رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
کارگردان فیلم سینمایی «صدای مرا می شنوید»:

با موتور گازی در مسابقات فرمول یک شرکت کردیم!

نشست نقد و بررسی فیلم «صدای مرا می شنوید» با حضور صادق پروین آشتیانی، کارگردان، حسن عباسی، تهیه کننده، سعید داخ، بازیگر و آرش فهیم، منتقد برگزار شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، صادق پروین آشتیانی در این نشست گفت: این فیلم کاملا بر مبنای واقعیت […]

نشست نقد و بررسی فیلم «صدای مرا می شنوید» با حضور صادق پروین آشتیانی، کارگردان، حسن عباسی، تهیه کننده، سعید داخ، بازیگر و آرش فهیم، منتقد برگزار شد.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، صادق پروین آشتیانی در این نشست گفت: این فیلم کاملا بر مبنای واقعیت ساخته شده است. پدر شهید مفقودالاثر علیرضایی بعد از ۲۸ سال در عملیات تحقیق و تفحص بقایای جسد پسرش را تحویل می گیرد که شامل یک جوراب، بقایای استخوان و یک کلید زنگ زده است. ابتدا ناراحت می شود ولی بعد یادش می افتد که پسرش همیشه کلیدش را در جیب خود می گذاشت. این بود که تصمیم می گیرد آن کلید را امتحان کند و می فهمد آن کلید مربوط به پسرش نیست. پیش خود فکر کردم این موضوع می تواند موضوع جالبی برای ساخت یک فیلم باشد. البته این پدر شهید اکنون فوت شده اند.

وی ادامه داد: مفهوم مقاومت دو وجه دارد که در ظاهر ایستادگی مقابل ظلم و جنگ است. وجه پنهان آن اتفاقاتی است که برای خانواده های شهیدان در زندگی روزمره می افتد. حتی فرزندانی که هیچ وقت پدر خود را ندیدند و این قبیل موضوعات برای پرداخت دراماتیک تر است. ما نیز سعی کردیم به سمت اتفاقاتی از این دست برویم. به نظرم انتظار وجه غالب دفاع مقدس است و دیالوگی در فیلم است که می گوید انتظار حتی از مرگ هم بدتر است. بیشتر سعی کردیم در فیلم از نشانه ها و مفاهیمی همچون کلید، صدای در، مه و… استفاده شود. همچنین سعی کردیم با امکانات کم از پس چنین پروژه ای برآییم که به تعبیر دوستان شاید با موتور گازی در مسابقات فرمول یک شرکت کردیم!

عباسی نیز در ادامه این نشست گفت: وقتی موضوع این فیلم مطرح شد از آن بسیار استقبال کردم. برای ساخت این فیلم از لحاظ مالی واقعا تحت فشار بودیم به طوری که وقتی به مراحل ابتدایی و انتهایی فیلمبرداری رسیده بودیم به غیر از سرمایه شخصی، هیچ نوع کمکی از جایی نداشتیم که بعد از آن مجبور شدیم به بنیاد فارابی رجوع کنیم. بنیاد فارابی نیز ۳۰ درصد از هزینه فیلم را متقبل شد و بالاخره توانستیم آن را به نتیجه برسانیم. ما ادعا داریم که فیلم شریف و صادقانه ای ساخته ایم.

سعید داخ در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: این فیلم چهارمین همکاری من با آقای آشتیانی است و قطعا از یکدیگر شناخت کافی داشتیم. همچنین این دومین همکاری من با آقای آشتیانی در حوزه دفاع مقدس است. زمانی که راجع به نقش صحبت کردیم به این کاملی نبود و من هم سرم درد می کند برای نقش هایی که جای کار دارد! همچنین گریم این کاراکتر بسیار در تکمیل نقش تاثیرگذار بود.

در ادامه آرش فهیم نیز عنوان کرد: ما در سال های پس از جنگ شاهد فیلم های حوزه دفاع مقدس زیادی بوده ایم که از لحاظ پرداختن به دو دسته تقسیم می شوند. یکی فیلم هایی که مربوط به خود جبهه و جنگ می شوند و دیگری فیلم هایی که مرتبط با اتفاقات و شرایط پس از جنگ است، اتفاقا بسیاری از فیلم های مهم ما در حوزه دفاع مقدس (همچون آزانس شیشه ای) در همین دسته جای می گیرند.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شده فیلمسازها کمتر سراغ ساخت فیلم های حوزه دفاع مقدس بروند تامین بودجه و امکانات سخت افزاری بوده است. برای همین اکثر فیلم های این حوزه به سراغ موضوعات پس از جنگ رفته اند. در حالی که می توانیم فیلم های زیادی در فضای جنگ داشته باشیم ولی باید روی قصه و دراماتیزه کردن داستان بیشتر کار شود.

فهیم با اشاره به اینکه فیلم «صدای مرا می شنوید» فیلمی شاعرانه بود که توانسته به خوبی مفاهیم دفاع مقدس را با شرایط امروزی گره بزند، یادآور شد: موقعیت انتظار و هجران یکی از موقعیت های درام است که می توان با تکیه بر آن فیلمی تراژیک ساخت. ما در موضوع مقاومت خانواده شهدا و اطرافیان شهید را داریم که از طرفی با مسائل اقتصادی و اجتماعی امروز مواجه هستند. نمی توان به اقتصاد مردم بی توجه بود. در این دوره شاهد فیلم های زیادی هستیم که وجه پرداختن به مسائل روز اجتماعی آن بیشتر است.

این منتقد در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: گاهی شعارهایی از شخصیت های فیلم می شنویم مبنی بر اینکه جنگ اتفاق بدی بوده و ما از جنگ نفرت داریم. برای همه ما مسلم است که جنگ اتفاق خوبی نبوده است و تکیه دیگر فیلم بر بحث مسائل اجتماعی است که پس آن موضوع دفاع مقدس است و به نظرم در جاهایی از فیلم بیرون می زند. ما می بینیم که پدر شهید منتظر خبری از فرزند خود است که می تواند از طریق آزمایش دی ان ای مطمئن شود ولی تن به این موضوع نمی دهد. این موضوع در ذهن مخاطب ایجاد سوال می کند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ۵ تا ۹ آذر ماه جاری به دبیری محمد خزاعی در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار