سینمای جهان
کد خبر : 29754
جمعه - 25 آبان 1397 - 13:45

شانس‌های اسکار بازیگری مرد ۲۰۱۹

در حالی که نزدیک به ۲ ماه به موعد اعلام اسامی نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۹ باقی مانده است، رسانه‌ها فهرستی از شانس‌های اصلی نامزدی در رشته بهترین بازیگری مرد را منتشر کرده‌اند.

در حالی که نزدیک به ۲ ماه به زمان رسمی‌ اعلام اسامی‌ نامزدهای جوایز نود و یکمین دوره اسکار باقی‌مانده است، مطبوعات و رسانه‌های سینمایی درباره نامزدها همچون دوره‌های گذشته به گمانه زنی می‌پردازند و البته برخی رسانه‌ها نیز برای این گمانه‌زنی‌ها رکوردهایی را که ممکن است جابه جا شود بر می‌شمرند.

سایت گلددربی با ذکر شانس‌های اصلی نامزدی جایزه اسکار بازیگری نقش اول و مکمل مرد امسال به برخی از اتفاقات تاریخی که احتمال دارد در این شاخه‌ها رخ دهد،  نگاهی داشته است.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد شانس اصلی نامزدی و حتی کسب جایزه اسکار را تا به امروز بردلی کوپر با فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» در اختیار دارد؛ شانس برد او ۵ به ۱۹ ارزیابی شده است.

پس از وی کریستین بیل ایفاگر نقش دیک چنی، معاون جورج دبیلو بوش در درام زندگینامه‌ای «معاون» با شانس برد ۱ به ۴ قرار دارد.

دیگر بخت‌های نامزدی اسکار، ویگو مورتنسن برای «کتاب سبز»، رامی‌ملک برای «بوهمین راپسودی» و رایان گاسلینگ برای «نخستین انسان» هستند و البته چند شانس دیگر را نیز نمی‌توان نادیده گرفت افرادی چون ویلم دفو با فیلم «در دروازه ابدیت»، اتان‌هاک با فیلم «اولین اصلاح شده» و رابرت ردفورد با فیلم «پیرمرد و تفنگ».

لازم به ذکر است با وجود این که هیچ شانسی تاکنون از سوی منتقدان برای مجموعه عوامل فیلم «ایرلندی» به دلیل آماده نشدن فیلم تا به امروز در نظر گرفته نشده،  با این حال با توجه به صحبت‌های اخیر پل شریدر فیلمنامه‌نویس بزرگ سینما و دوست دیرین مارتین اسکورسیزی درباره اکران محدود فیلم  «ایرلندی» برای فصل جوایز از سوی نتفلیکس، باید رابرت دنیرو بازیگر کهنه‌کار سینما را نیز جزو شانس‌های احتمالی نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد قلمداد کرد و البته در میان نامزدهای احتمالی نقش مکمل مرد نیز فیلم «ایرلندی» با وجود بازیگران مطرحی چون‌هاروی کیتل، آل پاچینو و جو پیشی شانس نامزدی در این شاخه را نیز داراست.

برای معرفی نامزدهای احتمالی نقش مکمل مرد نیز به سراغ پیش‌بینی‌های موجود می‌رویم. بخت اصلی نامزدی و کسب جایزه اسکار نقش مکمل مرد تا به امروز از آن ماهرشالا علی برای «کتاب سبز» با شانس برد ۲۰ به ۶۹ است.

پس از آن سام الیوت برای «ستاره‌ای متولد شده است» با شانس ۲ به ۹ قرار دارد. تیموتی شالامی‌ برای «پسر خوب»، ریچارد ای. گرانت برای «آیا اصلا می‌توانی من را ببخشی؟» و سام راکول برای «معاون» به ترتیب جایگاه سوم تا پنجم شانس نامزدی جایزه اسکار را در این رشته در اختیار دارند و البته همچون شاخه نقش اول مرد، بازیگرانی چون آدام درایور برای «نژادپرست سیاه»، مایکل بی جوردن برای «پلنگ سیاه» و دنیل کالویا برای «بیوه‌ها» نیز برای حضور در میان پنج نامزد نهایی امیدوار هستند.

