رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
یادداشت معاون صدا و سیما برای جشنواره فیلم مقاومت؛

معاون صدا و سیما: جشنواره فیلم «مقاومت» خاکریز اول دفاع فرهنگی کشور است

معاون امور استان های صدا و سیما در یادداشتی از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عنوان خاکریز اول دفاع فرهنگی یاد کرد. به گزارش سینماخانه؛ علی دارابی معاون امور استان ها رسانه ملی و رییس ستاد بزرگداشت انقلاب اسلامی در صداوسیما یادداشتی درباره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به نگارش درآورده  و در آن […]

معاون امور استان های صدا و سیما در یادداشتی از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عنوان خاکریز اول دفاع فرهنگی یاد کرد.

به گزارش سینماخانه؛ علی دارابی معاون امور استان ها رسانه ملی و رییس ستاد بزرگداشت انقلاب اسلامی در صداوسیما یادداشتی درباره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به نگارش درآورده  و در آن با اشاره به ای به پیشینه این جشنواره بر ضرورت برگزاری آن تاکید کرده است.

وی در این یادداشت جشنواره فیلم مقاومت را خاکریزی برای مقابله با سیل ویرانگر اما بی سر و صدای نفوذ فرهنگی در بین جوامع استکبارستیز دانسته است.

متن یادداشت بدین شرح است:

«جشنواره مقاومت خاکریز اول دفاع فرهنگی»

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مولود تجربه موفق سال‌ها برگزاری جشنواره فیلم دفاع مقدس است، از نخستین جشنوارهاى بعد از انقلاب اسلامی که تاکنون شاهد برگزاری ۱۴ دوره آن بوده‌ایم؛ جشنواره‌ای که از سال ۱۳۶۲ در بحبوحه جنگ تحمیلی آغاز بکار کرد و در ادامه تبدیل به یادواره شد و سرانجام در قالب جشنواره‌ای سینمایی  تداوم یافت.

این جشنواره با اتخاذ راهبردهای بین‌المللی و هدف‌گذاری سینمایی در عرصه جهانی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود اتفاقی بزرگ که هنرمندان و سینماگران مستقل دنیا به آن روی خوش نشان دادند؛ بین‌المللی شدن جشنواره مقاومت علاوه بر آشنایی بیشتر فیلمسازان داخلی، شرایط را برای هنرمندان و سینماگران در کشورهای مختلف فراهم ساخت تا با آرمان‌ها و ارزش‌های الهی انقلاب اسلامی آشنا شوند و تولیدات خود را با مفاهیم و واژگان گفتمان انقلاب همراه سازند. به دیگر بیان، تبیین فرهنگ مقاومت در مقابل تهاجم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای دنیای غرب، استکبارستیزی، مبارزه با تروریسم به ویژه صهیونیسم بین­‌المللی و توجه به نیازهای فرهنگی و سینمایی جهان اسلام با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی مهم‌ترین شاخصه‌ها و رویکردهای این جشنواره هستند و بر همین اساس بود که دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سال ۱۳۹۲ ایجاد شد و ارتباط و تعامل گسترده‌ای با هنرمندان، سینماگران و مراکز فعال سینمایی بویژه NGO های جهانی برقرار کرد.

جشنواره مقاومت هم اکنون در بخش‌های مختلفی همچون مسابقه سینمای بین‌الملل، عماد مغنیه و چشم‌انداز سینمای مقاومت در جهان فعالیت می‌کند و زمینه‌ساز حضور فیلمسازان مستقل و ضد استکباری را با محوریت ایران فراهم کرده است.

همانگونه که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌فرمایند: “کسانی که امروز در عرصه سینمایی با مضامین انقلابی و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، واقعا در حال جهاد هستند” ‌در شرایط کنونی این جشنواره توانسته است جبهه‌ای مستقل را برای گردهمایی جهادگران عرصه هنر و فرهنگ برای مقابله با جنگ نرم دنیای غرب تشکیل دهد، خاکریزی مرتفع برای مقابله با سیل ویرانگر اما بی سر و صدای نفوذ فرهنگی در بین جوامع استکبارستیز.

این جشنواره تاکنون در دستیابی اهداف خود عملکرد موفقی داشته اما چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده نه فقط گرد هم آوردن هنرمندان و فیلمسازان برای نمایش آثار ساخته شده بلکه جهت‌دهی و اتخاذ راهکارهای عملیاتی برای مقابله با جبهه استکبار بوده است؛ رسالتی سنگین که رسیدن به هدفی والا و مقدس را ممکن می‌سازد.

در این راستا باید دکترین ویژه مقاومت را با تکیه بر مفاهیم جهان‌شمولی همچون ایستادگی در مقابل زورگویی و استعمار، آزادگی و آزادی‌خواهی، انسانیت، برابری و عدالت‌طلبی، طراحی و عملیاتی و آن را به جریان غالب در عرصه هنری و فرهنگی تبدیل کرد، جریان مستمری که بر پایه اشتراکات فرهنگی و تمدنی، بنیانی مستحکم را در برابر امپراطوری پوشالی رسانه‌ای غرب به سردمداری آمریکا ایجاد می‌کند.

فیلم‌هایی با محوریت مقاومت و ضد استکباری باید در سطح بین‌المللی دیده شوند، جلسات نقد و بررسی آنها برگزار و هدف از ساختشان برای مخاطبان جهانی تبیین شود، به این ترتیب زمینه شکل‌گیری جریان مقاومت در سینمای روز جهان ایجاد خواهد شد و نتایج درخشان آن به زودی نمایان می‌شود.

 

دکتر علی دارابی»

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار