.

ملکی همچنین از برپایی سه کارگاه  چگونگی ساخت پروژه های عظیم در سینمای مقاومت به همت احمدرضا درویش، کارگاه چگونگی جذب مخاطب در سینمای مقاومت توسط مسعود ده نمکی و کارگاه ویژگی های بازی و نقش آفرینی در سینمای دفاع مقدس با تعلیم علی نصریان خبر داد.

شعار جشنواره امسال تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی است و بنابراین شعار درخواست می شود که به موضوع گفتمان پرداخته شود.

مدیربخش اسلام حراسی و ایران ستیزی در سینمای مقاومت در این نشست اظهار کرد: غرب و آمریکایی ها علاقه فراوانی به فیلمسازی درحوزه تاریخی ما با نگاه و ایدئولوژی خود دارند. گاه در حوزه خانواده و با نگاه به زنان و دختران و گاهی با نگاه به مسائل سیاسی به کشور فیلمسازی می کنند تا بتواند بغض خود را نسبت به کشور ما نشان دهد.

ما نباید فقط روایتگر دفاع مقدس باشیم بلکه باید تلاش کنیم که چهره درستی از ایران را به نمایش بگذاریم.

سید محمد حسینی ادمه داد: اتخاب فیلم هایی با کیفیت درست و استاندارد و ضد ایرانی از برنامه های این بخش است. و در همین راستا سه فیلم انتخاب شده اند.  فیلم “قاتل امریکایی” به دلیل تطابق موضوعی با سینمای ایران، فیلم “زیر سایه ها” ساخته بابک انواری که به فضای بمب باران دفاع مقدس و زنان مربوط می شود، و فیلم “شش روز” که به موضوع تسخیر سفارت ایران در لندن پرداخته از فیلم های انتخابی است.

جانشین و مسئول اجرایی بخش بین الملل در این نشست تصریح کرد: دنیا با بلندگوهای عظیم سعی دارد که صدای خود را بر همه صداهای کوچک غالب کند. رسانه های عظیم با پول و سرمایه های بزرگ سعی در درست گرفتن دنیا است.

جشنواره فیلم مقاومت توانسته است تریبونی باشد برای مظلومین و کسانی که سعی دارند صدای خود رو به گوش جهانیان برسانند. درتلاشیم تا عرصه ای برای ظلم ستیزی و توجه به نیاز اصلی انسانی عدالت خواهی و ظلم ستیزی  به وجود آوریم.

احسان کاوه ادامه داد: امسال از ۹۷ کشور فیلم دریافت شده است که ۲۷ درصد رشد نسبت به دوره قبل را داریم. در بخش داستانی فیلم های غیر ایرانی از بین ۹ فیلم در ۷ کشور است و در بخش داستانی از ۱۵ فیلم برای ۱۰ کشور که کارهای قابل قبولی است.

موضوع جالب دریافت مستندی از افراد ناشناس تحت نام “خاشقچی تنها نیست” که به موضوع خبرنگار کشته شده پرداخته است به این جشنواره است.

مدیر برنامه ریزی و تعبیرگفتمان جشنواره در ادامه گفت: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی یک جشنواره گفتمانی است با عنوان جشنواره به مقاومت دارای یک رویکرد فراملی شده است و سعی شده است که که وارد گفتمان جهانی شویم گفتمانی از نوع مبارزه علیه تبعیض و نژادپرستی کمااینکه جشنواره فیلم مقاومت حقوق بشری ترین جشنواره در بین الملل است که از دستاورد های جشنواره مقاومت است .

موضوعاتی مثل استکبار ستیزی مقاومت های مردمی نهضت های مردمی جنبش های آزادی خواه تا موضوعاتی مثل مبارزه با تبعیض و نژاد پرستی و موضوعاتی دیگر از این قبیل .