با توجه به آمارها یکی از شاخص‌ترین رکوردهایی که ممکن است در جوایز امسال جابجا شود این است که ۳ فیلم  «ستاره‌ای متولد شده است»، «کتاب سبز» و «معاون» بخت این را دارند که در هر دو رشته بازیگری نامزد جایزه اسکار شده و البته جایزه اسکار را نیز از آن خود کنند.

این ۳ فیلم در صورت کسب این دو جایزه می‌توانند نام خود را در کنار ۵ فیلم دیگر در تاریخ ۹۰ ساله جوایز اسکار که پیش از این توانسته بودند جایزه اسکار را در هر دو شاخه بدست آورند قرار دهند:

«به راه خود می‌روم» (۱۹۴۴)  بینگ کرازبی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بری فیتزجرالد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بدست آوردند.

«بهترین سال‌های زندگی ما» (۱۹۴۶) فردریک مارچ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد وهارولد راسل جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بدست آوردند.

«بن هور» (۱۹۵۹) چارلتون هستون جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و هیو گریفیث جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بدست آوردند.

«رودخانه مرموز» (۲۰۰۳) شون پن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و تیم رابینز جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بدست آوردند.

«باشگاه خریداران دالاس» (۲۰۱۳)  متیو مک‌کانهی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و جرد لتو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را بدست آوردند.

در صورت کسب جایزه اسکار از سوی بردلی کوپر در شاخه بازیگری یک رکورد تاریخی دیگر نیز در جوایز اسکار امسال به ثبت خواهد رسید. نام بردلی کوپر در صورت بدست آوردن جایزه اسکار، در کنار لارنس اولیویه و روبرتو بنینی به عنوان تنها بازیگرانی که در فیلمی‌به کارگردانی خودشان جایزه اسکار را بدست آورده‌اند قرار خواهد گرفت. بارها با نامزد شدن بازیگرانی چون وارن بیتی، اورسن ولز، کلینت ایستوود، کوین کاستنر و دنزل واشینگتن این اتفاق در شرف رخ دادن قرار گرفته بود اما حالا به نظر می‌رسد که همه عوامل دست به دست هم داده اند تا بردلی کوپر به این رکورد تاریخی دست پیدا کند.

یکی دیگر از رکوردهایی که ممکن است در جوایز امسال شکسته شود مربوط به تیموتی شالامی‌ است. شالامی‌ جوان که سال گذشته با فیلم «مرا با نامت صدا کن» نامزد جایزه اسکار شده بود امسال با فیلم «پسر زیبا» شانس نامزدی و حتی دریافت جایزه اسکار نقش مکمل مرد را در اختیار دارد. در صورت کسب جایزه اسکار او با ۲۳ سال و ۵۹ روز (با توجه به تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ روز برگزاری مراسم اسکار) پس از تیموتی‌هاتن ۲۰ سال و ۲۲۷ روزه که لقب جوانترین برنده جایزه اسکار مکمل بازیگری را در اختیار دارد قرار می‌گیرد.  هوتون این جایزه را  در سال ۱۹۸۰ برای فیلم «مردم معمولی» ساخته رابرت ردفورد بدست آورده بود.

یکی دیگر از رکوردها مربوط به ماهر شالا علی بازیگر فیلم «کتاب سبز» است، او که تا به امروز اصلی ترین شانس کسب جایزه اسکار نقش مکمل مرد به حساب می‌آید در صورت کسب این جایزه به ۶ بازیگر دیگری که در ۲ نامزدی جایزه اسکارشان هر ۲ بار این جایزه را از آن خود کرده اند می‌پیوندد. پیش از این لوییز راینر، ویوین لی، هلن هیز، کوین اسپیسی، هیلاری سوانک و کریستوف والتز بازیگرانی بوده اند که به این مهم دست یافته اند. حال به نظر می‌رسد ماهرشالا علی نیز به این جمع اضافه شود.

منبع: مهر