مهدی جوادی گفت: یکی از کارکردهای اساسی این شبکه سازی برای فیلمسازان و فعالان حوزه مقاومت است و جشنواره توانسته تا یک محفل خوبی برای ارتباط این افراد به وجود آورد. تمرکز زدایی و برگزاری جشنواره در استان های دیگر و توجه جدی به موضوعات گسترده مقاومت و توانسته آن را به موضوعات گسترده تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: سه نشست با عنوان پیش درآمدهای ورود به جشنواره فیلم مقاومت در همین هفته برگزار خواهد شد.

نشست اول به نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی آثار مقاومت نشست دوم معطوف به نقش فعالان مردمی در جهانی سازی آثارمقاومت و نشست دیگر مربوط به مسائل اقتصادی و و عرضه فیلم های حوزه مقاومت با حضور عوامل مربوط به ان برگزار خواهد شد.

نکته آخر نیز انتخاب چهره سال جهاد مقاومت خواهد بود که در دوره های قبل هم سعی شده است به آن پرداخته شود.

مدیر دبیرخانه و مدیر ارزشیابی جشنواره در این نشست خبری گفت: جشنواره فیلم مقاومت یک جشنواره موضوعی است و کمتر جشنواره ای وجود دارد که اساساً به موضوع پرداخته باشد.

که گاهی به دلایل موضوعی و سیاسی و اجتماعی به آن توجه نشده است و بسیاری از آثار مغفول مانده است. جشنواره تلاش کرده است که به مسائلی بپردازد که کمتر به آن ها پرداخته میشود مثل مادران شهدای انقلاب.

حدود۷۴۴ اثر در بخش های مختلف متقاضی شرکت در مسابقه بودند که از این بین ۵۳۳ اثر در بخش دولتی تولید شده اند  و ۲۱۱ اثر در بخش خصوصی تولید شده اند. در همین راستا ۲۷۱ اثر از شهرستان ها و ۴۷۷ اثر از تهران به جشنواره رسیده است.

ناصر درخشان ادامه داد: بخش روایت نو برای اولین بار در این جشنواره برای شرکت فیلمسازان اولی در بخش های مستند داستانی و فیلم کوتاه اختصاص داده شده است. از بین  ۱۲ فیلم راه یافته به جشنواره ۷ فیلم اولی وجود دارد که از این بین ۳ فیلمساز خانم وجود دارد.

حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب فیلم حضور خواهند داشت که از چهره های سرشناس هستند.

مدیر امور استان ها و تعاملات سازمانی جشنواره فیلم مقاومت اضهار داشت: به دلایل شرایط جامعه و محدودیت های حاکم بر جامعه در برگزاری جشنواره نیز دچار مشکلاتی شده ایم. این جشنواره در سه استان اصفهان همدان و زنجان به طور همزمان برگزار خواهد شد و در حال بررسی برای برگزاری در سه استان کردستان آذربایجان شرقی و غربی هستیم. اکران های مردمی جشنواره در ۱۰۰ منطقه خواهد بود و در این راستا سعی شده است تا به مناطق محروم پرداخته شود.

حسن امجدی مقدم حضور نخبگان و دانشجویان دانشگاهی و فرهنگی را از ویژگی های متفاوت این دوره از جشنواره دانست.

 

 

یزدان عشیری در پایان این نشست خبری گفت: حدود ۲۰ نشست خبری با حضور مهمانان بین المللی  در طول جشنواره برگزار خواهد شد و کلیه اعضای صنوف خانه سینما و حوزه هنری با ارائه کارت خود میتوانند در این نشست ها شرکت کنند. برای اولین بار فیلم های این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت که به نوع خود یک خبر خوب و ایده جدیدی است.

یزدان عشیری خبر از برپایی مدرسه سینمایی روایت داد که اقدام به تعلیم و تربیت فیلمسازان در حوزه بین المللی می کند تا فیلمسازان بتوانند فرصت ثبت و ضبط مشکلات کشور خود را داشته باشند.

در پایان نشست از تحریم فرهنگی جشنواره فیلم مقاومت در کنار سایر تحریم ها خبر داد چرا که به واسطه این تحریم بسیاری از فیلمسازان خارجی  به دلایل شرایط سیاسی از حضور در جشنواره انصراف داده اند.

سینماخانه / خبرنگار: لیلا محمودزاده

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار